جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۳۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
عجب شیر ما - معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی بابیان اینکه واگذاری مدیریت شهری به بخش خصوصی هزینه‌ها را کاهش می‌دهد گفت: شهرداری اهر برای نیروهای مازاد شغل تعریف کند.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از تسنیم، جواد رحمتی در نشست مشترک با مسئولان شهرستانی در خصوص مسائل و مشکلات شهرداری اهر بابیان اینکه شهرستان‌های اهر و هریس از جهات مختلف نیاز به مساعدت دولت دارند، اظهار داشت: وقتی فردی مسئولیت دستگاه یا نهادی را بر عهده می‌گیرد ابتدعاً خود را باید ارزیابی کند و دوم اینکه حَق گله‌مندی ندارد.

وی خطاب به شهردار اهر افزود: مدیریت به سبک دوره‌های قبلی نمی‌تواند تحولاتی به وجود آورده یا انتظارات مردم را برآورده کند و درخواست‌های فعلی اعضای شورا و شهردار از دولت آن‌چنان که باید و شاید نمی‌تواند به وضعیت شهرداری اهر کمک کند.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با ذکر اینکه تجربه نشان داده هرجایی که درآمد شهرداری‌ها افزایش یافته در مقابل آن هزینه‌های مازاد نیز افزایش یافته است، ادامه داد: به اکثر شهرستان‌ها که سفر می‌کنم شهرداران پیشنهاد افزایش محدوده و تغییر کاربری را مطرح می‌کنند که بی‌منطق‌ترین پیشنهاد است اما نمی‌گوییم مطلقاً نباید افزایش محدوده و تغییر کاربری در شهرها داشته باشیم.

رحمتی اضافه کرد: آیتم‌های مختلفی در قانون برای درآمد شهرداری‌ها در قانون پیش‌بینی شده است و صدور ماهانه 12 الی 15 پروانه ساخت و ساز نه تنها درآمدی محسوب نمی‌شود بلکه کفاف نیازها را نیز نمی‌دهد به عبارتی این تعداد پروانه ساخت و ساز اصلاً هم‌خوانی با شهر اهر ندارد.

وی بابیان اینکه در برخی مواقع واگذاری امور شهری به بخش خصوصی موجب کاهش هزینه‌های مدیریت شهری می‌شود، گفت: وقتی گفته می‌شود شهرداری اهر فلان تعداد نیروی مازاد دارد باید برای کارکنان که حقوق دریافت می‌کنند شغل تعریف شود و این‌طور نباشد تا همه فکر کنند شهرداری محلی برای بخور و بخواب است.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر این‌که شهرستان اهر کریدور گردشگری شمال استان آذربایجان شرقی (منطقه ارسباران) و نقطه اتصال گردشگری با استان اردبیل است، بیان داشت: شهرستان اهر شاه‌راه ورود به بهشت گمشده آذربایجان و دارای محورهای گردشگری و ظرفیت‌های بی‌شمار است به همین منظور استانداری آذربایجان شرقی می‌تواند شهرداری اهر را در رابطه با ایجاد شهرک و یا سایت صنایع‌دستی همراهی و حمایت کند.

رحمتی تاکید کرد: شهرداری اهر به منظور ایجاد محل درآمد پایدار می‌تواند شهرک صنایع‌دستی در مسیر گردشگری منطقه ارسباران راه‌اندازی کند لذا تاکید داریم شهرداری باید از ظرفیت گردشگری منطقه بهره لازم را ببرد.

وی با اشاره به اینکه توزیع اعتبارات استانی در بین شهرستان‌ها بر اساس نفوذ "هنر" نیست، خاطرنشان کرد: توزیع اعتبارات بین شهرستان‌ها بایستی با محوریت محرومیت شهرستان‌ها باشد، لذا معتقدیم اعتبارات باید بر مبنای محرومیت‌ها و به صورت عادلانه توزیع شود.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در پایان بر تکمیل 23 کیلومتر باقی‌مانده از بزرگراه اهر-تبریز تا پایان سال‌جاری تاکید کرد و یادآور شد: این‌که می‌توانیم 23 کیلومتر باقی‌مانده از بزرگراه اهر-تبریز را تا پایان سال‌جاری تکمیل و این پروژه را به اتمام برسانیم امکان‌پذیر است و آن‌چنان هم دور از انتظار نیست و قطعاً فصل کاری را در این پروژه از دست نمی‌دهیم.

علی سلطانی، رئیس اداره راه و شهرسازی اهر در نشست مشترک مسئولان شهرستانی با معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در خصوص مسائل و مشکلات شهرداری اهر با اشاره به اینکه در دوره چهارم شورای اسلامی شهر، شهرداری اهر شاهد عزل و نصب 6 شهر اعم از سه نفر سرپرست و سه نفر شهردار بوده است، اظهار داشت: در تمامی جلسات تدوین طرح جامع تفضیلی اهر شهرداران حضور داشته‌اند یعنی با نظر شهرداران طرح جامع تفضیلی تدوین شده است.

وی، طرح جامع تفضیلی شهر اهر را طرحی کامل و جامع عنوان کرد و افزود: در طرح جامع تفضیلی معیارهای مختلفی از جمله جمعیت لحاظ می‌شود به عنوان مثال مکان‌های خالی از سکنه و ساخت و ساز نیز لحاظ شده است به طوری که شهرداری اهر هنوز نتوانسته فاصله بین خیابان‌ ملک جهانی و شهرک شیخ شهاب‌الدین اهری را تملک کند در حالی که این محدوده از داخل شهر اهر است.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان اهر ادامه داد: سرانه هر شهروند اهری 140 مترمربع است که شامل مسکونی، معابر عمومی و فضای سبز می‌شود و در حال حاضر شهر اهر جمعیتی بالغ‌بر 100 هزار و 641 نفر بر اساس سرشماری سال 95 جمعیت دارد.

سلطانی با ذکر این‌که چهار منطقه حاشیه‌ای شهر اهر به عنوان محلات هدف در اجرای طرح بازآفرینی شهری تعریف شده است، بیان کرد: نخستین محله هدف منطقه چلب‌وردی است که تا به حال 190 تن قیر برای آسفالت‌ریزی آن تخصیص یافته و بالای 60 درصد پیشرفت دارد که راه و شهرسازی بر اجرای طرح بازآفرینی شهری در این منطقه نظارت می‌کند.

زاهد محمودی، فرماندار اهر در نشست مشترک مسئولان شهرستانی با معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در خصوص مسائل و مشکلات شهرداری اهر با قدردانی از تلاش‌های استاندار و معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در رابطه با بازگشایی 22 کیلومتر از بزرگراه اهر-تبریز در روزهای پایانی سال 97 اظهار داشت: خوشبختانه با پیگیری‌های مسئولان استانی و نماینده مجلس بخش آماده شده بزرگراه اهر-تبریز بازگشایی شد و این عیدی بزرگی به مردم منطقه بود.

وی ادامه داد: متاسفانه از نخستین روزهای آغازین سال‌جاری که سیلاب اکثر استان‌های کشور را در نوردید به تبع همین موضوع شورای مدیریت بحران شهرستان اهر در حالت آماده‌باش از 28 اسفندماه سال گذشته تا به حال قرارگرفته است و تا به حال که سه جلسه داشتیم، توانستیم تمامی مصوبات شورای مدیریت بحران را اجرایی کنیم.

فرماندار شهرستان اهر با اشاره به اینکه دستورالعمل‌های مدیریت بحران استانداری و کشور را با دقت در شهرستان اهر اجرایی کرده‌ایم، گفت: دستگاه‌های اجرایی شهرستان اهر نیز هم‌اکنون در حال اجرای مصوبات شورای مدیریت بحران با لای‌روبی مسیل‌ها و رودخانه‌ها هستند.

محمودی در ادامه سخنان خود با ذکر اینکه سال گذشته بنابر تحقق مطالبات مردم، بیشتر تمرکزمان با همراهی نماینده مردم اهر و هریس در مجلس حل مشکلات و معضلات شهری بود، ابراز داشت: شهر اهر از نظر جمعیت پنجمین شهر پُر جمعیت استان آذربایجان شرقی است و هم و غم با این بود که مشکلات شهری اهر به چالش تبدیل نشود و در میان که سال 97 سالی پر مشغله و تنش بود اما اجازه ندادیم مشکلات به چالش تبدیل شود.

وی تاکید کرد: در روزهای پایانی سال گذشته بنابر وضعیت شهرداری اهر، دو رویکرد اصلی اعم از جمع‌آوری به موقع زباله‌ها که از نارضایتی مردم جلوگیری کند و این‌که حقوق و مزایای کارکنان را به موقع پرداخت کند را تعریف کردیم و از این‌رو که مسئولان استانی در ایام پایانی سال 97 به مجموعه شهرداری اهر کمک کردند تا حقوق و معوقات کارکنان را پرداخت کنند قدردانی می‌کنم.

فرماندار شهرستان اهر افزود: بنده از سامانه ارتباط مردمی سامد بازدیدی داشتم بالای 60 درصد کسانی که با این سامانه ارتباط برقرار کرده بودند این بود که شهرداری اهر نتوانسته حقوق و مزایای‌شان را پرداخت کند و با پیگیری‌هایی که انجام دادیم بخش اعظمی از مطالبات کارکنان تا آخرین روز سال گذشته پرداخت شد.

محمودی بابیان این‌که تامین اجتماعی از بابت حق بیمه کارکنان شهرداری اهر در حدود 10 میلیارد تومان از این مجموعه طلب دارد، گفت: بر اساس رایزنی‌های انجام شده با اداره‌کل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی قرار بر این شد تا شهرداری اهر بدهی تامین اجتماعی را به صوت پایاپای پرداخت کند.

وی تصریح کرد: برخی از طلب‌کاران از سال 70 از شهرداری اهر طلب دارند و نتوانسته‌اند مطالبات خود را دریافت کنند که این مهم نیز در نوع خود برای شهرداری اهر چالش بزرگی است به طوری که در اسفندماه سال گذشته روزانه در حدود 20 نفر از طلب‌کاران شهرداری به فرمانداری مراجعه می‌کردند و با تاکید نماینده مردم اهر و هریس قرار بر این شد تا با طلب‌کاران نشستی برگزار کنیم و به تعامل برسیم که خوشبختانه تا پایان سال بخشی از بدهی شهرداری اهر تعدیل شد.

فرماندار شهرستان اهر با تاکید بر اینکه از تمامی پیشنهادات و راهکارهای مدیران استانداری آذربایجان شرقی به‌منظور ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری اهر استقبال می‌کنیم، بیان داشت: امیدواریم بتوانیم با همفکری و همکاری بین‌بخشی بتوانیم برای شهرداری اهر درآمدی پایدار ایجاد کنیم تا این مجموعه مدیریت شهری برای تامین هزینه‌های خود به پروانه ساخت و ساز و کمک‌های دولتی وابستگی چندانی نداشته باشد.

محمودی خاطرنشان کرد: شهرداری اهر در جریان زلزله سال 91 منطقه ارسباران از نظر صدور پروانه ساخت و ساز رایگان از دولت 5 میلیارد تومان بدهی دارد و علی‌رغم تلاش نماینده مجلس و دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه، این دستور اجرایی نشد و اخیراً نامه جدید استاندار آذربایجان شرقی به دولت در همین رابطه اگر منجر به پرداخت مطالبات شهرداری اهر از دولت شود می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات شهرداری را مرتفع کند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: