شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۲۳۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
عجب شیر پرس - در حالی که ۱۸ سال از وعده تحویل متروی پرند به ساکنان این شهر می‌گذرد حالا مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید از رفع موانع و مشکلات وافتتاح این پروژه در پایان این هفته خبر داد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، تکمیل زیر ساخت ها و زیربناهای حمل ونقلی در شهرهای جدیدبرای اتصال به کلان شهرها یکی از مهم ترین وعده هایی است که تا به امروز دولت ها بعد از تکمیل واحدهای مسکن مهر داده بودند مسافت طولانی مسیر کلان شهرها تا شهرهای جدید و عدم امکانات برای جابجایی ساکنان خود باعث شده بسیاری از متقاضیان با مشکلات زیادی روبرو شوند.

بر همین اساس اتصال شهرهای جدید و سهولت در تردد از طریق تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقلی که از جمله مهمترین آنها قطارهای حومه‌ای است، یکی از برنامه ها و اهداف مهم شرکت عمران شهرهای جدید است که در کنار ساخت مسکن بر تکمیل آنها همت گماشته است. اگرچه ساخت قطارهای حومه‌ای بخشی با منابع داخلی شرکت و بخشی در همکاری و مشارکت با سازمان‌ها و نهادهای گوناگون در حال انجام است و کاری زمانبر به شمار می رود اما طبق تکلیفی که برعهده شرکت عمران شهرهای جدید است تامین بخشی از زیرساخت‌ها برعهده این شرکت است.

پرند بکی از شهرهای جدید در اطراف تهران که حدود ۳۰۰ هزار نفر ساکن دارند و به نوعی پایتخت مسکن مهر  به شمار می رود نیاز بسیار جدی به تکمیل زیرساخت های حمل ونقل ریلی دارد و از سال های گذشته تا به امروز وعده های زیادی برای راه اندازی متروی پرند داده شده بود که تا به امروز هنوز به صورت کامل به بهره برداری نرسیده و این در حالی است که از ماه گذشته چندین بار اعلام کرده بودند که متروی پرند به بهره برداری خواهد رسید‌.  

درحالی تست گرم خط مترو پرند  شنبه ۲۷ آبان امسال بعد از ۱۸ سال انجام شد که قرار بود این خط مترو در نیمه اول امسال  افتتاح شود اما به دلیل عدم تأمین فیدرهای برق کار افتتاح به تعویق افتاد و از هفته گذشته  هم همچنان وزیر راه وشهرسازی و شهرداری تهران که بخشی از کار بر عهده آنها است جدیدترین وعده برای پایان این هفته داده اند

در همین رابطه مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی  اعلام کرده بود: این پروژه آماده افتتاح شده و منتظریم با حضور آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور این طرح ملی به بهره‌برداری برسد و در نهایت مشکل مربوط به تامین برق این پروژه رفع شده. احتمالا هفته آینده افتتاح خواهد شد.

همچنین در همین رابطه علیرضا جعفری مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید  به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: یکی از موضوعاتی که در شهرهای جدید در کنار احداث واحدهای مسکونی دنبال می‌شود، ارتقای کیفیت خدمات در شهرهای جدید و تسهیل و تسریع در حمل و نقل است. با ارتقای کیفیت ارائه خدمات حمل و نقلی در شهرهای جدید، جذابیت و استقبال هموطنان برای استقرار در شهرهای جدید بیشتر خواهد شد.

وی اظهار کرد: بنابراین تسریع و تسهیل در حمل و نقل شهرهای جدید ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در سیاستگذاری‌ شهرهای جدید است که در این بین، تکمیل خطوط مترو در شهرهای جدید با هدف ارتباط با کلانشهرها و سایر شهرها در برنامه است.

جعفری در خصوص  مهمترین خطوط ریلی در شهرهای جدید گفت:   ۵ خط مترو از جمله مسیر تهران-هشتگرد به طول ۲۵.۸ کیلومتر که در دی ماه  سال ۹۸ به بهره برداری رسید، متروی تهران-پرند به طول ۱۹ کیلومتر که  آماده بهره‌برداری  تا پایان این هفته است و متروی مشهد-گلبهار به طول ۴۰ کیلومتر و با پیشرفت ۴۵ درصد، متروی اصفهان-بهارستان به طول ۱۵ کیلومتر و با پیشرفت ۵۲ درصد، اصفهان-فولادشهر و اصفهان-مجلسی از جمله خطوط مهم در شهر های جدید به شمار می روند.

وی یادآور شد: طراحی خط متروی تهران-پردیس نیز به دلایل کارشناسی و ضرورت بازنگری طرح اولیه و انطباق با ضابطه ۷۷۷ در مسیر بازنگری قرار دارد و مقرر شده است تا احداث این خط مترو با رویکرد مهندسی ارزش بازنگری و طرح با این رویکرد وارد عملیات اجرا شود.

جعفری با اشاره به اهمیت حمل و نقل ریلی در توسعه شهرهای جدید، گفت: این خطوط نقش مهمی در کاهش ترافیک، آلودگی هوا و بهبود کیفیت زندگی در شهرهای جدید ایفا خواهند کرد.

براساس این گزارش شرکت عمران شهرهای جدید در سال ۱۳۶۹ تاسیس شد و وظیفه توسعه و عمران شهرهای جدید را بر عهده دارد. این شرکت تاکنون بیش از ۱۰۰ شهر جدید را در کشور ساخته است و در حال حاضر در حال ساخت بیش از ۲۰۰ شهر جدید دیگر است که باید حتما برای تکمیل خطوط اتصال آنها به شهرهای مادر و کلان شهرها از هم‌ اکنون برنامه ریزی کرد.

گفتنی است با تکمیل این خطوط، شهرهای جدید به قطب های مهم اقتصادی و فرهنگی در کشور تبدیل خواهند شد.‌ در همین رابطه آرش صیادی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند گفت: شرکت عمران پرند بخش عمده از کل هزینه های ساخت مترو پرند را متقبل شده و تا به امروز حدود ۸۵۰ میلیارد تومان برای راه اندازی ، تکمیل و خرید تجهیزات و خطوط ریل سرمایه گذاری کرده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ با مجوز از مجمع عمومی از محل منابع داخلی شرکت عمران پرند ۷۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه مترو پرداخت شده است. در سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ نیز ۱۳۵ میلیارد تومان  از منابع داخلی شرکت عمران برای ریل گذاری پرداخت شده است.

گفتنی است متروی تهران- پرند به طول ۱۹ کیلومتر  از سال ۸۴ آغاز شد و ۱۸سال طول کشید تا به ایستگاه پایانی یعنی افتتاح برسد این در حالی است که چینی‌ها ظرف مدت ۷سال، ۳خط مترو ساختند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: