جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۳۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸
مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه:
عجب شیر ما - مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه از بهره برداری خط یک قطار شهری تبریز تا پایان امسال خبر داد.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از مهر، مصطفی مولوی فرد در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار داشت: تکمیل خط یک قطار شهری از ابتدا در اولویت کاری این سازمان بوده که تاکنون ۱۱ ایستگاه از این خط به بهره برداری رسیده است هر چند تجهیزات برخی از این ایستگاه‌ها هم اکنون نیز ناقص بوده اما در آینده نزدیک تجهیزات ایستگاه‌ها همچون پله برقی، سیستم اطفای حریق و سیستم مخابراتی ایستگاه‌ها تکمیل خواهد شد.

وی در خصوص آماده سازی ایستگاه‌های بعدی قطار شهری برای بهره برداری گفت: تا آخر خرداد ایستگاه ۱۲ خط یک به مدار قطار شهری اضافه شده و تا آخر سال ۹۸ نیز تمامی ایستگاه‌های خط یک قطار شهری را به مرحله بهره برداری خواهیم رساند.

مولوی فرد در خصوص برنامه‌های سازمان تا پایان سال گفت: علاوه بر بهره برداری از خط یک، حفاری تونل‌ها در خط دو ادامه یافته، در خط سه، در تلاش برای پی ریزی خواهیم بود و از سوی دیگر مطالعات خط چهار نیز تکمیل خواهد شد.

مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه همچنین از انجام مطالعاتی برای تغییر کریدور در خط سه قطار شهری خبر داده و افزود: تحقیقات انجام یافته، ما را به این نتیجه رساند که تغیر کریدور در این خط می‌تواند در راستای مکان یابی درست ایستگاه‌ها مفید باشد که در نتیجه این تغییر کریدور، سه هزار میلیارد در هزینه‌ها صرفه جویی می‌شود.

وی با بیان اینکه هر کیلومتر از قطار شهری، ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد، گفت: در این راستا، تصمیم بر این شده است که ایستگاه فرودگاه با توجه به اینکه روزانه مسافر چندان زیادی نداشته و مقرون به صرفه نخواهد بود، از ایستگاه‌های پیش بینی شده حذف گردیده و به جای آن سیستم تراموا طراحی شود.

مولوی فرد در ادامه با اشاره‌ای به هزینه‌های انجام شده در خطوط مختلف قطار شهری تبریز گفت: خط یک قطار شهری دو هزار و ۵۱ میلیارد تومان به ارزش واقعی و به روز شش هزار و ۲۰۵ میلیارد، خط دو، ۵۷۷ میلیارد و به ارزش به روز هزار و ۱۵۳ میلیارد و مطالعات خط سوم و چهارم شش میلیارد و به ارزش به روز ۱۰ میلیارد، هزینه دربر داشته است.

وی افزود: در مجموع دو هزار و ۶۳۴ میلیارد تومان به ارزش واقعی و به روز هفت هزار و ۳۶۸ میلیارد تومان تا به امروز برای قطار شهری تبریز هزینه شده که هزار و ۲۳۳ میلیارد آن توسط دولت و هزار و ۴۰۱ میلیارد توسط شهرداری تأمین شده است.

مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه در خصوص اعتبارات سال ۹۸ نیز گفت: ۲۸۰ میلیارد تومان اعتبار از محل شهرداری و ۱۲۰ میلیارد اعتبار توسط دولت در سال ۹۸ به بدنه قطار شهری تزریق شده، همچنین با احتساب ۱۸ میلیارد منابع جاری و هزار و ۲۰۰ میلیارد اوراق برای خط دو، در مجموع هزار و ۶۱۸ میلیارد برای قطار شهری در سال ۹۸ اختصاص خواهد یافت.

وی همچنین از انجام مطالعاتی برای راه اندازی سیستم " ای آر تی" در مسیر بی آر تی تبریز خبر داد و گفت: این سیستم شبیه مترو بوده اما نه در زیر زمین بلکه در سطح خیابان به راه خواهد افتاد که اگر قرارداد آن تا پایان سال منعقد شود، سه سال برای اجرایی شدن آن زمان نیاز است که باید اشاره کنیم در صورت اجرایی شدن آن، تبریز اولین شهر کشور خواهد بود که از این سیستم حمل و نقل بهره مند خواهد بود.

مولوی فرد همچنین در خصوص نامگذاری ایستگاه‌های قطار شهری گفت: در تلاش برای نام گذاری ایستگاه‌ها به نام اصیل خیابان و محلات شهر هستیم، به طور مثال ایستگاهی که به محققی تبریز ختم می‌شود، از زمان‌های گذشته، یکی از میادین اصیل و کهن شهر تبریز بوده و نام "میدان کهن" به خود گرفته بود که ما علاقمند به استفاده از این نام اصیل و تاریخی برای این ایستگاه هستیم که نیاز به فرهنگ سازی در بین مردم به خصوص توسط اصحاب رسانه دارد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: