جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۱۸۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱
عجب شیر ما - چتر حمایت دولت بر سر صنعت چرم تبریز در دستان استاندار آذربایجان شرقی است؛ چتری که در مقابل بی توجهی های دولت قبل و آثار منفی تحریم ها برافراشته شد تا رسیدگی به مشکلات این صنعت به دغدغه ای برای فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی این استان تبدیل شود.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، تاسیس نخستین کارخانه چرم کشور در تبریز/ 1308 شمسی/ و مهارت صنعتگران در فرآیند تبدیل پوست فسادپذیر به پوست مقاوم را می توان از علل شهرت چرم تبریز در عرصه های داخلی و خارجی به شمار آورد.
بر اساس اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت امروزه حدود 90 درصد از صادرات چرم گاوی کشور از تبریز صورت می گیرد و صنعت چرم تبریز را در زمان حاضر می توان در نخستین شهرک صنعتی بخش خصوصی کشور با عنوان چرمشهر تبریز مورد بازدید قرار داد.
آوازه شهرک صنعتی چرمشهر در جاده مایان تبریز در داخل و خارج از کشور بسیاری از مسئولان دولت تدبیر و امید را بر آن داشته است تا پس از تحریم ها و بی توجهی هایی که در گذشته به این بخش شده است، صنعت چرم تبریز بار دیگر جان تازه ای به خود بگیرد.
مجال گفت و گو با غلامعلی راستی، قائم مقام و معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت، وضیت این شهرک صنعتی و رویکردهای دولت تدبیر و امید در بخش صنعت چرم و کفش تبریز را به تصویر می کشد.
سوال: چند واحد چرم سازی در تبریز فعال است؟
جواب: حدود 367 واحد تولیدی در چرمشهر تبریز/ اولین شهرک بخش خصوصی چرم کشور/ فعال است. 50 درصد از واحدهای تولیدی این شهرک با ظرفیت کامل کار می کنند و 50 درصد از آنها غیر فعال یا نیمه فعال است.
سوال: دلیل غیرفعال یا نیمه فعال بودن واحدهای تولیدی چرمشهر چیست؟
جواب: مشکلات مالی، فن آوری ها قدیمی، نبود بازار فروش و نداشتن مجوز زیست محیطی برخی از واحدهای تولیدی در چرمشهر تبریز را با مشکل مواجه کرده است.
سوال: دولت چه راهکارهایی برای حل مشکلات این واحدهای تولیدی دارد؟
جواب: تصمیم گیری برای حل مشکلات این صنعت در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با حضور استاندار آذربایجان شرقی، آینده روشنی پیش روی این صنعت قرار داده است. رفع مشکل کمبود برق، صدور سند برای واحدهای تولیدی، بخشش جریمه های تاخیر مالیاتی، تقسیط بلند مدت مالیات های ارزش افزوده و افزایش سرمایه در گردش واحدها از تصمیم های کلیدی این کارگروه است. احداث تصفیه خانه فاضلاب در شهرک چرمشهر نیز مشکلات زیست محیطی این شهرک را مرتفع می کند. مشکل نبود تصفیه خانه در این شهرک با تدبیر کارگروه رفع موانع تولید با سرمایه گذاری بخش خصوصی برای تولید کروم و آب تصفیه شده حل می شود.
سوال: وضعیت صادرات چرم از این شهرک چگونه است؟
جواب: صادرات چرم خام به نفع اقتصاد کشور نیست و بر این اساس دولت تدبیر و امید، فرآوری و تولید کیف و کفش را در دستور کار دارد اما واحدهای تولیدی در دوران پسا تحریم مشکلی برای صادرات ندارند. طی سال های گذته همواره 90 درصد از چرم گاوی صادراتی کشور در چرمشهر تبریز تولید شده است. استاندار آذربایجان شرقی نیز از تشکیل هلدینگ چرم برای معرفی و صادرات شایسته چرم تبریز به بازارهای جهانی حمایت می کند و از مدیران اجرایی بخش دولتی و غیردولتی استان خواسته است تا نگاه ویژه ای به این صنعت داشته باشند.
سوال: در دوران تحریم ها مشکل صادارت محصول چرم وجود داشت؟
جواب: صادرکنندگان چرم در دوران تحریم ها با مشکل انتقال وجه مواجه بودند و همین موضوع تا حدود زیادی صادرات چرم را با مشکل مواجه کرده بود.
سوال: قاچاق کیف و کفش چقدر در بازار این محصولات و چرم تاثیرگذار است؟
جواب: قاچاق کیف و کفش بی تاثیر نیست اما بیشتر این اقلام از طریق گمرک وارد می شوند و چون از تعرفه پایین برخوردار هستند، بازار داخلی را تحت تاثیر قرار می دهد. بالا بردن تعرفه واردات اقلام چرمی نیازمند تصویب در کمیسیون ماده یک است و تا زمان حاضر محقق نشده است.
سوال: مردم چه نقشی در حمایت از تولید داخلی دارند؟
جواب: فرهنگ مصرف تاثیرگذارترین عامل برای توسعه صنعت چرم است. به ویژه در بخش چرم، کالاهای ایرانی قابلیت رقابت با مشابه خارجی را دارند و مردم باید از کالاهای داخلی استفاده کنند. رسانه ها نیز می توانند در فرهنگ سازی استفاده از کالاهای داخلی مشارکت کنند.
سوال: عامل اصلی شهرت کفش تبریز چیست؟
جواب: کفش دست دوز تبریز از شهرت ملی و فراملی برخوردار است و بسیاری از گردشگران خارجی کفش های دست دوز تبریز را به عنوان سوغات خرید می کنند. تولید کنندگان کفش دست دوز تبریز در سطح بین المللی با کفش های ایتالیایی رقابت می کنند. عمر بالا، کیفیت چرم و ساختار فنی کفش دست دوز تبریز از عوامل اصلی شهرت کفش تبریز است.
سوال: دولت چه اقداماتی برای بازاریابی کفش دست دوز تبریز در عرصه های بین المللی انجام داده است؟
جواب: شرکت در نمایشگاه های تخصصی، اعزام هیات های تجاری، جذب سرمایه گذاران خارجی و پرداخت یارانه از جمله حمایت های دولتی در این بخش است. علاوه بر آن دولت در سال جاری برخی مشوق های صادارتی پیش بینی کرده که هنوز آئین نامه اجرایی آن ابلاغ نشده است.
سوال: تولید کنندگان چگونه می توانند در توسعه صنعت چرم تبریز مشارکت کنند؟
جواب: تجمیع کارگاه های کوچک و تشکیل شرکت های کفش می تواند خوشه های کفش را به دنبال داشته باشد. روحیه کار جمعی باید در تولید کنندگان خرد ایجاد شود.
سوال: برند کفش دست دوز تبریز در چه سطوحی مطرح است؟
جواب: برندسازی یکی از الزامات صنعت چرم و کفش تبریز است. تاکنون چندین برند مانند آداک به عنوان صادرکننده نمونه کشور مطرح شده است اما برای حضور در بازارهای بین المللی نیاز به برنامه ریزی های مدون و کمپین های تبلیغاتی داریم.
چرمسازی یا دباغی پوست، فرآیند فیزیکی شیمیایی است که بر اثر اعمال فیزیکی و به کمک مواد شیمیایی و گیاهی و طی عملیات خاص، پوست از حالت ابتدایی خود خارج شده و از پوست فساد پذیر(کلاژن) به پوست مقاوم (چرم) مبدل می شود.
تولید چرم در 4 مرحله به شرح تبدیل 'پوست خام به سالامبور'، ' سالامبور به وت بلو'، 'وت بلو به کراست' و 'کراست به چرم' صورت می گیرد.
مراحل اول و دوم فقط قابل خرید و فروش بوده و دارای ارزش افزوده و اشتغال زایی بسیار پایینی است، در حالیکه مراحل سوم و چهارم علاوه بر اینکه قابل خرید و فروش است، مستقیماً قابل استفاده در ساخت محصولات چرمی بوده و دارای ارزش افزوده و اشتغال زایی بسیار بالایی است.
پوست خام پس از طی مراحل خیساندن و شستشو، آهک دهی، لش زدایی (Fleshing)، مو گیری، آهک گیری و آنزیم دهی، برش زدن و تراش دادن چرم و رنگ آمیزی چرم به چرم قابل استفاده تبدیل می شود.
آذربایجان شرقی با حدود دو هزار کارگاه ماشینی و دست دوز کفش در تبریز به عنوان استان آزمونه/ پایلوت/ اقتصاد مقامتی کشور انتخاب شده است. استاندار آذربایجان شرقی به عنوان فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی آذربایجان شرقی در راس کارگروه رفع موانع تولید و شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی رونق تولید و رشد اقتصادی استان را در دستور کار دارد.
برچسب ها: صنعت چرم ، حمایت ، دولت ، تبریز
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: