چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: ۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶
دواتگری در تحلیل افول آنکارا:
عجب شیر ما - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تحلیل افت شدید اقتصادی و افزایش انتقادات از دولت ترکیه گفت: آنکارا در دامن زدن به جنگ داخلی سوریه ترکیه را در عرصه های مختلف به شدت متضرر کرده است.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از خانه ملت، ترکیه که توانسته بود در عرصه های مختلف به پیشرفت و توسعه دست پیدا کند این روزها شاهد پس رفت است. براساس آخرین آمار منتشر شده رشد اقتصادی ترکیه متوقف شده است و میزان صادرات این کشور نیز به مقدار زیادی افت کرده است.

سقوط اقتصادی ترکیه که در بحث توریسم نمود بیشتری یافته است ریشه در رویکرد تنش زایی آنکارا دارد. رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهوری سابقا محبوب ترکیه که این روزها به شخصیتی نامحبوب تبدیل شده است همه داشته های ترکیه را فدای توهم عثمانی گری کرده است.

ترکیه در چارچوب ائتلاف معارضین سوری و در حمایت از تروریست های تکفیری رویکرد خصمانه ای را دنبال می کند که تبعات آن تنها محدود به مسائل اقتصادی و تنش زایی با رفقای قدیمی نشده است. اتحادیه اروپا در پیش‌نویس گزارش روند پیشرفت ترکیه در سال 2016 با انتقاد شدید از دولت آنکارا، اعلام کرد که میزان تضعیف استقلال قضایی در این کشور رو به افزایش بوده و اصول آزادی بیان نقض می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت به نقل از روزنامه تودی زمان ، اتحادیه اروپا از کندی روند انجام اصلاحات در ترکیه، به خصوص در حوزه‌های کلیدی مانند استقلال قضایی و آزادی بیان ابراز نگرانی کرده و اعلام کرده است که حتی ترکیه در این مسایل پسرفت هم داشته است.

در این گزارش با اشاره به خبرنگاران زندانی، اتحادیه اروپا خواستار آزادی این خبرنگاران از جمله جان دوندار و اردم گول شده است. دستگیری این دو روزنامه‌نگار در ماه نوامبر موجی از اعتراض‌های داخلی و بین‌المللی را برانگیخت.

مقامات قضایی ترکیه این دو روزنامه‌نگار «جمهوریت» را به تبلیغات تروریستی، جاسوسی و تلاش برای سرنگونی دولت متهم کرده بودند اما برخی رسانه‌ها نوشتند که دلیل اصلی دستگیری آنها انتشار خبر ارسال احتمالی جنگ‌افزار‌ از سوی ترکیه به تروریست های تکفیری در سوریه بوده است.
مهدی دواتگری در غرفه خبرگزاری خانه ملت در بیستمین نمایشگاه مطبوعات

مهدی دواتگری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت گفت: ترکیه کشوری است که می توانست به عالی ترین سطح توسعه یافتگی دست پیدا کند اما تمام داشته های خود را در جهت جنگ طلبی تلف می کند.

وی در ادامه گفت: آنکارا در دامن زدن به جنگ داخلی سوریه ترکیه را در عرصه های مختلف به شدت متضرر کرده است. شکل گیری روند سقوط در یک کشور می تواند با گذشت زمان ابعاد ویران کننده ای به خود بگیرد و ما به عنوان یک کشور دوست ترکیه به شدت نگران این وضعیت هستیم.

این نماینده مجلس نهم گفت: ترکیه سعودی ها را به عنوان متحدین استراتژیک خود برگزیده اند که این موضوع آنها را در حد مهره های جنگ طلبی ریاض تنزل داده است.

وی با هشدار نسبت به سرنوشت اتحاد ترکیه با عربستان گفت: رژیم سعودی رسما تروریست های تکفیری را همانند القاعده ایجاد کردند در آینده نه چندان آنها را برای جنگ با دولت ترکیه تسلیح و تجهیز خواهند کرد.

دواتگری تصریح کرد: اشتباه فاحش ترکیه این است که فراموش کرده اند همان حکومت عثمانی ها توسط سعودی ها تنزل یافته و ساقط شد. سعودی ها در دکترین خود همه مسائل را با نگاه عرب و عجم تحلیل می کنند و تصمیم می گیرند ؛ ریاض در نهایت و در بلند مدت آنکارا را قربانی منافع عربستان خواهد کرد.

وی  در نهایت گفت: توجه آقای اردوغان به افکار عمومی ترکیه و منتقدان این کشور می تواند  منجر به اصلاح روند سقوط ترکیه شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: