پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶
عجب شیر ما - معاون فرهنگی سازمان منطقه آزاد ارس از برگزاری اولین جشنواره سراسری تخم مرغ های رنگی نوروزی در منطقه آزاد ارس خبر داد.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، داداش زاده در مراسم رونمایی از پوستر این جشنواره با اعلام این خبر افزود: دبیرخانه جشنواره تخم مرغ‌های رنگی طی انتشار پوستر فراخوان این رویداد، فعالیت‌های خود را آغاز کرده و آماده دریافت آثار از سراسر کشور است.

وی با بیان اینکه هر اقدامی که در راستای ایجاد نشاط و شادمانی در بین شهروندان انجام می‌گیرد، امری ارزشمند و ماندگار است، افزود: در همین راستا اولین جشنواره تخم مرغ‌های غول پیکر در منطقه آزاد ارس با مشارکت انجمن هنرهای تجسمی استان برگزار می‌شود.

داداش زاده با اشاره به اینکه هدیه دادن تخم مرغ رنگی جزو فورکلورهای آذربایجان در عید نوروز است، گفت: این جشنواره فرهنگی و هنری را در سال‌های بعد به عنوان یک رویداد بین المللی پیگیری می‌کنیم تا در بین کشور های همسایه و هدف که این رسم در آنها نیز وجود دارد، برگزار شود.

وی افزود: المان‌های تولیدی در جشنواره به عنوان نمادهای فرهنگی و هنری منطقه آزاد ارس به شهرها و شهرستان‌های اطراف اهدا می‌شود.

همچنین در ادامه این مراسم، مدیر فرهنگی هنری سازمان منطقه آزاد ارس با بیان اینکه اولین جشنواره تخم مرغ‌های رنگی غول پیکر ارس در سطح ملی برگزار می‌شود از اجرای این سنت دیرینه در بین 17 کشور دنیا خبر داد و گفت: این جشنواره در دور بعدی بصورت بین المللی برگزار خواهد شد.

ابراهیم نصیری اظهار کرد: جشنواره تخم مرغ‌ها با توجه به مولفه‌های فرهنگی هنری خود، ظرفیت برگزاری در ابعاد فراملی و بین المللی را دارد و از آنجایی که رسم اهدایی تخم مرغ های نوروزی اختصاص  به مردم آذربایجان دارد و در بین مناطق آزاد مختص منطقه آزاد ارس می باشد، رنگ آمیزی و طرح ها اختصاصی ارس خواهد بود.

دبیر جشنواره تخم مرغ های غول پیکر همچنین در ادامه گفت: نگاره‌های تخم مرغ‌ها مفاهیمی از فرهنگ، سنت، بناها و شخصیت‌ها می باشد و از سال دوم با هدف ایجاد ارتباطات فرهنگی اجتماعی بیشتر با کشورهای همسایه، بصورت بین المللی برگزار می شود.

نصیری افزود: با برگزاری این جشنواره ضمن اینکه سنت‌های دیرینه مردم آذربایجان احیا می‌شود طرح‌هایی با مضامین بومی محلی تولید شده و از بستر این فعالیت‌های فرهنگی، معرفی شخصیت مفاخر و بناهای مشهور نیز قابل انجام است.

 وی زمان برگزاری این جشنواره را 25 الی 28 اسفند ماه اعلام کرد و با بیان اینکه از امروز آماده دریافت طرح‌های پیشنهادی از سراسر کشور هستیم، گفت: جشنواره با اجرای زنده رنگ آمیزی 15 تخم مرغ غول پیکر برگزار می شود.

در پایان این مراسم دبیر اجرایی جشنواره تخم مرغ‌های رنگی غول پیکر منطقه آزاد ارس گفت: این جشنواره به دلیل ماهیت فرهنگی رویداد در بین مردم آذربایجان از اهمیت فراوانی برخوردار است.

صابر بقال اصغری یکی از اهداف این جشنواره را زنده نگه داشتن سنت دیرینه آذربایجان اعلام کرد و افزود: سنت رنگ آمیزی تخم مرغ 3500 ساله است و به سمبلی از حیات و زایش در این خطه تبدیل گشته است.

گفتنی است :متقاضایان شرکت در این جشنواره می توانند تصاویر آثار خود را در قطع A4 و با فرمت JPG ، با کیفیت 1mb و حداکثر 2mb همراه با مشخصات کامل و توضیح درباره متریال و تکنیک اجرا و حداکثر 3 طرح تا تاریخ 12 اسفندماه به آدرس ایمیل جشنواره به نشانی tokhmemorgh.aras@gmail.com  ارسال کنند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: