سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: ۳۴۸۲
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶
عجب شیر ما - رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی گفت: محققان این مجموعه به 8 ژنوتیپ جدید در محصول بادام دست یافتند که حاصل تحقیقات برای شناسایی ارقام متحمل به آب و هوای سرد است.
 به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، حسن منیری فر اظهار داشت: با توجه به جایگاه مهم کشور در تولید جهانی محصول بادام، با اصلاح و توسعه ارقام جدید این جایگاه باید حفظ شود و در این رابطه دستیابی به 8 ژنوتیپ امید بخش و دیرگل و متحمل به سرما در بادام با عملکرد بالامحقق شد.
منیری فر ادامه داد: این رقم دارای میوه درشت به اندازه 52 گرم، قند بالای 20 درصد، بافت بسیار محکم، هسته کوچک با مغز شیرین و جدا شونده بوده و به دلیل قابلیت انبارمانی زیاد برای ارسال به بازارهای دور دست بسیار مناسب است.
وی گفت: عملکرد رقم جدید بادام بیش از 16 تن در هکتار است که حدود چهار تن از ارقام پرمحصول و تجاری موجود در کشور بیشتر بوده و میوه این رقم در اوایل مرداد رسیده و برای مقاصد تبدیلی و تازه خوری کاربرد دارد.
وی افزود: مطالعه روش های حفاظتی و راه های کاهش خسارت سرما در باغات استان آذربایجان شرقی، با شناسایی ارقام متحمل به سرما، استفاده از مواد ضد یخ گیاهی، محلول های غذایی و مدیریت باغات در این تحقیق علمی مورد توجه قرار گرفته است.
منیری فر با بیان اینکه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فعالیت‌های خود را براساس سیاست‌های سازمان مرکزی بر روی 6 وظیفه اصلی سازمان متمرکز کرده است، اجرای150 فقره طرح تحقیقات ملی و استانی، فعالیت های ترویجی، تالیف بیش از 30 فقره گزارش نهایی طرح های خاتمه ‌یافته و تهیه و انتشار بیش از 150 مقاله از فعالیت های تحقیقاتی مرکز در مجلات علمی پژوهشی و همایش های علمی را از جمله این فعالیت ها برشمرد.
وی اظهار داشت: این اقدامات شامل مشارکت در معرفی یک رقم کلزا به نام نفیس، مشارکت در معرفی یک رقم گلرنگ به نام پرنیان، مشارکت در معرفی یک رقم گندم به نام زرینه، مشارکت در معرفی یک رقم لوبیای قرمز بنام یاقوت، ادامه اصلاح توده بومی پیاز قرمز آذرشهر از طریق گزینش لاین های S1 و تولید واریته سنتتیک جدید و سه رقم علوفه در دست معرفی، دو رقم یونجه و معرفی یک رقم سنتتیک اسپرس در حال تداوم است.
منیری فر به موضوع حفظ ذخایر ژنتیکی و توسعه باغات ایستگاه باغبانی سهند اشاره کرد و افزود: حفظ و نگهداری ارقام و ژنوتیپ های داخلی و خارجی زردآلو در قالب کلکسیون با بیش از100 رقم، حفظ و نگهداری ارقام و ژنوتیپ های داخلی و خارجی بادام در قالب کلکسیون با بیش از 80 رقم، تولید و توسعه بیش از هفت هزار اصله نهال از ارقام اصلاح شده بادام و زردآلو با همکاری بخش خصوصی و تشکیل کلکسیون ارقام بومی انگور با بیش از 80 رقم محلی در ایستگاه ملکان اجرا شده است.
وی تولید بیش از 10 هزار اصله نهال از ارقام اصلاح شده درختان میوه در ایستگاه فوق با همکاری بخش خصوصی، راه اندازی تولید پایه های رویشی و نهال گلدانی درختان میوه در گلخانه ایستگاه به مساحت یکهزار مترمربع، اجرای پروژه خاص شناسایی و جمع آوری ارقام درختان میوه متحمل به سرما در استان را از دیگر فعالیت های مرکز عنوان کرد.
منیری فر همچنین به همکاری بخش آبخیزداری مرکز با دیگر ارگان ها و سازمان های اجرایی شامل طراحی استفاده از سطوح آبگیر باران به منظور افزایش پوشش گیاهی و تأمین آب شرب وحوش در جزیره اسلامی در قالب قرار داد پژوهشی با اداراه کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اشاره کرد.
وی گفت: مطالعات جامع منابع طبیعی و آبخیزداری حوضه آبریز عاشقلو و ارایه طرح اجرایی آبخیزداری برای این حوزه در قالب قرارداد مشاوره با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، بررسی احتمال وقوع سرمازدگی زودرس پاییزی و دیررس بهاری در باغات آذربایجان شرقی با استفاده از GIS در قالب قرارداد پژوهشی با مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی از دیگر برنامه های این مرکز تحقیقاتی است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: