سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 23 2024
کد خبر: ۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱
رئیس بهزیستی استان:
مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی آمار و عملکرد این سازمان در حوزه آسیبهای اجتماعی را تشریح کرد.
به گزارش هفته نامه عجب شیر محسن ارشد‌‌زاده در نشستی خبری که به مناسبت ایام ا...دهه فجر برگزار شده بود در جمع خبرنگاران گفت: این سازمان در حوزه توانبخشی و معلولین خدمات ویژه ای به آنان ارائه می‌شود که از آن جمله می‌توان به کمک هزینه 30 میلیون تومانی جهت کاشت حلزون اشاره کردکه 24 میلیون از این مبلغ مربوط به خرید دستگاه و6میلیون تومان نیز هزینه عمل جراحی است که بخشی از آن با کمک استان وموسسه خیریه پرداخت می‌شود.
وی افزود در مواردی نیز پرداخت های صد درصدی به نیازمندان و افرادی که بضاعت مالی نداشته‌اند، انجام شده است. تعداد افرادی که از این گونه خدمات بهره مندند به 120 نفر می‌رسد که 65 نفر مربوط به تعمیرات دستگاه و بقیه کاشت حلزون است.
وی با اشاره به آمار معلولین در حوزه آسیبهای اجتماعی اظهار داشت: 160 هزار نفر معلول، سه هزارو 300 نفر بیمار مزمن روانی و بیش از شش هزار سالمند از خدمات مراقبتی به صورت ویزیت در منزل به صورت شبانه روزی بهره مندند. که برای این طیف از جمعیت نیز وسایل کمک پزشکی، وسایل درمان، آموزش تخصصی بر حسب نیاز نابینایان، نا شنوایان، مبتلایان به اوتیسم، معلولین ذهنی و نیز وسایل کمک پزشکی اعم از عصا، ویلچر، لوازم بهداشتی و سمعک ارائه می‌شود.
ارشدزاده افزود: 10 هزار نفر از زنان سرپرست خانوار و بدون سرپرست دراستان ماهیانه مستمری می‌گیرند و هزینه درمان ضروری و کمک هزینه تحصیل فرزندان آنان نیز تحت سرپرستی بهزیستی استان می‌باشد.
وی ادامه داد: تعداد کودکان بی سرپرست و بد سرپرست تحت حمایت اداره کل بهزیستی آذربایجان‌شرقی نیز یک هزارو 530 نفر می‌باشد که 280 نفر آن از طریق هیات امنای غیر دولتی و افراد خیر تامین مالی می‌شوند و ما‌بقی پس از معرفی به دادگاه حضانتشان توسط یکی از اقوام نزدیک پذیرفته می‌شود.
مدیر کل بهزیستی استان در ادامه اظهار داشت: در حوزه آسیبهای اجتماعی، با راه اندازی اورژانس اجتماعی توانسته‌ایم خدمات قابل قبولی در حوزه های اجتماعی، خودکشی، کودک آزاری، سالمندان، معلولین رها شده، ارائه دهیم. پل ارتباطی اورژانس اجتماعی شماره تلفن 123 می‌باشد که با دریافت تماس حسب مورد با استفاده از کارشناسان خدمات خودرویی به آنان صورت می‌گیرد و در صورت به حکم قضایی در این زمینه اقدام شده و در صورت نیاز مددجویان ساماندهی می‌شوند.
وی در ارتباط با بحث شوهر آزاری که آمار قابل توجهی را به خود اختصاص داده است بیان کرد: آقایانی که با این مشکل مواجه هستند نه سالمند، نه معتاد و نه معلول هستند که متاسفانه سازمان جایی برای آنان ندارد و نیاز به محلی به عنوان گرم خانه از طریق شهرداری است تا از این طریق به مشکلات آنها رسیدگی شود و در موارد این چنینی فقط توانسته‌ایم با ایجاد مسافرخانه‌ای، برای مدتی کوتاه از آن حمایت کنیم ولی در نهایت این افراد می‌بایست به دنبال شغل و سر پناهی برای خود باشند.
ارشدزاده همچنین در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به بحث طلاق و اعتیاد اشاره کرد و گفت: از مهمترین آسیبهای اجتماعی اعتیاد و طلاق است که در استان روندی رو به رشد دارد وشماره تلفن 1480پل ارتباطی صدای مرکز مشاوره اعتیاد می‌باشد که آماده ارائه خدمات به مددجویان است.
وی یاد آور شد مرکز درمان سرپائی معتادان در استان فعال است که در این مراکز با بهره گیری از افراد متخصص و علم روز و با استفاده از داروهایی مانند متادون، ابتدا مصرف در معتادین کاهش داده می‌شود و سپس از طریق مشاوره و سم زدایی فرآیند ترک تکمیل می‌گردد.که روی هم رفته در این راه 20 درصد موفقیت کسب نموده ایم و یک شیلتر یا سر پناه برای خانمها و 2 کمپ برای آقایان ایجاد شده است.
 به جرات می‌توان گفت تنها دستگاهی که به جد وظیفه خود را در این راستا دنبال می‌کند بهزیستی است و اخیرا یک مرکز TC در شبستر نیز برای بالا بردن اعتماد به نفس  و بهبود روح و روان معتادان ایجاد شده تا پاک بمانند و ادامه حیات دهند.
ارشدزاده در خصوص اعطای وام  اشتغال برای معتادین بهبود یافته اظهار داشت: به کسانی که یک یا 2 سال از دوران پاکی آنها گذشته باشد 15 میلیون  تومان وام تعلق می‌گیرد که امسال 180 مورد دراستان انجام شده است.
وی همچنین در حوزه پیشگیری با تبیین عملکرد این سازمان افزود: در زمینه پیشگیری عملکرد سازماندر حوزه تنبلی چشم و غربالگری شنوایی را در دستور کار دارد که در مورد تنبلی چشم با گذشت 20 سال از عمر این طرح و شناسایی کودکان زیر 6 سال دستاورد های قابل قبولی کسب کرده ایم و در حوزه غربالگری شنوایی نیز توانسته‌ایم با کاشت به موقع حلزون، موفق شده‌ایم گفتار شنوایی افراد نا شنوا را اصلاح کنیم.
وی همچنین در خصوص برنامه های شاخص اداره کل بهزیستی استان برای دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار داشت: برگزاری جشن انقلاب، غبا‌رر‌‌وبی مزار شهدا، تجلیل از ایثارگران، تحویل 200 واحد مسکن مدد جویان و ایجاد 40 مرکز خدمات بهزیستی مهد کودک، توانبخشی، انجام شده و برگزاری مسابقات قرآن و بازدید مدیر کل و معاونین  از منزل مددجویان، افتتاح مرکز آموزشی حمایتی کودک و خانواده از جمله این برنامه‌ها به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: دیدار مدیر کل بهزیستی استان با فرزندان بی سرپرست افتتاح دو پروژه در شهرستان مراغه، و شرکت همکاران  و بسیجیان ستاد بهزیستی شهرستان تبریز و مددجویان در راهپیمایی 22 بهمن از دیگر برنامه‌های این اداره کل در دهه فجر امسال است.
مدیرکل بهزیسـتی آذربایجان‌‌شرقی یادآور شد: از دیگر برنامه‌های این سازمان در دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، اعطای وام 40 میلیون ریالی به صورت بلاعوض به مددجویان تحت پوشش است. همچنین تسهیلاتی با سقف 300 میلیون ریال برای خانوارهای شهری تحت پوشش و 250 میلیون ریال برای خانواده‌های روستایی تحت پوشش دارای 2 فرزند معلول یا بیشتر در نظر گرفته شده است.

برچسب ها: تسهیلات ، کاشت حلزون
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: