جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۵۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹
عیسی کلانتری:
عجب شیر ما - دبیر و مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: کشور در اثر مصرف بی رویه آب در حال از دست رفتن است و مقابله با آن مهم تر از مقابله با حمله نظامی دشمنان به شمار می رود.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، عیسی کلانتری عصر یکشنبه در شورای فرهنگی و اجتماعی ستاد احیا دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی افزود: با بارش 201 میلی متری، قدرت تجدید پذیری آب های زیر زمین کشور به 33 میلیارد مترمکعب می رسد در حالی که برداشت در زمان حاضر 61 میلیارد متر مکعب است.
وی گفت: کل آب های شیرین فسیلی کشور که از میلیون ها سال پیش در زیرزمین ذخیره شده است، 180 میلیارد مترمکعب است که تا به حال 130 میلیارد مترمکعب آن را مصرف کرده ایم.
وی با اشاره به اینکه ما مجوز مصرف حدود 33 میلیارد مترمکعب از این آبها را داشتیم، افزود: چیزی از آب های زیرزمینی باقی نمانده است و امروز در مسدود کردن چاه های غیرمجاز و جلوگیری از مصرف بی رویه آب نباید کوتاهی کرد.
وی گفت: این موضوع از امنیت ملی کشور بالاتر است و ادامه روند برداشت از آب های زیرزمینی، نابودی آذربایجان و کشور را به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: سقف برداشت از آب های تجدید پذیر در کشور 40 درصد است اما در زمان حاضر به جای برداشت 27 میلیارد متر مکعب به میزان 97 میلیارد مترمکعب برداشت می کنیم و مصرف بی رویه همچنان ادامه دارد.
دبیر و مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: در دنیا رتبه اول را در تخریب تمدن داریم و رئیس جمهور قبلی ساخت دو میلیون هکتار خانه باغ را صادر کرده بود که 20 میلیارد مترمکعب مصرف آب را در پی داشت.
عیسی کلانتری افزود: در حوضه دریاچه ارومیه در ظرف 10 سال گذشته، 190هزارهکتار سطح زیر کشت آبی افزایش پیدا کرده است.
وی گفت: ما الان 4.7 میلیارد مترمکعب آب ورودی داریم که 500 میلیون متر مکعب آن در شهرها و بخش صنعت و 4.2 میلیارد متر مکعب آن در بخش کشاورزی مصرف می شود.
وی افزود: طبق اعلام وزارت نیرو دو میلیارد و567 میلیون مترمکعب حق آبه زیست محیطی دریاچه ارومیه است که در زمان حاضر حدود 600 میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه می شود.
وی با اشاره به اینکه 18 درصد از کاهش آب دریاچه مربوط به کاهش بارندگی است، گفت: حق آبه دریاچه را طی سال های گذشته قطع کرده ایم و امروز باید آن را پس بدهیم.
وی افزود: عمق دریاچه شش متر بود و به سادگی می توان خشک شدن آن را ظرف 9 سال محاسبه کرد، بنا براین حق آبه این دریاچه را تحت هر شرایطی باید به آن پس بدهیم و این موضوع دل بخواهی نیست.
وی گفت: دولت های اصلاحات و تدبیر و امید خود را همواره موظف به پاسخگویی به مردم می دانند و دلیل انتخاب مردم نیز در سال 1392 هجری شمسی همین رویکرد شفاف است.
دریاچه ارومیه با عمق متوسط حدود شش متر و31 میلیارد متر مکعب حجم آبی در شمالغربی کشور و بین دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی قرار دارد، این دریاچه بزرگترین منبع آب شور جهان به شمار می رود.
مصرف بی رویه آب که ریشه های فرهنگی آن از بی توجهی مردم به حقوق دیگران آب می خورد، آینده مناطق حاشیه ی دریاچه ارومیه را در هاله ای از ابهام قرار داده و زندگی بیش از4 میلیون انسان را به خطر انداخته است.
برچسب ها: مصرف آب ، بی رویه
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: