شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱
معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی:
معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه حاشیه‌نشینی در روستاهای اطراف تبریز به معضل تبدیل شده است، گفت: برخی قوانین شهرسازی پشت درهای بسته نوشته می‌شود و عدم انعطاف قوانین شهرسازی موجب تخلف می‌شود.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از فارس، محمدصادق پورمهدی صبح امروز در همایش ملی نگاهی نو به شهرسازی، امنیت و پیشگیری از جرم در فضاهای شهری با بیان اینکه پیشگیری از جرم در زمینه شهرسازی و معماری می‌تواند انجام شود، اظهار داشت: قوانین شهرسازی ما خشک و بی‌روح است و متخصصان شهرسازی ما در اتاق‌های دربسته و بی‌ارتباط با مردم قوانینی را می‌نویسند.

طرح‌های شهرسازی ما انعطاف‌پذیر نبوده و با درخواست‌های مردم هماهنگ نیست

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی افزود: طرح‌های شهرسازی ما انعطاف‌پذیر نبوده و با درخواست‌های مردم هماهنگ نیست و همین امر موجب تخلفات ساختمانی می‌شود و این در حالی است که تخلفات ساختمانی مانند خلاف قاچاق و دزدی نیست ولی جرم و تخلف محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: در حوزه‌های تخلفات شهرسازی پرونده‌هایی شکل می‌گیرد که گاه تا دو سال موجب اتلاف وقت و زمان در دادگستری و برای قضات می‌شود تا به یک سرانجامی برسد.

نمی‌توان در پشت درهای بسته قانون نوشت

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی افزود: در زمینه بحث توسعه شهرسازی، شهر را به عنوان یک موجود زنده تصور می‌کنیم که در حال رشد است و برای این موجود زنده و پویا نمی‌توان در پشت درهای بسته قانون نوشت.

پورمهدی تاکید کرد: جلب مشارکت مردمی در زمینه شهرسازی نوین ضروری است و در سال‌های اخیر شوراهای اسلامی شهر و روستا با جلب مشارکت مردم موجب بهبود در برخی برنامه‌ها شده‌اند و باید مردم را در بهسازی محیط همراه کنیم.

وی تصریح کرد: در برخی مناطق شهری در جلب مشارکت‌های مردمی کارهای خوبی به خصوص در حل حاشیه‌نشینی شده و تا زمانی که مردم به برنامه‌ها باور نداشته باشند امکان بهسازی محلات و مناطق وجود ندارد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی فضاهای مجازی و ارتباطات مردمی را در زمینه حل مشکلات موثر دانست و گفت: در حال حاضر از این ابزارها استفاده می‌کنیم چرا که نیاز جامعه بشری به موازات توسعه استفاده از ابزارهای نوین است.

پورمهدی اقدامات شهرداری تبریز در دو سال گذشته را در زمینه مسیرگشایی و احداث پارک‌های جدید در برخی مناطق ارزشمند دانست و گفت: در عین حال در مراجعات شهروندان کمبود فضاهای لازم تفریحی و عمومی در برخی مناطق شهری بیان می‌شود.

جابه‌جایی یک هزار واحد حاشیه‌نشین در تبریز

وی اظهار داشت: در بحث جابه‌جایی حاشیه‌‌نشینی باید به شهرداری‌ها کمک بیشتری شود و زمین در اختیار شهرداری قرار گیرد و با وجود تمام مشکلات در حدود یک هزار واحد حاشیه‌نشینی در تبریز جابه‌جا شده‌اند.

پورمهدی یادآور شد: افراد متخلف برای خود به دنبال جاهای امن و نقاط سفید برای ارتکاب جرائم هستند و اگر فضا برای آنان محدود شود، آنان نمی‌توانند جرائم را مرتکب شوند.

حاشیه‌نشینی در روستاهای اطراف تبریز به معضل تبدیل شده است

وی گفت: بحث حاشیه‌نشینی در خود تبریز تحت کنترل است اما در روستاهای اطراف تبریز حاشیه‌نشینی به یک معضل مبدل شده و روستاهای اطراف تبریز به شدت در حال افزایش جمعیت هستند.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: امیدواریم همایش ملی نگاهی نو به شهرسازی، امنیت و پیشگیری از جرم در تبریز دارای نتایج عملی باشد و انتظار داریم پس از همایش نتایج عملی و کاربردی به مسئولان اجرایی استان نیز منعکس شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: