جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۲۷۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷
در گفت و گوي اختصاصي با حسنيه نوين مطرح شد:
شادی رهبر صباغی - حسنيه نوين مدير عامل انجمن حمايت از حقوق کودکان، دانشجوي دکتراى ادبيات، مدرس ادبيات فارسى و عربى ميباشد. انجمن حمايت از حقوق کودکان در شهر تبريز با هدف رسيدگي به مشکلات و دردهاي کودکان بي سرپرست و بد سرپرست در سال 1384 تاسيس شده در اين راستا با خانم حسنيه نوين مدير عامل مؤسسه دوستداران حقوق کودک شهر تبريز گفتگوي اختصاصي داشته ايم که ذيلا متن اين گفتگو براي مطالعه خواهد آمد:
لطفا در مورد آغاز فعاليت مؤسسه دوستداران حقوق کودک توضيح بفرمايد؟
مؤسسه دوستداران حقوق کودک در سال 1384 توسط خانم فاطمه بابااوغلى و با هدف احقاق حقوق اوليه کودکان و با اخذ مجوز از وزارت کشور شروع به کار کرده و از سال 1384 تا سال1388 به طور غير مستقيم و از سال1388 به طور مستقيم با کودکان و خانوادههاي آنها در ارتباط بوده است. 270 کودک به طور ثابت تحت حمايت هستند و 30  کودک هم ثبت نام کرده و در دست تحقيق هستند. 90 درصد اين کودکان بدسرپرست و تعداد کمي هم بي سرپرست هستند. برطبق اساسنامه، کودکان از بدو تولد تا 18 سال ميتوانند تحت پوشش ما باشند ولي ما عملا با کودکان 3  تا 18 سال  بيشتر در ارتباط هستيم.

چه حمايت هايي از طرف انجمن از کودکان ميشود؟
ما عمدتاً  در زمينه آموزشى و فرهنگي کار ميکنيم و عليرغم اينكه در اساسنامه وظيفه اى در حوزه حمايت مالى از كودكان نداريم ولى بالاجبار بعضي کارهاى خيريه اى را هم براي کودکان انجام ميدهيم. زيرا به اعتقاد بنده يکي از حقوق اوليه کودکان، برخوردارى از خوراك و پوشاك وآموزش مناسب مي باشد که متأسفانه اكثر کودکان تحت پوشش ما حتي از اين امکانات اوليه نيز محروم هستند، با اينکه در قانون اساسي ما آموزش اجباري و رايگان است اما متأسفانه به دليل شرايط اقتصادي بد مملکت، مدارس ما براى تأمين هزينه هاى جارى خود، حداقل 300 هزار تومان از کودکان دريافت ميکنند در حالي که هر کودکي حق برخورداري از آموزش رايگان را دارد. ما امسال با کمک آموزش و پرورش 200 نفر از کودکان تحت پوشش را به طور رايگان در مدارس ثبت نام کرديم. تعدادي از بچهها را به آموزشگاهها و کلاسهاي کنکور لينک كرده و براي تعدادي هم،توسط معلمين افتخارى در مؤسسه،كلاس هاى تقويتى برگزار كرده ايم. همچنين  براى بالا بردن انگيزه تحصيل و انتخاب شغل مناسب در آينده،کلاسهاي انگيزشي براي کودکان در مؤسسه برگزار ميشود. تعدادي از روانشناسان خيّر در كلينيك هاى خود به طور رايگان به بچهها و گاهي اوقات به خانوادهايشان مشاوره ميدهند و همچنين در مؤسسه کلاسهاي مشاوره براي کودکان و اوليا آنها تشکيل ميشود. همچنين تعدادي از پزشكان متخصص در زمينه دندان پزشکى، چشم پزشکى، بيماريهاى داخلي و راديولوژى به طور رايگان، کودکان تحت پوشش ما و گاهي اوقات خانوادهايشان را تحت درمان قرارمي دهند.

انجمن چه هدفي را دنبال ميکند؟
هدف اساسي انجمن احقاق حقوق اوليه کودکان است.  پدران و در بعضي از موارد مادران نيز به اعتياد مبتلا هستند اين کودکان کودکي نميکنند و ما شاهد کودکاني بوده ايم که چند روز گرسنه ميمانند، ما سعي برتامين نيازهاي اين کودکان داريم. مخصوصا اين مناطق علاوه بر فقر مادي، شديدا از فقر فرهنگي رنج ميبرند. متاسفانه به عقيده بنده فقر فرهنگي خيلي شديد تر و محسوس تراست و سعي ميکنيم که در اين زمينه با کودکان و خانوادههاي آنها کارکنيم.

چه انتظاراتي از مسئولين و مردم داريد؟
شهر تبريز در سايه موسسههاي خيريه به شهر بي گدا مشهور شده ولي اين ظاهر قضيه هست که تزيين شهرما و باعث افتخار ماست. ولي در باطن شهر اين گونه نيست من انتظار دارم که همه ما در مقابل اين کودکان احساس مسئوليت کنيم هم از باب اينکه مسلمان هستيم و بنا به فرمايش پيامبراكرم(ص)،هركس شب را به صبح برساند درحالى كه به امور مسلمين اهتمام نورزد،از ما نيست و هم از باب اينکه انسان  و داراى وجدان هستيم وقطعا هيچ انسانى نمي تواند شاهدگرسنگى و دردمندى هم نوعش بوده و وجدانى آرام داشته باشد. مهم ترين مساله اين است که اين بچهها در جامعه بزرگ ميشوند  و آينده جامعه را تشکيل ميدهند اگر با اين کمبودها بزرگ شوند و وارد اجتماع شوند نه تنها به خودشان صدمه ميزنند بلکه به کل جامعه صدمه خواهند زد. براي داشتن جامعه اي امن بايد به فرياد اين کودکان برسيم. بايد براى آموزش اين کودکان وقت و هزينه صرف كنيم. حداقل كمى از حقوق اوليه اين کودکان را به آنها بدهيم تا در شرايط بهترى كودكى شان را سپرى كنند.
ما كودكانى داريم كه پدر و گاه مادر  زندانى هستند و اين كودكان كاملا در معرض خطر قرار دارند. اين کودکان، با توجه به شرايط زندگى، مستعد ابتلا به انواع بزهها هستند.  براي جلوگيري از اين معضلات بايد هم اكنون اقدام کنيم چون فردا خيلي دير است.

بودن در اين مجموعه چه تاثيري در تقويت اعتماد به نفس در کودکان دارد؟
ما کلاسهاي هنري برگزار ميکنيم وکودکان برحسب استعداد و علاقه اى كه دارند و يا با تشخيص مربيان در اين کلاسها فعاليت ميکنند و قطعا بعد از ديدن حاصل دسترنج خود به خودشان ميبالند و اعتماد بنفس پيدا ميکنند. همچنين ما کودکان را در اينجا با دو هدف به مطالعه تشويق ميکنيم، اولاسرانه مطالعه را بالا ببريم که هرچقدر مطالعه زياد شود، فرهنگ نيز رشد ميكند، چرا كه در طول تاريخ، هر مصيبتى كه كشيده ايم ريشه در جهالت داشته است. وهدف دوم اين است که بعد ازمطالعه، کودکان را ملزم ميکنيم تا کتاب هايي را که خوانده اند به صورت خلاصه توضيح دهند تا قدرت تكلم و صحبت كردن در ميان جمع، تقويت شود. ما کودکاني داشتيم که حتي در گفتن نام خود مشکل داشتند و اعتماد به نفس نداشتند در سايه اين کارها تبديل به بچههاي شاد  و با اعتماد به نفس شده اند و راحت حرف خود را بيان ميکنند.

آيا برنامه هايي از سوي انجمن براي همفکري و گفتگوي همدلانه با کودکان و نوجوانان و والدين صورت ميگيرد؟
البته به صورت اتوماتيک وار، وقتى کودکان به مؤسسه ميآيند خانواده آنها هم به همراه كودكان به موسسه رفت و آمد ميكنند و ما ارتباط کامل با آنها داريم مخصوصا در پروسه تحقيق، ما از نزديک محل زندگي آنها را ميبينيم و در  همان برخوردهاي اوليه، ارتباط بين ما و خانوادهها به وجود ميآيد و ما تعدادي جامعه شناس و روانشناس داريم که کلاسهاي جدا براي کودکان و خانوادههاي آنها برگزارمي كنند.
در آخر بنده از طريق روزنامه شما، از خيرين محترم،پزشكان، موسسه هاى نوبر و ابرار، مدرسه نيکان آينده، کانون پرورش فکري کودکان، استاندارى، شهردارى منطقه1، كميسيون فرهنگى شوراى اسلامى شهرتبريز و دانشجويان  محترم تشکر ميکنم که همواره حمايت خود را از کودکان دريغ نکرده اند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: