جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۳۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز:
عجب شیر ما - رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز گفت: ساخت مسکن ایمن در مناطق حاشیه نشین تبریز ضروری است.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بابایی اقدم رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز در یکصد و بیست و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تبریز گفت: تبریز مستعد انواع مخاطرات طبیعی و انسانی است که عمده‌ترین آن بحث زلزله است.

وی افزود: در گذشته افرادی بودند که هر وقت مصالح ساختمانی وارد محله‌ای می‌شد به شهرداری خبر می‌دادند، اما اکنون چنین نیست. برخی افراد اصلاً شهرداری را به رسمیت نمی‌شناسند.

وی ادامه داد: متأسفانه آمادگی شهر تبریز برای مقابله با مخاطرات طبیعی بسیار پایین است و از این رو همه باید احساس مسئولیت کنند. ۸۰۰ هزار شهروند در بافت‌های ناکارآمد در معرض مخاطرات بلایای طبیعی قرار دارند.

وی ابراز داشت: برای آمادگی مقابله با این مخاطرات، باید از تجربیات دیگر مناطق و شهر‌ها استفاده کنیم.

بابایی اقدم گفت: در مناطق حاشیه‌ای تبریز، تنها راه مقابله با بد مسکنی، تولید مسکن است که در این ارتباط مجوز لازم برای تولید مسکن در شهرک طلائیه از سوی استانداری صادر شده است.

وی گفت: پیشنهاد ما به مدیریت بحران شهرداری این بود که هزینه ساخت شهرک امن را بر آورد کنند. وظیفه شرعی و قانونی است که خطر وقوع زلزله را گوشزد کنیم.

بابایی اقدم افزود: قرار نیست شهرداری را مقصر معرفی کنیم، همه وظیفه داریم از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

شهین باهر شهردار تبریز نیز با اشاره به معضل حاشیه نشینی در تبریز گفت: ۴۰۰ هزار نفر در مناطق حاشیه نشین تبریز زندگی می‌کنند.

شهین باهر افزود: ساخت و ساز غیرمجاز و وجود مناطق حاشیه نشین، از حدود ۶۰ سال پیش پدید آمده و هم اکنون حدود ۴۰۰ هزار نفر در این مناطق زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه تبریز دومین شهری است که حاشیه نشین و بافت فرسوده دارد، افزود: شهرداری وظیفه جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز را دارد، اما باید بررسی شود که چرا ساخت و ساز غیرمجاز انجام می‌شود؟ این نوع ساخت و ساز‌ها شبانه انجام می‌شود و باید با سازندگان آنکه اصلی‌ترین عامل ایجاد ساخت و ساز غیرمجاز هستند، برخورد جدی شود نه اینکه مورد حمایت باشند و انشعابات به آن‌ها تعلق بگیرد.

وی گفت: شهرداری تبریز بیش از یک سال است که برای احداث مسکن با همکاری شرکت‌های وابسته به شهرداری، اعلام آمادگی کرده است.

شهردار تبریز گفت: طبق دستور رئیس جمهور باید اماکن دولتی برای بحث بازآفرینی در اختیار قرار داده شود، اما هنوز یک متر هم به ما زمین نداده‌اند.

وی افزود: شورای شهر باید دستگاه‌های متولی را آگاه کند که در این حوزه وظایفی دارند. با طرح اخیر ریاست جمهوری، دستگاه‌های مختلف باید زمین‌های خود را برای بازآفرینی شهری در اختیار شهرداری قرار دهند. دستگاه‌های متولی باید کمک کنند تا در آغاز کار حداقل چهار هزار مسکن برای انتقال حاشیه نشینان به این مساکن احداث شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: