جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۳۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
عجب شیر ما - رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف تبریز گفت: آمریکا با ۳۰درصد و ارزش ۱۲۶میلیون دلار بزرگترین مقصد صادراتی فرش تبریز است.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از تسنیم، اسماعیل چمنی در جلسه بررسی مشکلات صنعت فرش آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه بیش از 200 هزار نفر در این هنر ــ صنعت شاغل هستند، اظهار داشت: در مجموع بیش از 500 هزار نفر از جمعیت آذربایجان شرقی از صنعت فرش و زنجیره تأمین و توزیع و صادرات آن ارتزاق می‌کنند.

وی با انتقاد از اینکه 35 درصد تولید و صادرات در این استان است ولی 12 درصد بیمه قالیبافی مربوط به استان است افزود: مسئولان باید پیگیر باشند تا آذربایجان شرقی نسبت به سهم تولید و صادرات خود از بیمه برخوردار شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف تبریز با بیان اینکه آمریکا با 30 درصد و ارزش 126 میلیون دلار بزرگترین مقصد صادراتی فرش تبریز است گفت: مقصد اصلی صادرات بعد از آمریکا به‌ترتیب آلمان، لبنان، انگلیس، ژاپن، امارات، پاکستان، آفریقای جنوبی، ایتالیا، استرالیا و کانادا است.

وی با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی در بیمه قالیبافان سختگیرانه برخورد کرده و بیمه افرادی که با چند روز تأخیر پرداخت می‌کنند قطع می‌شود که برقراری مجدد آن پروسه نفس گیری دارد، اضافه کرد: ما در اتحادیه حاضریم هر سه ماه یک‌بار بیمه عقب‌افتاده را جبران کنیم تا قالیبافان کمتر دغدغه قطعی بیمه داشته باشند.

چمنی در ادامه با بیان اینکه مواد اولیه فرش دستبافت در بازار کمیاب شده و یا سه برابر قیمت واقعی فروخته می‌شود گفت: باید راهکاری برای کاهش قیمت مواد اولیه فرش و عدم صدمه به اشتغال و معیشت تولیدکنندگان فرش دستبافت اندیشیده شود.

وی افزود: 1100 کارگاه فعال بافنده، 400 واحد پرداخت فرش، 400 واحد رفوگری، 95 واحد قالی‌شویی، 2200 واحد عرضه قالی جمعاً حدود 200 هزار شاغل دارد که باید با حمایت ویژه، اجازه ندهیم افزایش قیمت و رکود این حجم از اشتغال استان را تهدید کند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: