پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۹۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۲
امیری مطرح کرد؛
عجب شیرما - سخنگوی وزارت کشور گفت: نام‌نویسی نامزدی انتخابات مجلس از ۲۸ آذر و خبرگان رهبری از ۲۶ آذر آغاز می‌شود.
به گزارش عجب شیرما به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه حوزه‌های اصلی شامل 207 حوزه اخذ رأی در کشور است اظهارداشت: برآورد می‌شود که تقریباً حدود 6000 نفر ثبت‌نام‌کننده نسبت به دوره گذشته مجلس شورای اسلامی کاندیدا بیشتر باشد و پیش‌بینی می‌شود انتخابات پرشکوهی را در 7 اسفند 1394 در کشور شاهد باشیم.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد این انتخابات باشکوه و پرشور به ارتقای امنیت و وحدت و انسجام ملی منجر شود و یک مجلس در تراز جمهوری اسلامی ایران شکل بگیرد.

سخنگوی وزارت کشور گفت:‌ تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات از اواخر سال گذشته شروع شده است و یکی از مسائل مهمی که در این دوره خواهیم داشت انتخابات الکترونیکی در بخش‌هایی از کشور است.

امیری افزود: دولت مصوب کرد که در کلانشهرها و تعدادی از شهرستان هایی که بستر فراهم است انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود.

سخنگوی وزارت کشور با اشاره به اینکه زیرساخت های لازم برای انتخابات الکترونیکی در کشور فراهم است گفت: انتخابات 25 فرایند دارد که تا به حال 24 فرایند آن، از ثبت نام تا مرحله اخذ رأی به صورت الکترونیکی انجام شده است.

امیری با بیان اینکه نکته قابل توجه در این دوره اجرای فرایند بیست و پنجم، یعنی جایگزین کردن صندوق‌های الکترونیکی به جای صندوق‌های دستی است افزود: با توجه به اینکه انتخابات علاوه بر مردم که رکن اصلی هستند دو رکن دیگر هم دارد، اجرا و نظارت باید با شورای نگهبان هماهنگ شود و این تعاملات و بحث‌های هماهنگی از اسفند ماه گذشته آغاز شده است.

وی گفت: در این انتخابات صندوق های اخذ رأی ساخته شده نمونه در اختیار شورای نگهبان قرار گرفت و آنها نظرهایی داشتند و اعمال شد؛ درخصوص نمونه دوم دستگاه که در دو هفته گذشته در جلسه شورای نگهبان ارائه شد کارشناسان توضیحاتی دادند و سوالاتی مطرح و پاسخ داده شد.

امیری درخصوص رویکرد شورای نگهبان افزود: شورای نگهبان با انتخابات الکترونیکی موافق است البته به نحوی که نظارت شورای نگهبان در این زمینه تأمین شود و آنها با جدول زمانبندی و تجهیزات فنی صندوق های اخذ رأی الکترونیکی موافقت کردند.

وی ادامه داد: درخصوص حوزه ها و بحث های نرم افزاری در حال مذاکره هستیم و کارشناسان دو دستگاه هم جلساتی در این زمینه برگزار می‌کنند.

امیری اظهار داشت: انتخابات گذشته مجلس شورای اسلامی در 14 شهرستان به صورت الکترونیکی برگزار شد و در این دوره شاهد توسعه انتخابات الکترونیکی هستیم.

وی گفت: صندوق های الکترونیکی سه قسمت دارد یک قسمت مجری ، یک قسمت ناظر و قسمت سوم همان صندوق الکترونیکی است و این صندوق طوری طراحی شده است که برای همه حتی نابینایان قابل استفاده و از دقت و سرعت لازم برخوردار باشد و هزینه کمتری داشته باشد.

امیری درخصوص بخش‌هایی که انتخابات غیرالکترونیکی در آنجا برگزار می شود افزود: در آنجا انتخابات مانند سابق به صورت دستی است و در آنجا هم صندوق هایی را می‌گذاریم که نسبت به گذشته متفاوت‌ و شفاف‌تر است.

** افغانستان انگیزه‌ای برای خروج اتباعش از ایران ندارد

سخنگوی وزارت کشور در ادامه گفت :‌ افغانستان انگیزه‌ای برای جلوگیری از خروج اتباع خود از کشور ندارد و ما روزانه شاهد تردد غیرقانونی از مرزهای شرقی ایران هستیم.

وی افزود : عمده ترددهای غیرقانونی از کشور افغانستان است و معاونت امنیتی وزارت کشور طرح ساماندهی اتباع بیگانه را که اکثراً افغانی هستند در دستور کار دارد.

وی ادامه داد: با این ترددهای غیرمجاز برخورد قانونی می شود و این افراد در اختیار مراجع قضایی قرار می گیرند و حکم به طرد آنها از کشور صادر می‌شود.

سخنگوی وزارت کشور افزود: اردوگاه‌هایی در مرز افغانستان داریم که اینها به آنجا اعزام و طرد می‌شوند، ولی با توجه به گستردگی مرزها و اینکه افغانستان هم انگیزه‌ای برای جلوگیری از خروج غیرقانونی اتباع خود ندارد، ما روزانه شاهد تردد غیرقانونی از مرزهای شرقی کشور هستیم.

امیری درخصوص سفر اخیر رحمانی فضلی به افغانستان گفت: ایشان دیداری با رئیس جمهور ، وزیر کشور و وزیر امور مهاجرت و دیگر مقامات افغانی انجام داد و قرار شد که آنها کنترل بیشتری بر مرزها اعمال کنند و برای جلوگیری از تردد غیرمجاز اتباع افغانی به ایران، برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند.

وی افزود:‌ با وجود همت نیروی انتظامی مرزبانی و بخش‌هایی که در اختیار نیروهای نظامی دیگر در مرز است  و جلوگیری از ترددهای غیرمجاز و غیرقانونی به کشور، متأسفانه باز هم شاهد این ترددها هستیم.

** در ایام اربعین بدون روادید به عراق نروید

سخنگوی وزارت کشور در ادامه تأکید کرد: شهروندانی که در ایام سوگواری اربعین حسینی قصد عزیمت به عتبات عالیات عراق را دارند حتماً روادید بگیرند.

حسینعلی امیری  افزود: کشور عراق به ما اعلام کرده است بدون روادید کسی را پذیرش نمی‌کند.

وی با بیان اینکه امسال شرایط داخلی عراق با سال گذشته متفاوت شده است گفت: سال گذشته کشور همسایه توانست برخی امکانات و تسهیلاتی مانند تأمین خودرو برای تردد اتباع ما از مرز تا عتبات را فراهم کند، اما امسال این کشور بخشی از امکانات را بر مبارزه با تروریسم و داعش متمرکز کرده و نسبت به سال گذشته از امکانات کمتری برخوردار است و این امر را به ما اعلام کرده‌اند.

سخنگوی وزارت کشور ادامه داد: ‌کسانی که قصد حضور در عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی دارند باید بدانند که امکانات ترددی در آن طرف مرز نیست و باید سازماندهی شده اقدام کنند و حتماً با اخذ روادید به زیارت بروند وگرنه از ورودشان به خاک عراق جلوگیری می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این وزارتخانه تنها متولی سفر زیارتی مردم به عتبات عالیات عراق در اربعین حسینی نیست، بلکه این امر بر عهده ستادی متشکل از وزارت راه و شهرسازی، جمعیت هلال احمر، گمرک و برخی بخش‌های دیگر گذاشته شده است.

امیری افزود: وزارت کشور در این ستاد مسئولیت کمیته امنیتی و انتظامی محدوده جغرافیایی کشور را بر عهده دارد.

وی گفت: تمهیدات آن طرف مرز بر عهده کشور عراق است و برای استقرار امنیت در مسیر حرکت به طرف کشور همسایه از مرزهای مجاز، هماهنگی های لازم با استاندارانی که مرز مجاز در استان آنها قرار دارد صورت گرفته است.

امیری افزود: عمدتاً در ایلام و خوزستان عوامل اجرایی مشخص شده‌اند و معاونت امنیتی وزارت کشور هماهنگی‌های لازم را با دستگاه های ذی‌ربط که مربوط به بحث‌های امنیتی و انتظامی هستند به عمل آورده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: