سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 07 2024
کد خبر: ۲۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹
عجب شیر ما - نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز بر ارتقای کیفیت و رعایت استاندارد تولید تاکید کرد و گفت: صادرات کالاهای نامرغوب به حیثیت کشور لطمه می زند.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، آیت الله محسن مجتهد شبستری روز شنبه در بیست و دومین همایش صادرات غیرنفتی کشور در تبریز با اشاره به نام گذاری امسال به عنوان اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل و تاکید رهبری بر حل مشکلات اقتصادی، گفت: با توجه به اینکه یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی توسعه صادرات است، افزایش صادرات به ویژه صادرات کالاهای غیرنفتی همسو با منویات رهبری است.
وی با بیان اینکه رهبری با الهام از آموزه های دینی بر مسائل اقتصادی تاکید دارند، خاطرنشان کرد: اسلام در کنار امور اخروی بر رفع احتیاجات دنیوی و رسیدگی به مسائل اقتصادی توجه کرده است.
امام جمعه تبریز تشکیل ستادهای اقتصاد مقاومتی در استان ها را مثبت ارزیابی و پیشنهاد کرد: مشکلات موجود در رابطه با اجرای کامل اصل 44 قانون اساسی حل شود.
وی تاکید کرد: واحدهای تولید باید به اهل کار سپرده شود و دولت باید نظارت کند و از ورود مستقیم به بخش تولید پرهیز کند.
آیت الله مجتهد شبستری بر استمرار در اعطای مشوق های صادراتی تاکید کرد و گفت: برخی از عوارض و تعرفه های صادرات باید کاهش یابد تا شاهد افزایش توان رقابت با تولیدات جهانی باشیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از عملکرد مناطق آزاد، گفت: این مناطق به جای اینکه جهت رونق صادرات بسترسازی کنند، تبدیل به مرکزی برای عرضه کالاهای خارجی شده اند.
امام جمعه تبریز همچنین بر یکسان سازی نرخ ارز تاکید کرد و گفت: نوسان های نرخ ارز می تواند اثرات جبران ناپذیری بر تولید و اقتصاد کشور داشته باشد.
وی همچنین گفت: دولت به ویژه وزارت امور خارجه باید در زمینه بازاریابی همکاری کند تا تجار با سهولت نسبت به عرضه کالاهای تولید داخل اقدام کنند.
وی جلوگیری از واردات کالاهای تجملی، خودروهای گران قیمت امریکایی و لوازم آرایش را ضروری دانست و از سرمایه داران خواست سرمایه خود را به بخش تولید انتقال دهند تا مشکلات بیکاری حل شود.
امام جمعه تبریز با اشاره به نصب تابلوی 'کالای خارجی فروخته نمی شود ' در مقابل تعدادی از فروشگاه ها، این رویکرد را نشانه بصیرت دانست و گفت: در صورت همدلی و همراهی مردم شاهد توفیق در برنامه های اقتصادی خواهیم بود.
وی خام فروشی معادن را معضلی جدی دانست و گفت: در کشوری که انواع تسلیحات دفاعی تولید می شود انتظار بر این است که زمینه تبدیل کانی ها به فراورده فراهم شود.
امام جمعه تبریز همچنین کاهش بهره تسهیلات بانکی را برای رونق تولید ضروری دانست و گفت: وحدت و انسجام مسئولان موجب شکوفایی بیشتر تولید و توسعه کشور می شود.
بیست و دومین همایش توسعه صادرات غیرنفتی با محوریت حمایت از تولید صادراتی، بنیان اصلی اقتصاد مقاومتی در تبریز برگزار شد.
در این همایش یک روزه از 24 واحد صادراتی برتر استانی و چهار واحد برتر ملی تجلیل شد.
این همایش به همت اتاق بازگانی تبریز و با همکاری استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی همچنین دانشگاه تبریز و انجمن اقتصاد دانان کشور شاخه تبریز برگزار شد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: