جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۳۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
عجب شیر ما - مسئولین امر در حالی از انبار کالاهای اساسی و برخورد با محتکران و گران فروشان در ماه مبارک رمضان خبر می دهند که طبق آمار قیمت برخی از کالاها افزایش یافته است.
ذخیره کافی اقلام اساسی در ماه رمضان به گزارش عجب شیر ما به نقل از مهر، با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، مصرف خانوارها در کالاهای اساسی تغییر می‌کند، در سبد خانوارها مواد غذایی گنجانده می‌شود که در روزهای معمولی مصرف بسیار کمتری دارند؛ بدین جهت هر ساله دولت قبل از شروع ماه رمضان نسبت به عرضه کالاهای اساسی با قیمت مناسب اقدام می‌کند تا کمبود کالای در بازار اتفاق نیفتد و قیمت‌ها هم کنترل شود.

آمارها نشان می‌دهد قیمت بعضی از اقلام خوراکی با نزدیک شدن ماه رمضان افزایش یافته و یا حتی در برخی از خرده فروش‌ها وجود ندارد و یا در صورت موجودی، باید ساعت‌ها در صف خرید آن منتظر ماند و مردم از این وضعیت گلایه‌مند هستند.

در این میان، برای کنترل بازار و همچنین نظارت بر عدم افزایش قیمت این کالاها، دستورالعمل طرح نظارتی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به واحدها و ادارات بازرسی و نظارت ایام ماه مبارک رمضان ابلاغ شده است.

هرگونه تخلف اعم از گران فروشی، عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور و تخلف در مورد فروش اقلام مربوطه با برخورد واحدها و ادارات بازرسی و نظارت ایام ماه مبارک رمضان روبه‌رو خواهد شد. بر اساس این دستورالعمل کشوری، هرگونه تخلف اعم از گران فروشی، عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور و تخلف در مورد فروش اقلام مربوطه با برخورد واحدها و ادارات بازرسی و نظارت ایام ماه مبارک رمضان روبه‌رو خواهد شد.

بر اساس آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار همه کالاهای اساسی از جمله برنج، رونق، شکر، مرغ، گوشت قرمز و دیگر کالاها همچون خرما و زولبیا بامیه تأمین شده و قیمت و چگونگی توزیع آن نیز به همه استان‌ها ابلاغ شده است.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی، از عدم افزایش قیمت کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: کالاهای اساسی مردم استان به اندازه کافی در انبارها ذخیره شده و این اقلام در طول ماه مبارک رمضان در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

به گفته حسین نجاتی در طول اجرای طرح نظارتی، با برهم زنندگان آرامش بازار در سطوح خرده و عمده برخورد خواهد شد.

وی ادامه داد: در سطح عرضه، وظیفه کنترل بازار بر عهده ادارات صنعت شهرستان‌ها است و بر این اساس با واحدهای صنفی گران فروش و آن دسته از واحدهایی که مبادرت به عدم عرضه اجناس و کالاها نمایند، برخورد می‌شود.

نجاتی از مدیران شهرستانی خواست تا با استفاده از ظرفیت اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌های صنفی و تبیین برنامه‌های طرح نظارتی، در ایجاد نظم و آرامش بازار تلاش بیشتری کنند.

این روزها مردم را در بازار و فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی برای خرید کالاهای اساسی بیشتر می‌بینیم، تقاضای مردم برای خرید کالاهای اساسی در این ماه مبارک افزایش می‌یابد، مسئولان می‌گویند کمبودی در انبارها نداریم و جای نگرانی نیست.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان آذربایجان شرقی، در این باره ابراز داشت: یکی از وظایف حاکمیتی دولت، انجام اموراتی است که بتواند در ماه رمضان آرامش خاطر اساسی برای مردم ایجاد کند، براین اساس اقلام اساسی همانند شکر، برنج و اقلام پروتئینی در سطح استان به طور کافی موجود است.

میر احد یوزباشی افزود: هزار و ۹۰۰ تن شکر در حوزه خانوار وارد استان شده که با قیمت فله‌ای هر کیلو ۳ هزار و ۴۰۰ تومان از طریق اتحادیه‌های مربوطه از طریق واحدهای صنفی خرده فروشی عرضه خواهد شد.

مردم معتقدند: دولت باید واسطه‌ها را حذف کند تا مردم اقلام اساسی مورد نیاز را به راحتی تهیه کنند، برخی هم می‌گویند: اداره بازرگانی اقلام اساسی را از کارخانه‌ها خریداری کرده و در اختیار خرده فروشان قرار دهد تا با قیمت پایین‌تری به دست مردم برسد

وی تاکید کرد: در مصوبه ستاد تنظیم بازار نیز این موضوع تصویب شده تا اتحادیه‌ها و اتاق اصناف، این اقلام را از واحدهای خرده فروشی و اصناف به صورت مستقیم به دست مردم برسد تا دست واسطه‌ها و اخلال گران از شبکه توزیع قطع شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه برنج در کشور به حد کافی موجود است، اظهار داشت: برنج ۱۱۲۱ حدود هزار و ۴۷۰ تن به استان آذربایجان شرقی به قرار هر کیلو ۷ هزار و ۴۰۰ تومان اختصاص پیدا کرده است.

یوزباشی گفت: برابر اعلام وزارت جهاد کشاورزی این میزان، قابل افزایش و زمان این عرضه نیز قابل تمدید است.

وی در بخش دیگری با ابراز رضایت از میزان جوجه ریزی تصریح کرد: قیمت مرغ نیز با قیمت مصوب دولت عمل می‌شود، طرح ضیافت نیز از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت در حوزه بازرسی در حال اجراست.

اما مهم‌ترین مسأله‌ای که مردم را نگران کرده و گاهی پخش شایعه‌ها به گرانی‌ها دامن می‌زند، احتمال کمبود برخی اقلام اساسی است، برنج از جمله این اقلام است که گاهی به دلایل مختلف از دید مشتریان محو می‌شود!

اما مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۸ تبریز، عنوان کرد: برای ماه مبارک رمضان هزار و ۴۷۰ تن برنج ۱۱۲۱ هندی به قیمت عمده کیلویی ۷ هزار تومان و خرده فروشی ۷ هزار و ۴۰۰ تومان در اختیار مردم قرار بگیرد.

ابوالحسن زاده همچنین ابراز داشت: موجودی فعلی گندم استان ما ۲۱۵ هزار تن است که این رقم کفاف ۴ و نیم ماه مصرف ما را می‌دهد.

همچنین معاون بهبود تولیدات دامی استان آذربایجان شرقی، گفت: در حال حاضر از بابت تولید مواد پروتئینی هیچ مشکلی در استان و منطقه نداریم.

شریفیان ادامه داد: میزان تولید در استان آذربایجان شرقی به حدی است که هم در تخم مرغ و هم گوشت مرغ امروز قیمت مناسبی در بازار مشاهده می‌کنیم.

اما از این حرف‌ها که بگذریم، مردم معتقدند: دولت باید واسطه‌ها را حذف کند تا مردم اقلام اساسی شأن را به راحتی تهیه کنند، برخی هم می‌گویند: اداره بازرگانی اقلام اساسی را از کارخانه‌ها خریداری کرده و در اختیار خرده فروشان قرار دهد تا مردم با قیمت پایین‌تری خرید کنند.

فارغ از هرگونه اظهارنظر درباره گرانی‌ها، کمبود مواد غذایی یا افزایش تقاضا نمی‌توان این واقعیت را از نظر دور داشت که گرانی برخی از محصولات و اقلام غذایی خاص در آستانه ماه رمضان، شب یلدا و نوروز برای نخستین بار نیست که اتفاق می‌افتد و پیش از این هم به کررات شاهد چنین تنش‌های قیمتی در بازار عرضه و تقاضا بوده‌ایم؛ امید است مسئولین در این شرایط حساس که مردم خود را برای ماه مبارک رمضان آماده می‌کنند، با تدابیر لازم، آرامش خاطر مردم را فراهم آورند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: