جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۲۷۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷
عجب شیر ما - دبیر شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه درآمدهای پایدار بخشی از درآمدهای شهرداری را تشکیل می‌دهد که اگر به اهمیت واقف باشیم می‌توان آنها را افزایش داد، گفت: درآمدهای غیرپایدار از جمله تراکم فروشی بود الآن نیز نابسمانی‌های این موضوع که در گذشته انجام می‌گرفت را می‌توان در شهر دید.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از فارس، علی آجودان‌زاده با اشاره به عملکرد کمیسیون تحقیق، نظارت و ارزیابی شورای شهر تبریز اظهار کرد: اصالت و وظایف شورای شهر تبریز انتخاب شهردار برای چهار سال آینده، بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی برای سال‌های آینده و نظارت بر اجرای مصوبات شوراست.

وی افزود: با توجه به اینکه در بطن قانونی نیز آمده، کمیسیون تحقیق، نظارت و ارزیابی قابل ادغام با سایر کمیسیون‌هاست و برای خود کمیسیون مستقلی است که اعضای آن در شورای شهر تبریز متشکل از روسای سایر کمیسیون‌هاست. 

عضو شورای شهر تبریز خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی کمیسیون تحقیق، نظارت و ارزیابی تحقیق و تفحص از مناطق شهرداری و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری و ارزیابی عملکرد مدیران است. 

وی با اشاره به اینکه کمیسیون تحقیق، نظارت و ارزیابی در بخش نظارت سعی بر نظارت بر عملکرد مدیران و حسن اجرای مصوبات شورای شهر دارد، گفت: در قانون نظارت صرفاً بر شهرداری نیست بلکه با توجه به اینکه شهرداری یک نهاد عمومی خدمات‌رسان است و از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند، از این رو هدف نهایی مدیریت واحد شهری است.

برنامه تبیین مدیریت واحد در شهر 

دبیر شورای شهر تبریز ادامه داد: منظور از مدیریت واحد شهری این است که تمام ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف موظف هستند تا امور خود را با شورای شهر همسان‌سازی کرده و از موازی‌کاری جلوگیری کنند.

وی اذعان داشت: در حال رایزنی با برخی از دستگاه‌های دولتی هستیم تا اگر یک پروژه‌ای اجرا شده و یا امکان اجرا دارد را با مشورت و نظرخواهی از دستگاه‌های دیگر به صورت واحد اجرا شود و شاهد هیچ‌گونه موازی‌کاری نباشیم.

آجودان‌زاده با بیان اینکه در شورای پنجم کمیسیون تحقیق، نظارت و ارزیابی را تشکیل شده که اعضای آن روسای سایر کمیسیون‌ها هستند، گفت: هر یک فرد عضو شورا یک کارشناس فنی را معرفی کرده و کمیته کارشناسان نیز تشکیل یافت که دبیرخانه مستقل برای خود دارد.

تشکیل کمیته تخصصی کارشناسان در شورای شهر 

رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و ارزیابی شورای تبریز افزود: اگر مواردی مربوط به شکایات مردمی در ابعاد مختلف تخلفات، فساد و غیره باشد کمیته کارشناسی به صورت محرمانه آنها را برررسی کرده و چکیده بررسی‌ها را بعد از اخذ نظر مدیرکل بازرسی، حراست و حقوقی شهرداری را در کمیسیون تخصصی تحقیق، نظارت و ارزیابی بررسی نهایی می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر موردی که نیاز به رای‌گیری در صحن شورا باشد نیز بعد از رای‌گیری اعضای کمیسیون به صحن شورا ارائه می‌شود.

آجودان‌زاده با اشاره به اینکه رئیس شورای شهر تبریز نیز عضو کمیسیون تحقیق، نظارت و ارزیابی است، تصریح کرد: بعد از آغاز به کار رسمی شورای پنجم، کمیسیون‌ها تشکیل شد و جلسات نیز به صورت منظم برگزار می‌شود.

وی افزود: از مصوبات اصلی ارائه شیوه‌نامه اجرایی کمیسیون تحقیق، نظارت و ارزیابی براساس قانون تحت ماده ۸۰ اختیارات شورای اسلامی بود.

رسیدگی به پرونده‌های تخلفات سال‌های گذشته در کمیسیون 

عضو شورای شهر تبریز خاطرنشان کرد: برخی از پرونده موارد از گذشته بود که مورد بررسی قرار گرفته و طبق هماهنگی با اعضای کمیسیون برای تحقیق و تفحص از مناطق مختلف شهرداری و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته خواهیم داشت.

رسیدگی به موضوع بودجه بعد از ۱۵ بهمن ماه 

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف اصلی شورای شهر بودجه‌ریزی برای سال‌های آینده شهر است، گفت: بودجه سال آینده در حال تدوین از طرف شهرداری است و این بودجه تحت عنوان لایحه تقدیم شورای شهر خواهد شد و بعد از وصول نیز لایحه در کمیسیون‌های مختلف بررسی خواهد شد که در نهایت چکیده بودجه با توجه به اولویت‌ها و مقایسه با سنوات گذشته در صحن علنی شورا تصویب و به مرحله اجرا درمی‌آید. 

دبیر شورای شهر تبریز ابراز کرد: از اواسط آذرماه تعرفه تغییراتی عوارض محلی تقدیم شورا شده که از آن روز به بعد این لایحه در کمیسیون‌های شورا و حتی صحن علنی مورد بررسی قرار گرفته و مقرر شده تا ۱۵ بهمن ماه نتیجه نهایی ارائه شود.

شورا مخالف افزایش عوارض محلی است 

وی با تاکید به اینکه اعضای شورای شهر از افزایش عوارض مخالف هستند و حتی با این امر مقابله می‌کنند، افزود: افزایش عوارض بار مالی زیادی برای مردم دارد و ما می‌خواهیم عوارض همانند سنوات قبلی باشد.

رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و ارزیابی شورای شهر تبریز افزود: اگر موضوع عوارض تا این هفته تمام شود به هیات تطبیق فرمانداری ارسال خواهد شد تا در ۱۵ بهمن ماه اعلام عمومی شود و بعد از آن وارد موضوع بودجه خواهیم بود. 

وی اذعان داشت: در بررسی بودجه روزهای بسیار فشرده‌ای را خواهیم داشت و امید است نتیجه حاصل به نفع مردم و شهروندان باشد.

آجودان‌زاده اولویت‌های اصلی بودجه را مطرح کرد و گفت: با توجه به اینکه شهرداری یک نهاد عمومی و غیردولتی است و از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند، از این رو درآمد شهرداری از دو طریق مستقیم تامین می‌شود.

درآمد شهرداری از دو طریق مستقیم و غیرمستقیم است 

وی افزود: درآمد مستقیم شامل اخذ عوارض خودرو، ساخت و ساز، کسب و کار پیشه و غیره بوده و درآمد دیگر از راه ارزش افزوده است که این نیز در اختیار ما نیست بلکه مستقیماً از طریق سازمان امور مالیاتی و اقتصادی دریافت می‌شود که یکی از دلایل اصلی برخی بحران‌های مالی مربوط به بخش درآمدهای غیرمستقیم است که از طریق امور اقتصادی و دارایی به ما باز نمی‌گردد و اگر هم پرداخت شود با کاهش روبه‌رو می‌شود.

اعلام اولویت‌های بودجه سال ۹۷

عضو شورای شهر تبریز بیان کرد: بودجه بر اساس اولویت‌ها برنامه‌ریزی می‌شود که البته این به این معنا نیست که موضوعات نسبت به یکدیگر اولویت دارند بلکه تمام مسائل در شهر دارای اولویت هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر اولویت اصلی شهر ناوگان حمل و نقل عمومی، مترو و حاشیه‌نشینی است که اصلاً نمی‌توان بین هیچ‌کدام از آنها اولویت‌بندی کرد.

رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و ارزیابی شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه طبق نظر اعضای شورا می‌خواهیم در سال آینده مسیرگشایی‌هایی که از چندین سال گذشته به دلیل عدم اجرا دچار مشکل شده بود، امسال بودجه بیشتری به آنها تخصیص یابد،گفت: با توجه به اینکه به شورای شهر لایحه‌ای در رابطه با خرید ۳۰۰ دستگاه اتوبوس برای نوسازی حمل و نقل عمومی، اهمیت موضوع به قدری بود که شورا تصمیم به افزایش خرید تا ۵۰۰ دستگاه را داد.

وی متذکر شد: اولویت برای نوسازی ناوگان برای کاهش آلودگی هوا و راحتی در تردد است و البته برای تکمیل مترو نیز بودجه بیشتری بررسی خواهد شد.

آجودان‌زاده با تاکید به اینکه ساماندهی بافت حاشیه‌نشینی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: از طریق بودجه داخلی و مشارکت بخش خصوصی اقدام به ساماندهی خواهیم کرد که اخیراً شهرداری تبریز با شرکت ترکیه‌ای در حال رایزنی بوده تا واحدهای مسکونی ساخته شود.

برچسب ها: شورا ، تبریز ، آجودان زاده
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: