جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱
توريسم با پديد آوردن تفاهم ميان ملت‌ها به پيشبرد و استواري صلح جهاني کمک‌هاي شايسته‌اي مي‌کند. امروزه ارزش سياسي جهانگري به صورت اصلي مسلم در آمده و اعتبار جهاني به خود گرفته است، جهانگردي و سياست چنان با هم تلفيق يافته‌اند که بايد در صحنه سياست جهاني هم آن را به حساب آورد. اثرات ناشي از اين دو پديده نيز اقتضا مي‌کند که به اين صنعت توجهي بيشتر و دقيق‌تر شود و بايد نظم و انتظامي به آن داده شود که بتواند به گونه ابزاري موثر، تفاهم متقابل ملت‌ها را فراهم نمايد و از اين راه به استواري صلح جهاني کمک کند. در صحنه روابط بين المللي، جهانگردي قادر به ابتکار عمل نيست ابتکار عمل در اين مورد در دست نيروهاي سياسي است ولي اگر نيروهاي سياسي بخواهد در طريق صلح و دوستي گام بردارند. جهانگردي در اين رابطه کمک موثري خواهد نمود.

شکل روابط بينالمللي دنياي معاصر را عوامل گوناگون تعيين ميکند شناخت اين عوامل و به کار بستن هر کدام از آنها در جاي خود مناسب و انجام و به کار بستن آنها در عهده رهبران سياسي است و اين رهبران سياسي هستند که ميتوانند جهانگردي را به عنوان ابزاري براي پديد آوردن اعتماد و اطمينان و همدلي و تفاهم به کار گيرند رهبران سياسي بايد راه را هموار کنند تا جهانگردي تصميمات سياسي آنان را باور سازد.

جهانگردي يکي از صنايع در حال رشد جهان بوده و عموماً کشورها در تمام مراحل توسعه به طور فرايندهاي به آن وابسته هستند. توسعه اين صنعت به ويژه در کشورهايي که به دنبال دستيابي به رشد پايدار ميباشند از اهميت ويژهاي بر خوردار است. سئوال اساسي که در مورد بخش جهانگردي مطرح است آن است که دولتها چه نقشي را براي خود در مسئوليتهاي خاص خويش نسبت به جهانگردي قائل بوده و چگونه ارتباط اين بخش را با مديريت ساير بخشها در نظر ميگيرند. صنعت جهانگردي کشور به عنوان يک صنعت فرابخشي، فعاليتهاي مختلف را دربرگرفته و با کليه بخشهاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي به طور مستقيم و غيرمستقيم تعامل دارد. بررسي انواع کالاها و خدماتي که با گسترش صنعت جهانگردي توليد و عرضه ميشود، نشانگر اثرات متقابل اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي صنعت جهانگردي با ديگر بخشهاي مهم اقتصادي است. به طوري که با توسعه صنعت جهانگردي، بخشهاي صنعت و کشاورزي با افزايش تقاضا براي صنايع مصرفي و صنايع سنتي، و بخش ساختمان با افزايش سرمايهگذاري در گسترش تأسيسات اقامتي، راهها و جادههاي مناسب...، و بخش خدماتي با افزايش تقاضا براي بهرهبرداري از امکانات اقامتي سنتي و مدرن، و خدماتي پذيرايي، خدماتي حمل و نقل و ارتباطات، انواع خدمات مالي و خدمات آموزشي و فرهنگي و غيره روبرو ميشود.

يکي از آثار مهم و مفيد پيشرفت جهانگردي در کشورهاي در حال توسعه ايجاد فعاليت و کار و استفاده از نيروي انساني نيمه متخصص است. جهانگردي به صورت يک بخش اقتصادي فعال ميتواند از عامل کار، بيشتر از ساير عوامل توليد استفاده کند و موجبات بالا بردن سطح اشتغال را در کشورهاي در حال توسعه فراهم آورد.

گردشگري صنعتي است که به طور مستقيم و غيرمستقيم در اکثر فعاليتها چون شبکه ارتباطي، توليدات کارخانهاي، تبليغات، ورزش، کالاهاي ورزشي، ابزار آلات، پوشاک، توليدات غذايي و مراقبتهاي بهداشتي تأثير قابل توجهي دارد. بعلاوه گردشگري در رشد رسانههاي ارتباط جمعي به ويژه در بخش روزنامهها نقش غيرقابل انکاري دارد. هم چنين تعداد زيادي از فعاليتهاي انتشاراتي رسانههاي ديداري (تصويري) به طور مستقيم و غيرمستقيم در رشد عرضه و تقاضاي بخش گردشگري تأثير ميگذارند. پرواضع است که کشور ايران ميتواند از منابع در خور توجه ميراث ارزشمند خود بهرهمند گردد که آسانترين و اقتصاديترين روش در جهت رسيدن به اين مهم فعال کردن صنعت گردشگري ميباشد.

گردشگري پس از درآمد نفت و صنعت خودرو سودآورترين سرمايهگذاري در دنياست و نقش بسزايي در ايجاد اشتغال کلان و تحصيل درآمدهاي ارزي دارد امروزه صدها ميليارد دلار نصيب کشورهايي ميشود که در صنعت گردشگري سرمايهگذاري کردهاند با وجود اين که ايران از نظر برخورداري از ميراث فرهنگي و آثار باستاني بسياري غني است اما تنها ناچيزي از بازار جهاني گردشگري را به خود اختصاص داده است.

برچسب ها: توریسم ، سیاست
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: