جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۳۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹
استاندار آذربایجان‌شرقی خبر داد:
عجب شیر ما - استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: در بحث نفلین‌سینیت نیز به دنبال ایجاد شهرک آلومینیوم و کارخانه تولید آلومینا هستیم که با تحقق این پروژه، علاوه بر تامین نیاز داخلی ، 10 هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود.


به گزارش عجب شیر ما به نقل از فارس، محمدرضا پورمحمدی با اشاره به نام‌گذاری سال 98 به نام "رونق تولید" از سوی رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: رونق تولید تابع کارآمدی و اثربخشی عوامل مختلفی از جمله فناوری، نیروی انسانی و سازمان تولید است که در هر یک از این حوزه‌ها با اینکه قدم‌های خوبی هم برداشته شده، اما مشکلات جدی هم وجود دارد.

وی، کمبود نقدینگی، تامین مواد اولیه، صادرات و بروکراسی اداری را از مهم‌ترین مشکلات بخش تولید عنوان کرد و گفت: برای حل همه این مشکلات تنها یک راه وجود دارد و آن هم استفاده از روش‌های علمی است؛ همان‌طور که واحدهایی که از روش‌های علمی و به‌روز استفاده می‌کنند مشکلات کمتری دارند.

پورمحمدی افزود: بخشی از مشکلات بخش تولید، مربوط به تحریم‌ها و شرایط داخلی است، اما بخش قابل توجهی از آن به عدم تناسب تولید داخلی با اقتضائات دنیای امروزی و عدم به‌روزرسانی تکنولوژی برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه در کنار ناکامی‌ها و مشکلات، باید موفقیت‌ها هم گفته شود، افزود: تزریق ناامیدی و بی‌اعتمادی در جامعه بزرگترین مشکلی است که امروز با آن روبه‌رو هستیم؛ در حالی که برای تحقق رونق تولید باید عزم و اراده ملی را تقویت کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه به اقدامات انجام شده در استان برای رفع موانع تولید و رونق واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: برای سال جاری بیش از یک‌هزار مجوز ایجاد یا توسعه واحدهای تولیدی با سرمایه‌گذاری 6 هزار میلیارد تومان و اشتغال‌زایی 25 هزار نفر صادر شده است و این در حالی است که در سال گذشته، 365 طرح تولیدی با 1800 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اجرا شده است؛ در واقع اگر هدف‌گذاری سال جاری انجام شود می‌توانیم ادعا کنیم که شعار رونق تولید، تحقق یافته است.

وی همچنین از صدور مجوز 335 طرح تولیدی در بخش کشاورزی استان خبر داد و گفت: خوشبختانه در سال گذشته در حوزه کشت گلخانه‌ای با اجرای 265 هکتار و در زمینه مکانیزاسیون بخش کشاورزی با جذب 220 درصد اعتبارات، مقام اول کشور را به دست آوردیم.

پورمحمدی، انتقال آب ارس را از مهم‌ترین پروژه‌های بخش کشاورزی استان ذکر کرد و گفت: با اجرای 35 کیلومتر از این پروژه، تاکنون بیش از 18 هزار هکتار از اراضی 4 شهرستان استان زیر کشت رفته و در نتیجه آن، 8 هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.

استاندار آذربایجان شرقی در خصوص مشکلات بانکی و تامین منابع مالی بخش تولید نیز به اختصاص 40 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تامین نقدینگی و تسهیلات ارزان‌قیمت در بودجه سال 98 کشور اشاره کرد و گفت: علاوه بر این دولت موظف به تهیه لایحه اصلاح نظام بانکی کشور شده و طرح دوفوریتی پرداخت اصل پول به شرط تسویه نیز از سوی مجلس ارائه شده است که بخش زیادی از موانع بانکی بخش تولید را برطرف می‌کند.

پورمحمدی، بخش معدن را بخش مغفول توسعه استان عنوان کرد و گفت: معادن بزرگ استان به دلیل مسائلی همچون خام‌فروشی، عایدات چندانی برای استان نداشته‌اند که در نظر داریم با اجرای چند پروژه مهم از ظرفیت‌های کم‌نظیر معدنی استان استفاده کنیم.

وی، پروژه کارخانه ذوب مس و تولید مس کاتدی را از جمله این پروژه‌ها ذکر کرد و گفت: خوشبختانه مراحل اجرایی این پروژه آغاز شده و به زودی کار احداث کارخانه نیز در مجتمع مس سونگون آغاز می‌شود که با بهره‌برداری از آن امکان ایجاد 10 هزار فرصت شغلی فراهم خواهد شد.

پورمحمدی ادامه داد: در بحث نفلین‌سینیت نیز به دنبال ایجاد شهرک آلومینیوم و کارخانه تولید آلومینا هستیم که با تحقق این پروژه، علاوه بر تامین نیاز داخلی ، 10 هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه تشکیل مجمع مشورتی استان در سطح استانی و ملی و تشکیل کمیته راهبری توسعه استان را از جمله اقدامات انجام شده در راستای بررسی و حل مسائل و مشکلات استان اعلام کرد و گفت: در کنار این اقدامات، فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی و گسترش تعامل به ویژه با کشورهای همسایه جزو اولویت‌های مدیریت ارشد استان است.

وی با بیان اینکه شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی، بخش عمده‌ای از نیازهای ما را برطرف می‌کند، گفت: با وجود تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی، ما جوانانی داریم که در عرصه‌های بین‌المللی به مدارج علمی بالا دست یافته‌اند و این قابلیت بزرگ ماست که اگر بخش صنعت و تولید ما نیز از این ظرفیت استفاده کند به موفقیت‌های بزرگی می‌تواند دست پیدا کند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: