پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹
عجب شیر ما - رئیس ستاد انتخابات خراسان شمالی گفت: با پایان یافتن زمان قانونی مهلت بررسی صلاحیت نامزدهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیات های اجرایی تنها پنج نفر از ٩٥ نامزد انتخابات در استان تایید صلاحیت نشدند.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، محمدرحیم نوروزیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: در حوزه بجنورد مانه سلمقان و جاجرم جرگلان از ٦١ نفر ، ٥٩ نفر تایید شدند، یک نفر باید قبل از زمان ٦ ماه استعفا نداده بود و یک نفر نیز به دلیل سوابق کیفری تایید نشده است.
وی گفت: از ٢٣ نفر در حوزه انتخابیه اسفراین نیز یک نفر تایید صلاحیت نشده و دو نفر هم انصراف دادند.

به گفته وی ، از ٢٣ نفر در حوزه انتخابیه اسفراین نیز یک نفر تایید صلاحیت نشده و دو نفر هم انصراف داده اند.
در حوزه انتخابیه شیروان نیز 11 نفر نام نویسی کردند که همه آن ها تایید شده اند.
رئیس ستاد انتخابات خراسان شمالی در ادامه گفت: هیچ یک از نهادها و دستگاه های اجرایی حق دخالت در انتخابات ندارند و هرگونه تخلف در این زمینه، پیگیری و با آن برخورد قانونی خواهد شد.
نوروزیان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا که موضوع راهکارهای پیش بینی شده برای جلوگیری از بروز دخالت احتمالی و شائبه دار برخی نهادها و دستگاه ها به نفع یا علیه نامزدهای انتخابات پیش رو را مطرح کرده بود، تصریح کرد: هیچ نهاد یا دستگاهی حق هزینه کردن در انتخابات به نفع نامزدها را ندارد و موارد تخلف احتمالی پیگیری می شود.
فعالیت احزاب و تشکل های بدون مجوز یا بی شناسنامه در انتخابات اسفندماه پرسش دیگر خبرنگار ایرنا در این جلسه بود که معاون سایسی و امنیتی استاندار اظهار کرد: از فعالیت احزاب و تشکل های بدون مجوز قانونی جلوگیری می شود و منعی برای اعلام حمایت و فعالیت سایر تشکل ها و گروه های سیاسی شناسنامه دار وجود ندارد.
وی افزود: البته ممکن است احزابی در استان مجوز نگرفته باشند، اما مجوز فعالیت کشوری داشته باشند که فعالیت آن ها هم در انتخابات منعی ندارد و اگر هم قرار بر ائتلاف و تشکیل جبهه باشد، 5 حزب دارای مجوز می توانند یک جبهه تشکیل دهند.
نوروزیان در باره تبلیغات پیش از موعد داوطلبان انتخابات مجلس هم تصریح کرد: برگزاری جلسات خانگی و نشست های محفلی منع قانونی ندارد، ولی چنانچه این قبیل جلسات اعلان عمومی و به طور رسمی گفته شود که جلسه با حضور نامزد نمایندگی مجلس برگزار می شود، تخلف انتخاباتی است.
وی با اشاره به رصد فضای مجازی برای جلوگیری از بروز تخلفات انتخاباتی و یا تخریب نامزدهای انتخابات با بیان اینکه تاکنون در چند مورد تذکراتی در این رابطه داشته ایم، تصریح کرد: مردم هم نباید به شایعات فضای مجازی اعتماد کنند و باید اطلاعات خود را از مجاری رسمی کسب کنند.
وی همچنین در این جلسه با اشاره به سپری شدن 2 مرحله از فرآیند انتخابات اسفندماه گفت: تاکنون دو مرحله نام نویسی از داوطلبان نمایندگی مجلس و بررسی صلاحیت های عمومی آن ها در هیئت های اجرایی با استعلام از مراجع قانونی چهارگانه بدون بروز مشکل خاصی انجام شده است و صلاحیت 90 نفر به تایید هیئت های اجرایی شهرستان های استان رسید؛ صلاحیت 3 نفر با استناد به دلایل قانونی رد شد و دو نفر هم انصراف دادند.
وی در عین حال خاطر نشان کرد: معترضان به رد صلاحیت 3 روز فرصت دارند که به هیئت نظارت استان شکایت کنند.
وی ادامه داد: هیئت نظارت استان نیز تا 26 دی فرصت دارد در مورد صلاحیت همه داوطلبان نمایندگی مجلس اظهارنظر کند و در نهایت پس از طی فرآیند رسیدگی به شکایات در هیئت نظارت و شورای نگهبان، این شورا اسامی قطعی نامزدهای تایید صلاحیت شده را 27 بهمن به وزارت کشور اعلام می کند و یک روز پس از آن نیز فرمانداری ها و بخشداری های حوزه های انتخابیه، این اسامی را با انتشار آگهی عمومی به اطلاع مردم می رسانند.
رئیس ستاد انتخابات خراسان شمالی با اشاره به همزمانی انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری گفت: در استان برای انتخابات خبرگان به جز نام نویسی و ارسال مدارک داوطلبان به مرکز، کار دیگری انجام نمی شود و تمام مسئولیت به عهده شواری نگهبان است و آزمون تایید اجتهاد برای افراد موردنظر هم امروز(سه شنبه) برگزار می شود.
نوروزیان خاطرنشان کرد: 10 نفر در استان برای انتخابات خبرگان ثبت نام کرده اند و تبلیغات تاییدصلاحیت شدگان نهایی هم 22 بهمن آغاز می شود و تا 24 ساعت پیش از برگزاری انتخابات ادامه خواهد داشت.
وی افزود: کمیته ای در استان به ریاست استاندار و با حضور رئیس کل دادگستری، مدیرکل صداوسیما و رئیس هیئت نظارت تشکیل می شود تا این افراد بتوانند عادلانه از فرصت حضور در برنامه های رادیویی و تلویزیونی استان بهره مند شوند.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بیانات روز گذشته رهبر معظم انقلاب، لزوم دقت نظر در رعایت حق الناس در انتخابات را مورد تاکید قرار داد و گفت: هم نامزدهای انتخابات حقی دارند که باید مورد توجه همه باشد و هم جامعه حقوقی دارد که مجریان و ناظران انتخابات به ویژه در بحث صلاحیت داوطلبان باید مراقبت کنند که حقوق جامعه تضییع نشود.
استان خراسان شمالی دارای چهار کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است و شهرستان فاروج نیز مشترکا با شهرستان قوچان استان خراسان رضوی یک نماینده دارد.
حدود 720 شعبه در خراسان شمالی برای این دوره از انتخابات تشکیل خواهد شد و 13 هزار نفر نیز عوامل اجرایی و انتظامی انتخابات را بر عهده خواهند داشت.
در انتخابات مجلس خبرگان رهبری 19 حوزه و در انتخابات مجلس شورای اسلامی 17 حوزه در استان خراسان شمالی در نظر گرفته شده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: