سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: ۳۵۰۴
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
عجب شیر ما - معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران در بازدید خبرنگاران از روند آماده‌سازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از کاهش پارکینگ‌های عمومی خبر داد و از ناشران خواست تا از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند. همچنین برخلاف سال گذشته، غرفه کشور میهمان نمایشگاه (چین)، این بار قبل از افتتاح نمایشگاه، آماده شده است. این در حالی است که سال گذشته غرفه کشور صربستان، تا پیش از افتتاح نمایشگاه هم آماده نبود.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایسنا، امروز ۳۱ فروردین ماه جمعی از اصحاب رسانه و خبرنگاران کتاب، از روند آماده‌سازی مصلی امام‌خمینی (ره) که میزبان سی‌و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است، بازدید کردند.

این بازدید از نیم‌طبقه دوم "شبستان"، محلی که غرفه کشورهای خارجی، مهمان‌ویژه، نهادها و سازمان‌ها و سرای اهل قلم در آنجا قرار دارد، آغاز شد.

سید محمد طباطبایی - مدیر امور رسانه‌ای نمایشگاه - توضیح داد: امسال ۶ سالن برای سرای اهل قلم در نظر گرفته‌ایم که این سالن در نیم طبقه دوم "شبستان" قرار دارد. از نظر دسترسی هم دسترسی به این سالن‌ها راحت است و با ورود از در شماره ۱۵ به راحتی می‌توان به این سالن‌ها دسترسی پیدا کرد.

اما برخلاف سال گذشته که تا ساعتی قبل از افتتاحیه غرفه مهمان ویژه، آماده نبود، امسال غرفه "چین" به عنوان مهمان‌ویژه آماده شده است.

به گفته احمد شاکری - مدیر بخش بین‌الملل نمایشگاه - تا ظهر اول اردیبهشت ماه کتاب‌ها نیز در قفسه‌ها چیده خواهد شد.

احمد شاکری درباره میهمان ویژه اظهار کرد: طی پروتکلی که در سال ۲۰۱۶ میان سید عباس صالح و هیأت چینی امضا شد، توافق به عمل آمد تا در سال ۲۰۱۷ ایران به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه پکن فعالیت داشته باشد و در سال ۲۰۱۹ چین، میهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باشد. براساس توافق امسال ۵۰۰ متر فضای داخلی به هیأت چینی اختصاص داده شده است. علاوه بر این، ۱۰۰ متر فضا برای تصویرگران در نظر گرفته شده است.

او افزود: امسال هیأت ۱۵۰ نفره‌ای از چین حضور خواهند داشت که شامل ۷۸ ناشر، ۲۰ نویسنده و تصویرگر است. همچنین ۵۰ "رایت منیجر" از کشور چین در این نمایشگاه حاضر خواهند بود. این هیأت چینی همچنین برنامه‌هایی را در بیرون از نمایشگاه خواهند داشت. روز چهارشنبه (۴ اردیبهشت ماه) غرفه میهمان ویژه افتتاحیه می‌شود و مهمان‌های ویژه حدود چهار هزار عنوان کتاب برای نمایشگاه تدارک دیده‌اند.

او توضیحاتی را درباره‌ی رایت سنتر ایران داد و گفت: حدود ۱۰ ناشر ایرانی در این مرکز مستقر خواهند بود و می‌توانند با همتایان خارجی خود مذاکره و تبادل حق انتشار کتاب ایرانی را داشته باشند.

سپس داریوش نویدگویی -مدیر کمیته علمی، فرهنگی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران - گفت: نمایشگاه کتاب یک رویداد فرهنگی مهم است و در شرایطی که دشمنان قسم خورده ما به دنبال تضعیف ما هستند در حوزه فرهنگ نشان دادیم که نمی‌توانند کاری بکنند و همان‌طور که می‌بینیم چین با عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه حضور خواهد داشت.

او افزود: در بحث فعالیت‌های فرهنگی ما بحث استان‌ها را خواهیم داشت و مراسم روزانه‌ای را تدارک دیده‌ایم تا آن‌ها داشته‌های خود را در معرض نمایش بگذارند. همچنین بحث کارنامه "نشر" را داریم که ناشران می‌توانند عملکرد یک ساله خود را به نمایش بگذارند.

نویدگویی خاطرنشان کرد: امسال ۲۰۰ برنامه برای نمایشگاه در نظر گرفتیم که در روز اول (۴ اردیبهشت) تا روز آخر (۱۴ اردیبهشت) این برنامه‌ها برگزار خواهد شد. رونمایی از تازه‌های کتاب، جلسه پرسش و پاسخ با نویسنده‌ها، مترجمان نیز از برنامه‌های دیگر اهل قلم خواهد بود.

در ادامه بازدید خبرنگاران از شبستان اصلی مصلی طبق مشاهده‌ی خبرنگار ایسنا برخی از ناشران در حال غرفه‌سازی هستند و برخی نیز حتی کتاب‌های خود را در درون غرفه آورده‌اند.

مهدی اسماعیلی‌راد -معاون اجرایی نمایشگاه کتاب - هم که در جریان این بازدید حضور دارد، گفت: امسال مانند سال‌های گذشته ناشران عمومی در شبستان مصلی مستقر هستند. بر اساس حروف الفبا ناشران حرف «الف» در انتهای شبستان و ورودی حیاط "یاس" قرار گرفته‌اند. ۹۵۰ غرفه در شبستان وجود دارد که شامل ۱۳۵۰ ناشر می‌شود؛ (البته با نمایندگی‌هایشان)

او درباره تخصیص متراژ غرفه‌ها به ناشران نیز خاطرنشان کرد: امسال حدود ۴۰۰ متر از فضای شبستان را نتوانستیم در اختیار داشته باشیم بنابراین ناچار شدیم متراژ غرفه‌ها را کم کنیم. حدود ۶۰ درصد از غرفه‌ها ۹ متری هستند که اکثراً ناشرانی که حدود ۴۰ یا ۸۰ عنوان کتاب دارند در غرفه‌های ۹ متری مستقر خواهند بود و ناشرانی را که تعداد عناوین‌شان زیاد است، مجبور شدیم در غرفه‌های بزرگ‌تر که در کناره‌های شبستان واقع هستند، قرار بدهیم.

اسماعیلی راد درباره تعداد ناشران در بخش‌های مختلف و تعداد عناوینی که برای نمایشگاه می‌آورند، توضیح داد: در بخش آموزشی ۹۷ ناشر با ۳ هزار و ۲۳۱ متر فضا و ۱۷ هزار و ۴۵ عنوان کتاب، بخش دانشگاهی با ۴۲۸ ناشر، ۶ هزار و ۲۳۵ متر فضا و ۶۷ هزار و ۱۳ عنوان کتاب، بخش کودک با ۲۵۱ ناشر، ۵ هزار و ۹۰۰ متر فضا و ۲۴ هزار و ۱۳ عنوان کتاب و بخش عمومی با ۹۸۸ ناشر، ۱۳ هزار و ۸۳ متر فضا و ۱۴۱ هزار و ۸۶۱ عنوان کتاب در نمایشگاه حاضر خواهند شد.

او با اشاره به کاهش پارکینگ‌های نمایشگاه گفت: سال گذشته شعار دوستان این بود «نمایشگاه بدون خودرو برای بازدیدکنندگان» اما ما امسال باید این موضوع را مقداری تسری بدهیم. بخاطر کمبود پارکینگ نیز ناشران هم از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند تا مانند سال گذشته مشکلات ترافیکی نداشته باشیم. امسال به خاطر عملیات عمرانی ما فضای پارکینگ خیابان "قنبرزاده" را نداریم. همچنین به خاطر مشکلات ترافیکی فضای پارکینگ شهید بهشتی را نیز در اختیار نخواهیم داشت.

به گفته اسماعیلی‌راد زمان استفاده از مترو در ایام نمایشگاه افزایش و فاصله زمانی میان قطارها کاهش خواهد یافت.

ایوب دهقان‌کار - رئیس شورای نظارت بر نمایشگاه - نیز با اشاره به افزایش یارانه‌ها برای دانشجویان و اساتید و مؤسسات مراکز پژوهشی که در نمایشگاه شرکت می‌کنند، گفت: با همکاری بانک شهر استفاده از یارانه‌ها محدود به بن کارت نیست و کسانی که برای یارانه کتاب ثبت نام کرده‌اند، می‌توانند با استفاده از کارت ملی هوشمند خود با سهولت از یارانه خود استفاده کنند، در واقع ما به دنبال حذف فیزیکی بن کارت‌ها هستیم.

او همچنین گفت: با هدفمندسازی یارانه‌های نشر، می‌خواهیم تخلفاتی که برای نقد کردن بن کارت‌ها وجود دارد کاهش بدهیم. البته این به معنای از بین رفتن تخلف‌ها نخواهد بود اما می‌خواهیم گام‌های اولیه را برای این کار برداریم.

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب درباره بخش کودک که در "تراز ۵ رواق شرقی" مصلی مستقر هستند، گفت: دوستان اجرایی مصلی قبل از تعطیلات نوروزی تلاش کردند تا کف‌سازی این بخش را انجام بدهند. امسال ما در بخش کودک موکت نخواهیم داشت. بنابراین آلودگی در بخش کودک کاهش پیدا خواهد کرد. امسال در بخش کودک ۱۱ ورودی داریم تا زمان ازدحام جمعیت کمترین مشکل را داشته باشیم.

او همچنین درباره بخش دانشگاهی که زیر چادر قرار دارند و با وجود احتمال بارندگی در نمایشگاه خاطرنشان کرد: در مقابل چادرها عایق سازی و مقاوم سازی جدی شده است تا با بارندگی، داخل سالن‌ها آب وارد نشود. همچنین میان غرفه‌ها دیگر موکت وجود ندارد و این موضوع باعث صرفه جویی در مصرف موکت و کاهش آلودگی محیط شده است.

به گفته معاون اجرایی نمایشگاه سال گذشته حدود ۴۰ هزار متر موکت استفاده شده که امسال به یک سوم کاهش پیدا کرده است.

امسال ناشران عمومی در شبستان اصلای مصلی، ناشران لاتین و عرب در تراز ۱۲ رواق شرقی، ناشران کودک در تراز ۵ رواق شرقی، ناشران آموزشی در رواق غربی و ناشران دانشگاهی زیر چادر مستقر هستند.

سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۴ تا ۱۴ اردیبهشت‌ماه در مصلی تهران برگزار خواهد شد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: