يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 05 2024
کد خبر: ۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۸
گزارش
عجب شیر ما - مردم تبریز با گذشت ۲۵ سال از شروع پروژه ساختمان جدید پایانه این کلان‌شهر همچنان چشم‌انتظار بریده شدن روبان افتتاح این طرح بزرگ هستند.

انتظار ۲۵ ساله برای افتتاح ترمینال تبریز

عجب شیر ما - پروژه ساخت ترمینال تبریز بیش از ۲۵ سالی می‌شود که از دست یک شهردار به دست شهردار دیگر رسیده که البته هیچ‌کدام تاکنون نتوانسته‌اند با وجود خیل عظیمی از وعده‌ها، افتتاح و بهره‌برداری آن را تحقق بخشند و وعده افتتاح آن تنها در قالب چندین خبر به آرشیو خبرگزاری‌ها و دیگر رسانه‌ها انتقال‌ یافته است.

این ترمینال که بزرگ‌ترین پایانه مسافربری شمال غرب کشور است، هم‌اکنون وضع چندان خوبی ندارد و هرچند حتی وعده افتتاح ساختمان جدید آن چندی پیش توسط مسئولان شهری تبریز در خردادماه سال جاری داده‌شده بود اما این بار نیز همانند دیگر وعده‌ها این امر محقق نشد تا مردم شهر تبریز با گذشت سال‌ها همچنان چشم‌انتظار افتتاح زودهنگام این پروژه باشند.

ترمینال کلان‌شهر تبریز که روزانه محلی برای انجام مسافرت‌های هزاران نفر است این روزها با شکایت‌ها و نارضایتی‌های پی‌درپی هزاران مسافر و رانندگان شرکت‌های مختلف مسافربری روبرو شده است و این امر چهره خوبی از این پایانه مسافربری در میان مسافران و حتی خود مردم تبریز نساخته است.

ترمینال تبریز یکی از مدرن‌ترین ترمینال‌های کشور خواهد بود

پس از وعده‌های فراوان برای افتتاح این پروژه و عملی نشدن آن، اکنون هیچ‌ کدام از مسئولان شهری و استانی، دیگر از زمان افتتاح این طرح بزرگ خبر نمی دهند و تنها به گفتن جمله «افتتاح پروژه در آینده‌ای نزدیک» اکتفا می‌کنند.


انتظار ۲۵ ساله برای افتتاح ترمینال تبریز


صادق نجفی نیز یکی از این مسئولان شهری است که در خصوص افتتاح این پروژه می‌گوید: دستورات اکید به‌تمامی سازمان‌های مرتبط با این پروژه برای تکمیل هرچه سریع‌تر آن داده‌شده است و در آینده‌ای نزدیک شاهد افتتاح این طرح قدیمی خواهیم بود.

شهردار تبریز ادامه می‌دهد: به جرات می‌توان این پروژه را یکی از مدرن‌ترین ترمینال‌های کشور دانست که با نمایی زیبا و طبق آخرین اصول استاندارد ساخته‌شده است که پس از افتتاح به یکی از زیباترین بناها و سازه‌های شهر تبدیل خواهد شد.

وی می‌افزاید: زیبایی بنای ترمینال هر شهر به دلیل اینکه اولین منظره مشاهده‌شده توسط مسافران است دارای اهمیتی ویژه بوده و تکمیل هرچه سریع‌تر این پروژه برای ساماندهی شرکت‌های مسافربری و ایجاد فضای مناسب برای رفت‌وآمد مسافران در چند سال اخیر به یکی از اولویت‌های شهرداری تبریز تبدیل‌شده که پیگیر افتتاح آن در سریع‌ترین زمان ممکن هستیم.

بازنگری نقشه‌های اولیه طرح سبب تأخیر در افتتاح پروژه شد

معاون فنی و عمرانی شهرداری تبریز با اشاره‌ به پیشرفت خوب این پروژه می‌گوید: هم‌اکنون ترمینال تبریز دارای پیشرفتی ۸۰ درصدی است که با شتاب گرفتن روند اجرایی آن در آینده نه‌چندان دور شاهد افتتاح این پایانه مسافربری خواهیم بود.


انتظار ۲۵ ساله برای افتتاح ترمینال تبریز



محبوب عبدالله پور که پیش از این، زمان افتتاح این پروژه را خرداد ماه اعلام کرده بود در خصوص دلایل تأخیر طرح می‌گوید: نقشه‌های اولیه این پروژه دارای برخی نقاط ضعف و ایراد بود که برای ساخت یک بنای محکم و زیبا مجبور به تغییر و بازنگری برخی از این نقشه‌ها بودیم و با توجه به زمان‌بر بودن بازنگری این نقشه‌ها زمان افتتاح پروژه به عقب افتاد.

وی ادامه می‌دهد: تا قبل از تحویل پروژه تمامی نکات ساختمان‌سازی و همچنین ایمن‌سازی را در این سازه زیبا رعایت خواهیم کرد تا پروژه‌ای را تحویل مردم شهر دهیم که مشکلی از بابت مهندسی و ایمنی نداشته باشد.

عبدالله پور می‌افزاید: حتی به دلیل این تغییرات مجبور به بازنگری‌هایی در به کار بردن نوع مصالح به‌کاررفته شدیم و استفاده از سازه‌های سبک فلزی را مطابق با آیین‌نامه ۲۸۰۰ زلزله برای قسمت‌های مسافرگیری مدنظر قرار دادیم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تبریز با بیان اینکه ترمینال تبریز پس از افتتاح به یکی از مدرن‌ترین ترمینال‌های کشور بدل می‌شود، گفت: در نقشه‌های جدید اقدامات خوبی برای تجهیز این ترمینال صورت گرفته و جزئیات خوبی به طرح‌های دکوراسیون و فضاسازی داخلی سالن اضافه‌شده است.



انتظار ۲۵ ساله برای افتتاح ترمینال تبریز


نیازمند ۱۵۰ میلیارد ریال برای اتمام طرح هستیم

وی با اشاره‌ به هزینه‌های مالی برای افتتاح این پروژه نیز می‌گوید: در مراحل اولیه اجرای پروژه، ۱۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل آن پیش‌بینی‌شده بود اما با وجود هزینه ۳۵۰ میلیارد ریالی که در طول چهار سال گذشته برای این طرح‌شده همچنان نیازمند ۱۵۰ میلیارد ریال دیگر نیز هستیم تا این پروژه به‌طور کامل به بهره‌برداری برسد.

عبدالله پور یکی از دلایل افزایش هزینه تدریجی را در استفاده از مدرن‌ترین تأسیسات و تجهیزات جانبی دانسته و ادامه می‌دهد: در بنای ترمینال از تأسیسات تهویه و دستگاه‌های گرمایشی مدرن استفاده می‌شود، همچنین استفاده از بهترین طرح برای تزیینات داخلی از دلایل افزایش هزینه‌های این پروژه است.

بنای ترمینال تبریز باید یکی از معماری‌های نمونه کشور شود

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز با تأکید ویژه بر روی توجه به المان‌های زیبایی بنای این پروژه می‌گوید: باید علاوه بر توجه به زیبایی این پروژه توجه ویژه‌ای به ارتقای کیفیت معماری داخلی و همچنین افزایش ضریب ایمنی این بنای بزرگ داشته باشیم تا در آخر، سازه‌ای کامل و بدون نقص به مردم استان تحویل داده شود.


انتظار ۲۵ ساله برای افتتاح ترمینال تبریز


محمدصادق پورمهدی با اشاره‌ به اهمیت این پروژه گفت: شهر تبریز دارای موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای بوده و وجود ترمینالی مدرن در این کلان‌شهر یکی از امور مهم است که باید در سریع‌ترین زمان ممکن به تحقق بپیوندد.

وی ادامه می‌دهد: قسمت عمده‌ای از کارهای اجرایی این پروژه عظیم انجام‌گرفته و هم‌اکنون تنها کارهای نهایی برای افتتاح آن باقی‌مانده است.

کلان‌شهر تبریز که روزانه میزبان تعداد زیادی مسافر است که بخش عمده ای از آن از ترمینال تردد می کنند، این روزها سایه سنگین لزوم احداث ساختمان ترمینالی مدرن و با گنجایش بالا را بیشتر بر سر خود حس می‌کند، ترمینالی زیبا و مدرن که در شان زیباترین شهر ایران بوده و جلوه‌ای خاص به آن ببخشد.

خبرنگار: فائزه زنجانی،  به نقل از مهر

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: