جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۱۶۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸
عجب شیر ما - جلسه امروز شورای شهر تبریز با حضور دو عضو جدید شورا برگزار شد.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایسنا، شهرام دبیری، رئیس شورا در این جلسه با بیان اینکه به خاطر اتفاقات و حواشی اخیر شورا و شهرداری تبریز بار دیگر از مردم عذرخواهی می‌کنم، گفت: متاسفانه حواشی اخیر به جایگاه شورا و شهرداری و همچنین اعتماد مردم نسبت به آن‌ها لطمه زده است.

وی افزود: از نظر شفافیت اداری ایران در دنیا رتبه خوبی ندارد، از این رو باید این موضوع آسیب شناسی شده و نظارت‌ها تقویت شود، همچنین ضروری است مسئولان آموزه‌های دینی را سرلوحه امورشان قرار دهند.

در ادامه، مراسم تحلیف دو عضو علی البدل شورا برگزار شد و بر این اساس "محمد باقر لطفی" و "علاء الدین نور محمدزاده" سوگند نامه یاد کرده و به طور رسمی فعالیت‌شان را به عنوان عضو شورای شهر تبریز آغاز کردند.

استعفا می‌دهم!

پس از مراسم تحلیف، فرصتی به هر دو عضو جدید داده شد تا صحبت کنند که نور محمدزاده گفت: من شخصیت اجرایی دارم و در جایی که احساس کنم نمی‌توانم خدمت کنم، می‌روم.

وی افزود: هفته آینده استعفایم را به رئیس شورا تحویل می‌دهم.

وی با عنوان اینکه بخش اعظمی از تبریز را بافت فرسوده شامل می‌شود، تأکید کرد: بیش از 50 هزار واحد فرسوده در تبریز وجود دارد که سالانه 200 واحد آن نوسازی می‌شود و با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود که احیای بافت فرسوده تبریز 50 سال طول می کشد!.

نورمحمدزاده گفت: معتقدم باید جهش فرهنگی از شورا آغاز شده و به مدیریت شهری و شهر سرایت کند؛ چرا که تبریز در سال 2018 میزبان گردشگران خارجی خواهد بود و باید خودمان را آماده کنیم. به عنوان مثال می‌توانیم مجسمه شخصیت‌های بزرگ کشورهای اسلامی را در میدان آذربایجان نصب کنیم و این حرکت یک جهش فرهنگی محسوب می‌شود.

این عضو جدید شورای شهر تبریز در خصوص حواشی اخیر شورای شهر و شهرداری تبریز گفت: بنده خودم گرفتار چنین موضوعاتی شده‌ام، معتقدم باید منصفانه رفتار کرده و اجازه دهیم دستگاه‌های قضایی کارشان را انجام دهند.

مدیران پاکدست باید از حالت کما خارج شوند

محمد باقر لطفی نیز در ابتدای سخنانش با گرامیداشت باد و خاطره مهندس شکوری عضو علی البدل شورا که سال گذشته به فیض شهادت نائل شد، گفت: دوست نداشتم در چنین شرایطی وارد شورا شوم، مسائل پیش آمده موجب آسیب دیدن شورا شده است و باید دست در دست هم داده و آن را ترمیم کنیم.

وی افزود: شورای شهر باید به آن جایگاه واقعی‌‍اش بازگردد، همچنین مدیران و کارمندان پاکدست شهرداری از این حالت کما خارج شده و کارشان را به بهترین شکل انجام دهند.

وی با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018، بیان کرد: از نظر زیرساختی با کمبود هتل برای گردشگران مواجه هستیم، باید با برنامه‌ای مدون تا سال 2018 زیرساخت‌های گردشگری تبریز را فراهم کنیم، همچنین ضرورت دارد بخشی از ربع رشیدی را به عنوان اثر تاریخی فاخر و بی نظیر تا دو سال آینده ساماندهی کرده و در معرض دید گردشگران قرار دهیم.

با روند کنونی، بافت فرسوده تبریز تا 100 سال هم احیاء نمی‌شود

در بخش سخنرانی پیش از دستور علی نوای باغبان، عضو شورای شهر تبریز با اشاره به زلزله روز گذشته تبریز، اظهار کرد: تبریز شهر زلزله خیز بوده و از طرفی دارای 2500 هکتار بافت فرسوده می‌باشد، همچنین حاشیه نشینی و سکونتگاه‌های غیر رسمی نیز در تبریز بیداد می‌کند که متاسفانه با یک زمین لرزه شدید خسارات جبران ناپذیری به این شهر وارد خواهد شد.

وی افزود: زلزله دیروز هشداری جدی برای مدیریت شهری بود تا در راستای انجام پروژه‌های مسیرگشایی و احیای بافت فرسوده بیش از پیش اهتمام ورزد.

وی ادامه داد: پروژه‌های مسیرگشایی نجات بخش بافت فرسوده است که متاسفانه این پروژه‌ها در اولویت قرار ندارند و به بهانه نبود بودجه اجرا نمی‌شوند؛ بطوری که 30 الی 40 پروژه مسیرگشایی در مناطق 4 و 10 تبریز وجود دارد.

این عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه کالبد تبریز فرسوده است، خاطرنشان کرد: تعداد واحدهای فرسوده تبریز بسیار زیاد است، از این رو ضرورت دارد مدیریت شهری از پتانسیل دولت و بانک‌ها در راستای احیای بافت فرسوده استفاده کند.

وی ادامه داد: با روند کنونی تا 100 سال آینده هم نمی‌توانیم بافت فرسوده تبریز را احیاء کنیم.

نوای باغبان در ادامه با بیان اینکه باید به نظر هیات حل اختلاف در خصوص بندهایی از تعرفه عوارض محلی تبریز تمکین کنیم، گفت: ضروری است تغییرات اعمال شده در تعرفه عوارض محلی به شهرداری‌های مناطق ابلاغ شود تا صدور پروانه به صورت قانونی و بر اساس ضوابط انجام شود، در غیر اینصورت تبعات این موضوع دامن کارکنان شهرداری‌های مناطق را می‌گیرد.

این عضو شورای شهر تبریز با اشاره به کاهش صدور پروانه و کم شدن درآمد شهرداری، گفت: شورای شهر به شهرداری این مجوز را داده تا از سه درصد درآمد نقدی در پروژه‌‌های زود بازده در راستای ایجاد درآمد پایدار سرمایه گذاری کند که متأسفانه در طول سه سال گذشته لایحه چنین پروژه‌ای به صحن شورا نیامده است.

وی افزود: اینکه چشممان به دست دولت و دستمان در جیب مردم باشد شایسته نیست، ضرورت دارد با ایجاد درآمدهای پایدار مشکلات مالی شهرداری را رفع کنیم.

وی خطاب به رئیس شورا، اظهار کرد: شما می‌گویید مسائل اخیر شورا و شهرداری باید آسیب شناسی شود، زمان این آسیب شناسی چه وقت است؟ مسئولان استان چه زمانی در جلسه شورا حضور یافته‌اند تا در جریان وضعیت شورا قرار گیرند؟ حواشی اخیر موضوع امنیتی نیست بلکه واقعیت اجتماعی است که باید بدون فوت وقت این موضوع بررسی و آسیب شناسی شود.

فازدوم خط یک مترو قطعأ تا اوایل مهرماه افتتاح می‌شود

در ادامه، شهردار تبریز با بیان اینکه در دو ماه گذشته 35 میلیارد تومان از محل صدور پروانه درآمد کسب کردیم، گفت: در دو ماه گذشته تنها چهار و نیم میلیارد تومان از محل عوارض مازاد بر تراکم درآمد داشتیمو ادعاهایی که در این خصوص وجود دارد، نادرست است.

صادق نجفی خطاب به اعضای شورای شهر تبریز، عنوان کرد: به هر نحوی که شده ایجاد مدیریت واحد شهری در کلان‌شهرها را پیگیری کنید.

وی در رابطه با اظهار نظر یکی از اعضای شورا مبنی بر اینکه 50 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده وجود دارد، گفت: بر اساس مطالعاتی که در طول پنج سال توسط مدیریت شهری قبلی انجام شده است، حدود سه هزار واحد در بافت فرسوده باید جا به جا شود که یک هزار واحد آن در حال احداث بوده و 240 واحد آن در روز عید فطر افتتاح می‌شود.

نجفی در خصوص پروژه‌های سرمایه گذاری شهرداری تبریز، بیان کرد: کارخانه واگن سازی و قیرسازی جزء پروژه‌های خوب سرمایه‌گذاری شهرداری است که در همین صحن شورا تصویب شده‌اند.

شهردار تبریز ادامه داد: در طول دو سال گذشته شورای شهر تبریز شش هزار میلیارد تومان پروژه سرمایه گذاری تصویب کرده که قابل تقدیر است.

وی با اشاره به بازدید اخیر از خط یک مترو تبریز، اظهار کرد: پیش از این قول داده بودم که تا اوایل مهرماه ماه فاز دوم خط یک مترو تبریز افتتاح می‌شود که الان می‌گویم با تلاش‌های شبانه روزی، قطعأ تا اوایل مهرماه امسال مترو تبریز به میدان ساعت می‌رسد.

نجفی با عنوان اینکه با شعار "هر شهروند یک میزبان" به استقبال تبریز 2018 می‌رویم، اظهار کرد: نهایت تلاشمان را انجام می‌دهیم تا به بهترین نحو از گردشگران استقبال کنیم.

وی در خصوص حواشی اخیر شورای شهر و شهرداری تبریز، بیان کرد: دستگاه‌های قضایی به خوبی کارشان را انجام می‌دهند، بیایید بدون تخریب یکدیگر در راستای توسعه شهر حرکت کنیم.

و اما لوایحی که تصویب نشدند ...

در ادامه لایحه دوفوریتی کمک 400 میلیون تومانی شهرداری تبریز به ستاد دیه جهت آزادی زندانیان غیر عمد مطرح شد که تعدادی از اعضای شورا با اشاره به مشکلات مالی شهرداری تبریز با دوفوریت این لایحه موافقت نکردند و این لایحه به کمیسیون مربوطه ارجاع و سپس در صحن شورا مطرح خواهد شد.

همچنین طرحی که به امضای تعدادی از اعضای شورای شهر تبریز رسیده بود مطرح شد.

تعدادی از اعضای شورا با امضای این طرح دوفوریتی خواستار جلوگیری از پخش برنامه شهریمیز و فسخ قرارداد شهرداری و صدا و سیمای آذربایجان‌شرقی شده بودند که دوفوریت این لایحه تصویب نشد.

علی شیاری به عنوان موافق این طرح گفت: حدود یک سال تا انتخابات شورای شهر باقی مانده و تعدادی از مدیران شهرداری و اعضای شورا در انتخابات شرکت خواهند کرد که برای جلوگیری از سوء استفاده برخی‌ها، بهتر است این برنامه دیگر پخش نشود.

سعید حاجی‌زاده نیز به عنوان موافق این طرح با بیان اینکه جریانات اخیر زمینه را فراهم کرده تا بازار جمع کردن امضاء در شورا گرم شود. گفت: بنده دو سال است در این برنامه شرکت نکردم و این اعتراضات اعضای شورا نتیجه اختلاف آنان با روابط عمومی است.

وی اعلام کرد: این طرح باید به کمیسیون فرهنگی ارجاع داده شود و سپس نتیجه آن را در صحن شورا بررسی کنیم.

شهردار تبریز با بیان اینکه مبلغ قرارداد این برنامه 960 میلیون تومان است، عنوان کرد: این رقم در مقایسه با قراردادهای شهرداری‌های تهران و اصفهان با صدا و سیمای مراکز استان خودشان بسیار ناچیز است و باید قدردان صدا و سیمای آذربایجان‌شرقی باشیم.

نجفیافزود: این برنامه مزیت‌های فراوان دارد؛ چرا که صدای مدیریت شهری تبریز را به دنیا پخش می‌کند.

در پایان جلسه نامه فرمانداری در خصوص یکی از مصوبه‌های شورا مطرح و در آن خصوص تصمیم گیری شد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: