شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۲۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
عجب شیر پرس - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: جایگزینی بخاری‌های هرمتیک با بخاری‌های فرسوده باعث صرفه‌جویی ۳ میلیارد دلاری در مصرف گاز خواهد شد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، الهویردی دهقانی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره راهکار جایگزینی بخاری‌های فرسوده با بخاری‌های با بازده بالا که در برنامه هفتم مورد توجه قرار گرفته است، گفت: کاهش مصرف گاز در بخش خانگی از اهمیت بالایی برخوردار است، به‌ویژه در فصول اوج مصرف که کشور با ناترازی گاز مواجه است.

دهقانی ادامه داد: ما می‌توانیم از قِبل مدیریت مصرف چه در صنایع و چه در ساختمان‌های بزرگ با گرمایش مرکزی، مصرف گاز را به میزان زیادی کاهش دهیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: دولت باید همکاری کند تا بخاری‌های فرسوده به‌طور کامل جمع‌آوری شوند و بخاری‌هایی با بازدهی بالا و هرمتیک که مصرف گاز خیلی پایینی دارند را جایگزین آن‌ها کند.

وی ادامه داد: باید فناوری ساخت بخاری‌های هرمتیک در کشور توسعه داده شود و دولت یارانه لازم را برای این امر را پرداخت کند.

نماینده مردم ورزقان در مجلس گفت: اگر شرکت ملی گاز یا وزارت نفت به جمع‌آوری بخاری‌های فرسوده که دو تا سه برابر بخاری‌های هرمتیک مصرف دارند، ورود کند بر مدیریت مصرف تاثیر خیلی زیادی می‌گذارد و به این وسیله از محل صرفه‌جویی می‌توانیم گاز مورد نیاز صنایع را تامین کنیم.

دهقانی افزود: با جمع‌آوری پنج میلیون بخاری فرسوده ۱۰ میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی گاز فقط در سه ماه سرد سال انجام خواهد شد. جمع‌آوری این بخاری‌ها نیازمند دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است، اما در مقابل در همان سال اول، سه میلیارد دلار صرفه‌جویی گاز انجام خواهد شد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: بخاری‌های هرمتیک حداقل ۱۰ تا ۲۰ سال می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند و با این سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلاری در واقع دولت سود خیلی زیادی کرده است.

نماینده مردم ورزقان در مجلس اضافه کرد: اگر در یک سال بخاری‌های فرسوده جمع‌آوری شوند اقدام خوبی است و به نفع دولت است.

دهقانی افزود: با اجرای طرح جامع تعویض و نوسازی بخاری‌های خانگی، می‌توان گاز صرفه‌جویی شده را با سرمایه‌گذاری‌های متقابل به صنایع تخصیص داد که مزایای متعددی در پی خواهد داشت.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اجرای موفقیت‌آمیز این طرح قابلیت صرفه‌جویی تا ۲۰ درصد از کل مصرف گاز کشور در دوره‌های پیک را دارد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: