دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 06 2024
کد خبر: ۱۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی:
عجب شیر ما - معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با تاكید بر نقش گروه های مردم نهاد در امر احیای دریاچه ارومیه اظهار كرد: احیای دریاچه ارومیه تنها با تكیه بر توان بخش های دولتی ممكن نخواهد بود.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از روابط عمومی استانداری، دكتر سعید شبستری خیابانی در نشست شورای فرهنگی و اجتماعی احیای دریاچه ارومیه گفت: برنامه های گروه های مردم نهاد باید به سمت عملیاتی شدن حركت كند چرا كه دولت نیز مصمم بر استفاده از توان این مجموعه ها در احیای دریاچه ارومیه است.

وی، نقش دانشگاه ها در پیش برد اهداف دریاچه ارومیه را مهم دانست و افزود: دانشگاه ها باید در بطن بخش های دولتی و خصوصی باشند و با حضور و ارتباط  سازنده با نهاد ها و سازمان های مربوطه عملكرد این نهاد ها را با نگاه تخصصی پایش كنند.

وی تاكید كرد: دانشگاه، تافته جدا بافته نیست. دانشگاه‌ها باید نقش خود را به خوبی ایفا کرده و ارتباطات و تعاملات خود را با دستگاه‌های اجرایی افزایش دهند نه اینکه در کنار بایستند و نظاره گر اقدامات باشند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان ‌شرقی، ادامه داد: این مهم باعث می شود که قدرت تحلیل دانشگاه افزایش یافته و همچنین دستگاه های اجرایی بدانند که چه نقاط ضعفی دارند.
 
شبستری، بحران دریاچه ارومیه را یک مشکل بین المللی عنوان کرد و افزود: مشکل دریاچه ارومیه را نباید به در حد یک مشکل استانی و ملی محدود کرد بلکه با در نظر داشتن تبعات ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه باید در صورت نیاز از ظرفیت‌های بین المللی نیز برای احیای آن استفاده کرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی  نیز در این نشست بر لزوم اصلاح الگوی کشت تاکید کرد و گفت: اصلاح الگوی کشت، حذف الگوی پرمصرف و ترغیب به کاشت محصولات کم مصرف، حذف کاشت تابستانه و اعمال سیاست‌های تشویقی جهت کشت بهاره (بیش از 60 درصد آبهای زیرزمینی در فصل تابستان برداشت می شود)، تجمیع چاه‌های غیرمجاز شامل قانون تعیین تکلیف (محفوره قبل از 85)، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری جهت بهینه سازی مصرف آب، لاینینگ انهار سنتی جهت افزایش راندمان انتقال و .. از مهم ترین راهکارهای موجود در راستای احیای دریاچه ارومیه است.

غلامرضا هاشمی، در تبیین عوامل اصلی افزایش و تعدد چاه‌های غیر مجاز در بناب و روستای قره چپق، اظهار کرد: خرد شدن مستمر اراضی و مشکلات فرهنگی و استقلال طلبی مالکین مبنی بر داشتن چاه مستقل، کم هزینه  و سهل الحفر بودن چاه در منطقه در مدت زمان  بسیار کوتاه، عدم تکافوی نیازهای مالی از کشت غلات و بالا بودن درآمد کشت صیفی جات همراه با پرداخت یارانه به نهاده های مختلف (کود، سوخت و سم و مجانی بودن آب و ...) ، وابستگی شدید به شغل کشاورزی و .. از مهم ترین عوامل دخیل در این خصوص است.

برچسب ها: تبریز ، استانداری ، شبستری
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: