جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۷
عجب شیر ما - غارنوردان تبریزی سه دهنه غار جدید در منطقه یامچی شهرستان مرند در آذربایجان شرقی شناسایی کردند.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، رئیس هیات کوهنوردی آذربایجان شرقی در گفت وگو ، اظهار کرد: بر اساس اعلام و اظهارات ساکنان روستای همجوار این غارها، تاکنون کسی به این سه غار وارد نشده است.
علی شامی نژاد افزود: تاکنون اطلاعات دقیقی از طول و تزئینات داخلی و حوزه های آبریز احتمالی آن وجود ندارد که طی هفته های آینده در این زمینه عملیات های اکتشاف انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه غارنوردان تبریزی با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اقدام به شناسائی غارهای فوق کرده اند، یادآور شد: غارنوردان استان در این زمینه تنها به لحاظ فنی و تخصصی به این اداره کل کمک کرده اند.
شامی نژاد گفت: در گویش ساکنان بومی منطقه غارهای یاد شده به نام های 'بیرلی دلیک' ، 'بابا آغلی' و 'دیولر زاغاسی' شهرت دارند.
وی اظهار کرد: برنامه شناسائی و تعیین موقعیت جغرافیایی دقیق دهانه ها توسط غارنوردان استان با موفقیت انجام شده و در هفته های آتی با ورود به داخل این سه غار وارد مرحله پیمایش و نقشه بردای خواهند شد.
آذربایجان شرقی با توجه به وضعیت توپوگرافی و کوهستانی بودنش غارهای زیادی را در خود جای داده که اغلب آنها طبیعت بسیار زیبا و شگفت انگیزی داشته و از نوع استلاکیت می باشند.
غار کبوتر در روستای گشایش مراغه، قدمگاه در روستای بادامیار در آذرشهر، آغ بولاق در قره چمن بستان آباد، دوگیجان در مرند و اسکندر در روستای سعیدآباد از توابع تبریز از جمله غارهای معروف آذربایجان شرقی هستند.
برچسب ها: غار ، تبریز
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: