پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۳۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
بر طرف شدن دغدغه رسانه ها و افکار عمومی:
عجب شیر ما - مطالبه انتقال دستفروشان از «بوستان فجر» (گولوستان باغی) به عنوان قدیمی ترین و نخستین بوستان مدرن تبریز، به جای دیگر، محقق شد تا دغدغه رسانه ها و افکار عمومی برای ساماندهی این بوستان قدیمی پس از سه سال انتظار برطرف شود.
 به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، بوستان فجر که با 90 سال قدمت، نخستین بوستان تبریز محسوب می شود و مردم این کلان شهر، خاطرات نوستالژیک فراوانی آن از دارند، از چند سال پیش به محل اجتماع دستفروشان تبدیل و منظری زشت یافته بود.
در این مدت اعتراض شهروندان و پیگیری رسانه ها برای برچیدن دستفروشان از محوطه داخلی و پیرامونی بوستان فجر بی نتیجه بود و تشکیل دهها نشست از سوی نهادهای متولی برای حل این معضل، نتیجه ای نداشت.
البته نباید از این واقعیت غافل شد که اجتماع دستفروشان در بوستان فجر که تعدادشان به صدها نفر می رسید وعبور از این محل را برای خانواده ها غیرممکن می کرد، نتیجه اتخاذ یک تصمیم غیرکارشناسی بود که به خروج ناخواسته این قشر زحمتکش از محل تاریخی شان در «گجیل» و پهن کردن بساط شان در محوطه بوستان فجر شد.
اما هر چه بود گذشت و شهرداری تبریز در یک اقدام ارزشمند، امروز محل جدیدی را در همان محل قبلی، به دستفروشان بوستان فجر واگذار کرد.
شهردار تبریز در حاشیه مراسم ویژه واگذاری مکان جدید به دستفروشان باغ گلستان گفت: باغ گلستان، با وجود قدمت و زیبایی خاص، حدود 10 سال است که وضعیت ناخوشایندی تجربه می‌کند و به همین دلیل، ظرفیت تفریحی پارک، تا حدودی تضعیف شده ‌است.
ایرج شهین‌باهر با اشاره به اینکه انتقاد شهروندان از وضعیت این پارک، کاملاً بجا و حق است، اضافه کرد: بخشی از وضعیت نابسامان این باغ، به حضور پراکنده دستفروشان باز می‌گشت که شهرداری تبریز برای حل این موضوع، تدبیر اساسی کرد.
وی با بیان اینکه شهرداری منطقه4 تبریز به همین منظور، بیش از 9 میلیارد تومان به تملک، آزادسازی و سامان‌دهی ضلع غربی گجیل اختصاص داده ‌است، افزود: با اجرای این طرح، علاوه بر سامان‌دهی بافت ناکارآمد گجیل، دستفروشان باغ گلستان مطابق ضوابط و مقررات، در ضلع غربی این بازارچه مستقر شدند.
شهردار تبریز اظهار امیدواری کرد با اجرای این طرح، باغ گلستان، به اصالت تاریخی و فضای مطلوب تفریحی و فرهنگی خود باز گردد.
معاون خدمات شهری و اجرایی شهرداری تبریز هم انتقال دستفروشان باغ گلستان تبریز به محلی جدید را گامی مهم برای احیاء قدیمی ترین پارک تبریز و حل معضل سد معبر عنوان کرد و افزود: اجرای این طرح در نقطه مهم و حساس شهر، موجب حمایت از کسب و کار اقشار کم درآمد است.
قربانیان تبریزی با اشاره به تاریخچه دیرین باغ گلستان و نقش حیاتی این مجموعه تفریحی برای سلامت شهروندان و گذران اوقات فراغت بخش زیادی از شهروندان، گفت: آزادسازی معابر این مجموعه از ماهها قبل با رعایت تمامی جوانب از جمله رعایت وضعیت کسب و کار دستفروشان در حال پیگیری بود.
وی افزود: در نهایت با پیگیری‌های مستمر این حوزه و تعیین مکان جدید، کار انتقال دستفروشان و آزاد سازی معابر این مجموعه آغاز شد.
باغ گلستان یا باغ فجر به مساحت 52 هزارمترمربع در سال 1308 خورشیدی افتتاح شده‌ است و قدیمی ‌ترین بوستان شهری تبریز محسوب می شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: