سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 23 2024
کد خبر: ۸۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶
عجب شیر ما - استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه سال 95سال شکوفایی اقتصادی در بخش های تولیدی و صنعتی است، اعلام کرد: سفر 93 هیات خارجی به استان در دو سال گذشته نشانگر چشم انداز روشن اقتصادی ایران و به تبع آن استان ماست.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، اسماعیل جبارزاده  افزود: دهه فجر امسال با پیروزی دیگری از مردم بزرگوار ایران در عرصه های سیاست بین الملل در بحث برجام همزمان شد.
وی ادامه داد: در آستانه شروع فصل جدیدی از تاریخ انقلاب قرار داریم فصلی که می توان از آن به عنوان دوره سازندگی دوم نام برد.
جبارزاده با اشاره به اینکه مرحله نخست سازندگی پس از هشت سال دفاع مقدس، با عمران و آبادی خرابه ها و ویرانی های ناشی از جنگ تحمیلی آغاز شد، اظهار کرد: اکنون نیز در دوران جدید سازندگی برای بازسازی، نوسازی و شکوفایی اقتصاد کشور قرار گرفته ایم .
وی گفت: پس از سال ها تحریم و محدودیت هایی که برای اقتصاد، صنعت و تولید ایران ایجاد شد، اکنون با عزم ملی و روحیه انقلابی و جهادی مردم، دولتمرادان و همه کسانی که دل در گروی نظام و انقلاب دارند وارد این مرحله می شویم.
استاندار آذربایجان شرقی افزود: باید آن گونه که شایسته است کشور را بازسازی و بخش های مختلف را از نو سازندگی کنیم تا مردم از امکانات رفاهی، شغل و زندگی بهتر بهره مند شوند.
وی ادامه داد: مردم همگام با مسئولان بخش عمده ای از اقتصاد و زیرساخت های اقتصادی کشور را که محدودیت ها در طول تحریم ها موجب توقف و یا از دور خارج شدن آنها شده بود، از نو به چرخه سازندگی باز خواهند گرداند.
جبارزاده گفت: اقتصاد ایران از ظرفیت بالایی برخوردار است و باور داریم در زمان کوتاه و با مدیریت و مشارکت بخش خصوصی و هدایتی که توسط دستگاه های دولتی به عنوان حمایت از بخش سرمایه گذاری و تولید انجام خواهد شد، اقدامات اساسی و عملی صورت می گیرد.
وی اظهار کرد: دولت تدبیر و امید خود را مکلف به تحقق اصول اقتصاد مقاومتی می داند و خوشبختانه در استان ما نیز بعد از ابلاغ این دستورالعمل از سال 93 سند تدبیر و توسعه استان که بخش عمده ای از اهداف و هسته های کلیدی آن منطبق با اصول اقتصاد مقاومتی می باشد، در حال انجام است.
استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: این در حالی است که دیگر استان ها در حال تدوین برنامه اقتصاد مقاومتی هستند ولی در استان ما این برنامه تدوین و از ابتدای سال جاری برای اجرا به تمامی دستگاه ها و فرمانداران استان ابلاغ شده است.
وی گفت: در کنار کار عظیم و بزرگی که برای ساخت اقتصاد استان پیش برده می شود، به طور قطع باید مسایل فرهنگی، اجتماعی و رفاهی مردم با رویکرد ایجاد اشتغال پرداخت شود.
جبارزاده افزود: در کشورهای پیشرفته و کشورهایی که از نظر اقتصادی قوی هستند اقتصاد در دست مردم و بخش غیردولتی است و دولت ها بیشتر در مباحث حاکمیتی ورود دارند و دولت در مواردی که بخش خصوصی توجیه سرمایه گذاری ندارد حضور پیدا می کند.
وی ادامه داد: در طول دو و نیم سال گذشته تمام تلاش ما در استان این بود که به بخش خصوصی اطمینان دهیم دولت در آذربایجان شرقی رقیب بخش خصوصی نیست و مسئولیت دولت ایجاد امنیت و بستر لازم برای سرمایه گذاری و توسعه است و موتور محرکه اقتصاد در عصر نوسازندگی به عهده بخش غیردولتی قرار گیرد.
استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: در این راستا نیز نقش اصحاب رسانه در جذب مشارکت مردم و اطلاع رسانی از وضعیت موجود به بخش خصوصی و انتقال نقطه نظرات، پیشنهادات و انتقادات بخش های مردمی به بدنه دولتی استان بسیار پررنگ است که تا کنون به نحو احسن انجام صورت گرفته است.
وی با اشاره به دیدارها و نشست های مختلف خود و معاونانش با اقشار مختلف مردم در دو و نیم سال گذشته گفت: خانواده شهدا و ایثارگران به عنوان سهامداران نظام و انقلاب هستند و وظیفه رسیدگی به مسایل این خانواده ها برعهده مسئولان است که تاکنون 40 مورد دیدار با خانواده های معظم شهدا و ایثارگران صورت گرفته است.
جبارزاده با اشاره به انجام ماموریت های خارج از کشور افزود: معتقدم این ماموریت ها باید در صورت ضرورت انجام گیرد لذا در طول دو سال یک سفر 48 ساعته به کشور ترکیه و یک سفر سه روزه به جمهوری آذربایجان داشتم و اگر در مواردی احساس شود که نیاز به حضور هیاتی در استان در خارج از کشور است ابتدا باید ماموریت برای آن تعریف شود.
وی همچنین با اشاره به برگزاری 19 جلسه گفت و گوی دولت با بخش خصوصی در استان خاطرنشان کرد: قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید این جلسات در آذربایجان شرقی برگزار نمی شد در حالیکه تکلیف قانونی برنامه پنج ساله پنجم بود.
استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: به طور یقین این جلسات برای بخش خصوصی خیر و برکاتی خواهد داشت و بخش دولتی نیز از نزدیک در جریان مشکلات بخش تولید و صنعت قرار می گیرند.
وی با اشاره به ضرورت برگزاری جلسات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی نیز گفت: متاسفانه در دوره مدیریت قبلی بر استان این جلسات به مدت 10 ماه تشکیل نشده بود در صورتی که یکی از شوراهای بسیار مهم است و باید تشکیل می شد.
جبارزاده ادامه داد: تاکنون 11 جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با 77 مصوبه تشکیل شده است که از جمله این مصوبات ایجاد کمپ ماده 16 بود که با موفقیت انجام و اکنون در حال ارایه خدمات به بیماران مواد مخدر است.
وی با اشاره به چهار دیدار خود با اقلیت های دینی و مذهبی استان تاکید کرد: هرکس با هر دین و مذهبی که در استان زندگی می کند، شهروند این کشور است و سعی در رسیدگی به مشکلات و امور آنان داریم تا هرگز احساس نکنند که شهروند درجه دو هستند.
استاندار آذربایجان شرقی یادآور شد: دیدار با سفرا و هیات های خارجی از جمله کارهای ارزشمندی دیگری است که در استان از سال گذشته آغاز شده و در این مدت با تمامی سفرای کشورهایی که به عنوان کشور هدف برای آذربایجان شرقی تعیین شده اند، دیدار و گفت و گو شده است.
وی تعداد سفر هیات های خارجی به استان را 93 مورد برشمرد و گفت: از این تعداد 82 مورد در سال جاری رخ داد که نتایج این دیدار ها درقالب جذب سرمایه گذاری در استان است.
جبارزاده با بیان اینکه تا کنون دهها مورد جذب سرمایه گذار خارجی در استان انجام شده است، اظهار کرد: از جمله این سرمایه گذاری ها می توان به ایجاد نیروگاه های برق سه هزار و 400 مگاوات با بهره گیری از آخرین فناوری توسط یک شرکت بلژیکی در شهرستان های میانه، اهر، تبریز، بناب و سراب اشاره کرد.
وی اضافه کرد: دیگر سرمایه گذاری کلان در استان که توسط شرکت های خارجی صورت گرفته مربوط به طرح ساخت اتوبان تبریز- مرند- بازرگان است و در بین استان ها رتبه نخست را در بحث جذب سرمایه مستقیم خارجی به کشور را داریم.
استاندار آذربایجان شرقی افزود: علاقه مندیم که بیشتر این سرمایه گذرای ها با مشارکت بخش خصوصی صورت گیرد مگر در موضوعاتی که بخش خصوصی توان ورود و یا انگیزه کافی وجود نداشته باشد.
وی همچنین با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری در سال 2018 گفت: طی دو سال کل مجموعه بخش دولتی و خصوصی تلاش خواهند کرد تا مرکز استان و دیگر شهرستان ها را آماده پذیرش مسافران جهان اسلام و کشورهای دیگر کنند.
جبارزاده ادامه داد: کسب عنوان تبریز شهر جهانی فرش و پایتخت فرش دستباف دنیا ،عنوان دیگری است که موجب جلب توجه و جذب گردشگر شده است.
وی با اشاره به برگزاری برنامه های متعدد فرهنگی در طول سال جاری اظهار کرد: هر ماه یک اتفاق فرهنگی و هنری در استان در حال شکل گیری و اجراست و در کنار آن توجه به کانون های فرهنگی و هنری مساجد نیز بسیار مورد توجه است به طوری که توانسته ایم تعداد این کانون ها را در سطح استان به یک هزار و 150 باب افزایش دهیم.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به رشد 25 درصدی صدور مجوز چاپ کتاب در استان گفت: هرچه چاپ کتاب و مجلات علمی، هنری و فرهنگی افزایش یابد، نشان دهنده تلاش فرهنگی مسئولان این حوزه است.
وی ادامه داد: پایگاه های خبری در استان در بهمن سال گذشته پنج مورد بود که در بهمن ماه سال جاری به 55 مورد افزایش یافته است و این وضعیت نشان دهنده قانون مند کردن فعالیت های پایگاه های خبری و همچنین حمایت دولت از انتشار خبری است.
جبارزاده گفت: همچنین بر اساس ارزیابی های وزارت کشور، آذربایجان شرقی از جمله استان های برتر از لحاظ امنیت است که این امنیت در سایه تلاش شبانه روزی نیروهای انتظامی، نظامی و اطلاعاتی استان به دست آمده است.
وی افزود: در ارتباط با بحث مبارزه با بحث قاچاق و ارز که ازجمله دغدغه های تمام تولید کنندگان و مردم است، توانسته ایم به عنوان استان برتر کشور در این حوزه فعالیت کنیم.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: در سال جاری رشد قابل توجهی در کشفیات قاچاق داشته ایم که در بخش های مختلف از 50 درصد آغاز و در بعضی حوزه ها رشد 3 برابری نیز داشته ایم که نتیجه تلاش شبانه روزی نیروهای انتظامی، سپاه و اطلاعات است.
وی در خصوص مبارزه با قاچاق انسان نیز گفت: 99 درصد مهاجرت ها از کشورهای عقب مانده و توسعه نیافته به کشورهای غربی به صورت غیرقانونی و توسط قاچاقچیان انسان انجام می شود.
جبارزاده افزود: در سال جاری در سایه تلاش نیروهای انتظامی، سپاه و اطلاعات بیش از شش هزار تبعه بیگانه که قصد عبور غیرقانونی از طریق استان را داشتند، شناسیی و دستگیر شدند.
وی ادامه داد: بخشی از این افراد برای کار و بخشی نیز جهت پیوستن به گروه های تکفیری قصد خروج از مرزهای کشورمان از طریق آذربایجان شرقی را داشتند که ملیت آنها افغان، پاکستانی، بنگلادشی و سومالیایی بود.
وی تاکید کرد: امروز آذربایجان شرقی استانی امن برای مردم، سرمایه گذاران و تولید کنندگان و استانی نا امن برای خلافکاران، هنجارشکنان و قاچاقچیان است.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: نیروهای انتظامی و نظامی با اقتدار کامل و با تمام توان برای مبارزه با مقوله قاچاق اعم از قاچاق کالا و ارز، مواد مخد و انسان مبارزه می کنند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: