شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۲۲۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳
عجب شیر پرس - مدیرکل پدافند غیرعامل آذربایجان شرقی با اشاره به حملات گوناگون و متنوع سایبری به سازمان ها و دستگاه های مختلف اجرایی و خدماتی استان، گفت: به طور میانگین هر سه دقیقه یک بار حمله سایبری در استان رخ می‌دهد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، « محمد بیگ» روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، قرارگاه سایبری را یکی از مهمترین قرارگاه های پنج گانه پدافند غیرعامل آذربایجان شرقی عنوان و اظهار کرد: بر همین مبنا تیم های رصد و پایش در ذیل این قرارگاه تشکیل شده است که به طور مستمر و هفتگی مسایل مختلف امنیتی در فضای سایبری را پایش و مشکلات را بررسی می کند.

وی با اشاره به اینکه طبق ارزیابی‌های انجام شده امنیت سایبری در استان بالای ۹۶ درصد است، اظهار کرد: به دلیل ارتقای سطح امنیت در بخش ها و حوزه های مختلف تاکنون آسیبی متوجه نهادها، ارگان ها و دستگاه های خدماتی نشده است و این به دلیل رصدهای دایمی و بی وقفه است.

بیگ ارزیابی از شرایط امنیت سایبری آذربایجان شرقی در پایان هر فصل را یکی از اقدامات مهم پدافند غیرعامل دانست و با تاکید بر اینکه در صورت بی توجهی به تذکرات این مجموعه نهادهای مسئول مورد مواخذه قرار می گیرند، تاکید کرد: بدون هیچ تعارف پدافند غیرعامل با هر گونه تعلل و سهل انگاری نهادها، با متخلفان به شدت برخورد می کند، چون امنیت مردم به هیچ عنوان قابل معامله و گذشت نیست.

پدافند غیرعامل با هر گونه تعلل و سهل انگاری نهادها، با متخلفان به شدت برخورد می کند، چون امنیت مردم به هیچ عنوان قابل معامله و گذشت نیست.

وی با تاکید بر اهمیت مقابله با تهدیدات پدافندی دشمنان، ادامه داد: مدیران و مسئولان دستگاه های دولتی و غیردولتی و عمومی باید توجه جدی به این موضوع داشته باشند و بر آن تمرکز کامل کنند تا در آینده دچار مشکلات عدیده از ناحیه حملات سایبری نشویم.

بیگ با ابراز تاسف از بی توجهی عده ای از دستگاه ها به خصوص شهرداری تبریز به موضوع پدافند غیرعامل، هزینه در این حوزه را به نوعی سرمایه گذاری اصولی و عمیق برای در امان ماندن زیرساخت های امنیتی عنوان و اضافه کرد: باید توجه داشت که هزینه های پس از حملات سایبری به دستگاه های اجرایی به ویژه خدمات رسان عمومی، بسیار فراتر از هزینه های ایمن سازی است.

وی مشکلات ترافیکی، شیمیایی و تهدیدات ناشی از بروز اتفاقات محتمل در این ۲ حوزه را از جمله موارد مورد درخواست پدافند غیرعامل آذربایجان شرقی از شهرداری تبریز اعلام و اضافه کرد: در این خصوص شاهد همکاری های مناسب نبوده ایم و در صورت بی توجهی ها شاهد بروز انواع مشکلات در حوزه مدیریت شهری خواهیم بود.

بیگ با بیان اینکه کلانشهر تبریز تهدیدات بالقوه در حوزه های مختلف پدافند غیرعامل دارد، یاداوی کرد: یکی از عوامل مهم این تهدیدات مردم و کسبه های معابر هستند که از جمله آنها می توان به خیابان خاقانی تبریز اشاره کرد که به دلیل انباشت صنف فروش و دپوی مواد شیمیایی با مخاطرات عدیده مواجه است و باید شهرداری در این خصوص وارد عمل شود و مقررات و دستور العمل های پدافندی را اعمال کند.

وی از ابلاغ مکتوب نقطه نظرات پدافند غیرعامل آذربایجان شرقی درباره تهدیدات موجود در سطح شهر تبریز به شهرداری خبر داد و افزود: چنین به نظر می رسد که شهرداری خیلی راحت از این موضوعات عبور می کند، در حالیکه اگر آتش سوزی مواد شیمیایی در سطح شهر به خصوص هسته مرکزی روی دهد، امکانات آتش نشانی به هیچ عنوان جوابگوی عمق فاجعه نخواهد بود که بارها در مواردی تجربه این حوادث را شاهد بوده ایم.

بیگ آموزش در مقوله پدافند غیرعامل را بسیار مهم خواند و با اشاره به اقدامات آذربایجان شرقی در این خصوص، گفت: از آنجائی که تهدیدات این حوزه انسان ساز، غیرطبیعی و غیرمسلحانه است، بنابراین باید با علم روز و تجهیزات لازم به مقابله با آنها پرداخت که در این رابطه به شدت نیازمند همکاری و کمک دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی هستیم.

وی جامعه هدف پدافند غیرعامل را دستگاه های اجرایی، آموزش و پرورش و عموم مردم اعلام و اضافه کرد: بر همین مبنا آموزش های دوره ای در آذربایجان شرقی را شروع کرده ایم و برای نخستین بار در قالب قرارگاه شیمیایی دوره آموزشی سه روزه برای نهادها و ارگان های دخیل برگزار شد و همچنین قرارگاه مردم محور نیز برای نخستین بار دوره آموزشی در حوزه های فکر، ذهن و فرهنگ ترتیب داد که نتایج بسیار درخشانی را درپی داشت.

مدیرکل پدافند غیرعامل آذربایجان شرقی هوشمندسازی مدیریت اجرایی را یکی از برنامه های اولویت دار این مجموعه برای صیانت از امنیت سازمان ها اعلام و اظهار کرد: در این راستا برنامه استفاده از هوش مصنوعی برای حوزه هایی همچون توزیع آب شهری و جلوگیری از مخاطرات مربوط به قطعی آب در شهرها در دست تدوین است.

نیروگاه متسامور ارمنستان آلودگی پرتوی ندارد

بیگ قرارگاه پرتوی را یکی از مهمترین قرارگاه های پدافند غیرعامل آذربایجان شرقی به دلیل رصد میزان آلودگی های نیروگاهی و مراکز درمانی برشمرد و یادآور شد: این قرارگاه طی یک سال اخیر رصد کامل میزان آلودگی نیروگاه متسامور ارمنستان را در دستور کار خود قرار داد و نتایج این پایش ها نشان دهنده نبود آلودگی پرتوی است.

به گفته وی نیروگاه فوق ایمن بوده و هر چند وجود چنین مراکزی بالقوه خطرناک است، اما زیر نظر آژانس اتمی فعالیت می کند.

حمله سایبری ( Cyberattack ) در رایانه‌ها و شبکه‌های رایانه‌ای حمله برای هرگونه تلاش برای افشا، تغییر، غیرفعال کردن، تخریب، سرقت یا دستیابی و دسترسی غیرمجاز یا استفاده غیرمجاز از یک دارایی است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: