سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 07 2024
کد خبر: ۱۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱
رئیس ستاد انتخابات آذربایجان‌شرقی خبر داد
عجب شیر ما - رئیس ستاد انتخابات آذربایجان‌شرقی تعداد آرای باطله را 80 هزار برگ رای اعلام کرد و گفت: بیشتر علت آرای باطله به دلیل نوشتن اشتباهی اسامی نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی در روی برگ‌های آنان بود.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از فارس، سعید شبستری‌خیابانی اظهار داشت: انتخابات 7 اسفند با در نظر گرفتن اینکه رای مردم حق‌الناس است و باید به عنوان امانت نگریسته شود و همه باید برای حضور حداکثری تلاش کرده و انتخاباتی سالم برگزار کنیم.

وی افزود: این انتخابات زمینه‌ای بود برای اینکه نشان دهد دولت و مردم همدل و همراه هستند؛ به مر قانون عمل و به رای و خواست مردم احترام گذاشته می شود و مجلسی تشکیل خواهد یافت که عصاره مردم و رای مردم است و واکنشی به یاوه گویان بدخواهان نظام خواهد بود.

شبستری در ادامه خاطرنشان کرد: در انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی استان 623 داوطلب ثبت نام کرده بودند که از این تعداد 64 نفر را بانوان تشکیل می‌دادند و نهایتا 103 نفر انصراف داده 210 نفر رد صلاحیت شدند و در مجموع 310 نفر به رقابت‌های انتخاباتی ورود یافتند تا 10 نفر در مرحله اول انتخاب شده و 18 نفر هم به مرحله دوم راه یابند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: در مجموع 2 هزار و 889 شعبه اخذ رای در سطح استان برقرار بود که یک هزار و 370 شعبه شهری یک هزار و 519 شعبه روستایی و یک شعبه نیز مخصوص ارمنی‌های شمال ایران بود.

این مسئول با بیان اینکه 2 میلیون و 900 نفر واجدین شرایط رای دادن بودند که از این تعداد 143 هزار نفر رای اولی به شمار می‌رفتند، افزود: مجموع مشارکت مردم در استان حدود 62 درصد بوده و یک میلیون و 800 نفر که بیش از 50.6 درصد مردم را شامل می‌شود در حوزه تبریز، آذرشهر و اسکو حضور یافتند.

وی خاطرنشان کرد: تعداد 11 نفر از بانوان داوطلب استعفا داده و 19 نفر نیز رد صلاحیت شدند تا در مجموع 34 نفر خانم وارد رقابت انتخاباتی شوند و  دو نفر به دور دوم انتخابات راه یابند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی از ارائه تذکرات شفاهی و کتبی به بیش از 50 نفر از مدیران مجریان برگزاری انتخابات و تذکر کتبی به 50 نفر از داوطلبان، توسط هیئت‌های اجرایی و فرماندا‌ری‌ها خبر داد.

شبستری اذعان داشت: برای حدود 140 نفر از کارشناسان فناوری اطلاعات و برای بیش از 14 هزار نفر از نمایندگان فرمانداران در دو مرحله دوره آموزشی برگزار کرده و بیش از 25 جلسه ستاد انتخابات استان در استانداری تشکیل یافت که 150 مصوبه در پی داشته است.

این مسئول به برگزاری همایش منطقه‌ای آموزش مجریان انتخابات با حضور استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی و اردبیل، برگزاری 10 سمینار مشترک با دست اندرکاران انتخابات، 5 جلسه مشترک با اعضای هیئت نظارت نیز اشاره کرد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی تبیین کرد: شاید وزن جناح‌ها در انتخابات برابر نبود اما تصمیمات عقلایی اخذ شد تا منجر به حضور حداکثری شود و به اذعان بسیاری از کارشناسان این دوره بدون کوچک‌ترین حاشیه‌ای برگزار شد و مجلسی تشکیل خواهد یافت که عصاره مردم و رای مردم است و واکنشی به یاوه‌گویان و بدخواهان نظام خواهد بود.

وی با بیان اینکه دور دوم انتخابات اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت برگزار می‌شود، ادامه داد:  امروز نمایندگان باید به دور از تنش‌های سیاسی و اجتماعی برای همکاری و هم‌افزایی و حل مشکلات جامعه تلاش کنند.

شبستری گفت: اخیرا شخص وزیر کشور، درخواستی به شورای نگهبان مبنی بر برگزاری تمام الکترونیکی انتخابات در حوزه‌های انتخابیه را داشته‌اند ولی فعلا شورای نگهبان، نظر خود را اعلام نکرده است. در صورت برگزاری الکترونیکی انتخابات،  این امر در استان آذربایجان شرقی نیز بدون هیچ گونه مشکلی، انجام خواهد شد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: اعتماد سرمایه بوده و نباید استفاده ابزاری از آن استفاده کنند و منتخبان مردم نماینده مردم هستند در مجلس نه نماینده مجلس.

وی با بیان اینکه ما بر اساس مستندات کار می‌کنیم و معتقد هستیم که بر اساس شنیده‌ها و حرف و حدیث دیگران نمی‌شود کاری کرد، اظهار داشت: میزان مشارکت مردم ورزقان در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، 146.48 درصد است که نسبت به دوره قبلی، افزایش قابل توجهی داشته است.

رئیس ستاد انتخابات آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: این آمار طبق اعلام اداره کل ثبت احوال قابل قبول است، چرا که 99 هزار نفر در حوزه ورزقان واجد شرایط شرکت در انتخابات بودند، اما به علت مهاجرت به دیگر شهرها آمار وزارت کشور چیزی کمتر از این را نشان می‌دهد.

شبستری خیابانی خاطرنشان کرد: همین مسئله در زلزله اخیر در منطقه ورزقان هم تکرار شد و تعداد خانوارهایی که خواهان دریافت کمک بودند، از تعداد خانوارهای ساکن بیشتر بود.

وی در ادامه به مشارکت مردم استان در ادوار گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: مشارکت مردم آذربایجان شرقی در انتخابات دوره‌های اول تا دهم مجلس به ترتیب 42.6، 57.2، 57.9، 43.6، 70، 67، 45.2، 53، 44.5 و 62 درصد بوده است.

شبستری با بیان اینکه ابطال انتخابات این شهرستان، صحت ندارد، گفت: بیشتر مردم ورزقان در تبریز ساکن هستند و قانون منعی بر رای دادن در جایی خاصی نداده است و تا به امروز تخلفات مستند و تاثیرگذار در رابطه به حوزه انتخابیه بناب و ورزقان نشده است.

رئیس ستاد انتخابات آذربایجان‌شرقی گفت: تا به امروز اسنادی مبنی بر تخلف به در ستاد انتخابات در 13 حوزه انتخابیه گزارش نشده تنها اعتراض غیرمستند به صورت شفاهی آن‌هم به صورت طومار طرفداران یک کاندیدا و بدون استناد مواردی را مطرح کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: برخی کاندیداها در حوزه انتخابیه تبریز تنها خواستار تجمیع دوباره آرائ‌شان شده‌اند.

شبستری با بیان اینکه کمترین ردصلاحیت‌ها در آذربایجان‌شرقی انجام شده بود، تصریح کرد: دولت فراجناحی بوده و نقش گروه‌‌های سیاسی را بازی نخواهیم کرد.

رئیس ستاد انتخابات آذربایجان‌شرقی تعداد آرای باطله را 80 هزار برگ رای آعلام کرد و گفت: بیشتر علت آرای باطله به دلیل نوشتن اشتباهی اسامی نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی در روی برگ‌های آنان بود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: