شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۲۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
قالیباف:
عجب شیر پرس - رئیس مجلس گفت: در مجلس چیزی تصویب نمی‌شود، می‌گویند قالیباف نخواست، اما چون مشمول اصل ۷۵ است و بار مالی دارد رد می‌شود.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم سی و یکمین دوره آیین ملی روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار که در تالار وحدت برگزار شد، گفت: از همه فعالان حوزه کتاب تقدیر و تشکر می‌کنم. یکی از حوزه‌هایی که خانم‌ها تعدادشان از آقایان بیشتر است در حوزه کتاب است.

قالیباف افزود: ما نتوانستیم تحول را در بخش‌های مختلف مثل تحول در حکمرانی در فرهنگ و اقتصاد به وجود آوریم. چه زمانی می‌خواهیم به این موضوع جامه عمل بپوشانیم؟

وی گفت: الان موضوع اول کشور اقتصاد و فرهنگ است و در مجلس این موضوعات را دنبال می‌کنیم. امروز اقتصاد موضوع اول است و این تحول در اقتصاد را باید از کجا انجام دهیم؟

رئیس مجلس ادامه داد: اگر منتقد جدی با مهارت داریم برای ما خیلی بهتر از کسانی است که با ما همراهی کنند، اما مجهز به دانش و عقلانیت نباشند. اگر در جامعه و فرهنگ عمومی این را فرهنگ‌سازی کنیم  اینجاست رشد اجتماعی و سرمایه اجتماعی تولید می‌شود.

قالیباف ادامه داد: مهمترین دلیلی که باید برای تحول به آن توجه کنیم مردم و جامعه هستند و این تحول در مسئولان را مردم باید مطالبه و آغاز کنند. بیش از هر چیزی در جامعه نیازمند عقلانیت و فرهنگ عمومی هستیم.

وی گفت: از دوران مسئولیتم در شهرداری با مشکلات فعالان حوزه کتاب آشنا شدم و در اردو‌های جهادی به دنبال نقش کتابخوانی در روستا‌های دور می‌رویم؛ آثار فعالیت شما را در آنجا دیدم. در جایی که خودکشی باب شده حضور شما آن مسئله را کاهش داده است.

رئیس مجلس اظهار کرد: اگر با یک طرح اقتصادی خشک یک مسئله را حل کنیم، آن پایدار نمی‌ماند و قبلا آن را تجربه کردیم.

وی تصریح کرد: کم خودبینی در کشور داریم، اما در حوزه کتاب در منطقه، آسیا و دنیا عملکرد قابل قبولی داریم و باید حوزه بهره وری آن را پیش ببریم. امروز خانواده‌ها با دو شیفت کار برای معیشت و مسکن خود دچار چالش هستند، لذا باید حق بدهیم که سبد فرهنگی یادشان برود که این عوارضش برای کشور است و نهاد کتابخانه‌ باید سرانه فرهنگی را در نهاد عمومی ببیند.

قالیباف گفت: ما باید غفلت در سبد فرهنگی خانوار در این نهاد را جبران کنیم و در دسترس مردم بگذاریم. بعصی چیز‌ها پول نمی‌خواهد و اگر همکاری بین دستگاه‌ها باشد می‌توانیم مشکل را حل کنیم.

رئیس مجلس ادامه داد: تقابل نیمه نصفه‌ای بین نهاد کتابخانه‌ها و شهرداری‌ها بود و سال‌ها سر آن بحث بود، اما این کار پول نمی‌خواهد بلکه هماهنگی میخواهد. پول تحول ایجاد نمی‌کند بلکه همدلی ایجاد می‌کند.

وی افزود: تهران بیش از ۶۰۰ کتابخانه مثل کتاب مترو و کتاب اتوبوس و سرای محله است. حتما مدرسه و مسجد از نهاد کتابخانه‌ها پیشروتر هستند، اما نیازمند هستیم رویکرد محله محور داشته باشیم و در خانه و مجازی میتوانند همدیگر را پوشش دهند.

قالیباف اظهار کرد: همین که روح جامعه ما در قالب اندیشه بارور شود نیازمند کتاب و کتابخوانی است، چون دانش عمومی را بالا می‌برد.  مگر ما در بودجه سال قبل یک درصد اختصاص پیدا نکرد به حوزه فرهنگ لذا فقط وضع قانون کافی نیست و مهم اجرای قانون است.

قالیباف بیان کرد: اگر یک جامعه آگاه و مستقل و خلاق باشیم باید در مبانی خود و سنت‌های الهی برویم پیش برویم. بنده به عنوان خادم شما در تنظیم برنامه هفتم به عنوان یک نماینده این مسئله را پیگیری می‌کنم.

وی اظهار کرد: در مجلس چیزی تصویب نمی‌شود می‌گویند قالیباف نخواست و یک بند الحاقی می‌آید که مشمول اصل ۷۵ است و بار مالی دارد دولت آن را قبول نمی‌کند و شورای نگهبان آن را رد می‌کند لذا در جا‌هایی به جای اینکه بگوییم دولت مکلف است میگوییم دولت مجاز است.

قالیباف ادامه داد: بعضی وقتها از داشته هایمان خوب استفاده نمی‌کنیم. اولویت اول فرهنگ و کتابخوانی است و بعد از آن محتوا مهم است و در جاهایی خط قرمز داریم.

وی گفت: باید دست به دست هم بدهیم تا تحول را در برنامه هفتم انجام دهیم و برنامه هفتم که تمام شد آن را به ملت شریف ایران توضیح خواهم داد.

در پایان این مراسم از فعالان حوزه فرهنگ با حضور محمدباقر قالیباف، حاجی بابایی عضو کمیسون برنامه و بودجه و محاسبات و کیومرث سرمدی واله عضو کمیسیون اجتماعی تقدیر شد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: