جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۳۴۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اذربایجان شرقی:
عجب شیر ما - مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در جریان بازدید از کارخانه کاوه سودا گفت: موارد ابلاغی حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی در خصوص شرکت کاوه سودا در حال اجراست.


به گزارش خبر نگار ما، حمید قاسمی اظهار کرد: کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی به صورت مداوم و مستمر در خصوص پساب، پسماند و فعالیت های این شرکت نظارت دارند.

 وی ادامه داد: نظارت مداومی به صورت دوره ای و ماهانه چهار بار از سوی اداره محیط زیست بر فعالیت های این کارخانه انجام می شود و همچنین برداشت هایی فصلی از طریق آزمایشگاه های معتمد انجام و نتایج آن شامل چاه های اطراف کاوه سودا تا محل انتقال به دریاچه اومیه به سازمان انتقال می یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی به گزارشات و اخبار منتشر یافته اخیر در خصوص آلایندگی های کاوه سودا اشاره کرد و گفت: حفاظت از محیط زیست وظیفه همگانی  بوده و حساسیت هایی که از جانب نمایندگان محترم مجلس در باره دغدغه های محیط زیستی وحود دارد شایسته تقدیر است. اخبار مطرح شده در رابطه با لاگن ها و مدیریت پسماند،  مارا مجاب نمود تا دوباره از این کارخانه شخصا بازید نمائیم که نتیجه آن نشان دهنده این موضوع  است که موارد ابلاغی سازمان محیط زیست به این واحد طبق برنامه مدیریت زیست محیطی پیش می رود و انجام می پذیرد.

وی افزود: واحد کاوه سودا در 2 فاز لاگن دارد که یکی ترسیبی و دیگری تبخیری است. از ابتدای شروع به فعالیت کارخانه تا به امروز 15 لاگن ترسیبی در این واحد ایجاد شده است که از این تعداد هفت لاگن از مدار خارج و به فضای سبز و زمین کشاورزی تبدیل شده است.  2 لاگن دیگر نیز امسال از مدار خارج می شود و به دلیل رسوبات ریزدانه ای، نفوذ آب های زیرزمینی در این لاگن ها در حداقل است.

قاسمی به لاگن های تبخیری اشاره کرد و گفت: همچنین از ابتدای شروع به فعالیت کارخانه تا به امروز 9 لاگن تبخیری در این واحد ایجاد شده است که در حال حاضر 6 لاگن ایزوله شده و بزودی یک لاگن از مدار خارج می شود و لاگن دیگر تا پایان سال 98 ایزوله خواهد شد.

وی اضافه کرد: لاگن از مدار خارج شده به صورت نیمه ایزوله بوده و برای آب های سطحی و بارانی در جهت جلوگیری از انتقال آن ها به لاگن ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی به پسماند های این واحد صنعتی اشاره کرد و گفت: محل پسماند ها حدود 70 هکتار بوده که پس از انجام آنالیزهای مربوطه از پسماند تولیدی و با رعایت مسائل زیست محیطی از جمله ایجاد لندفیل مناسب و کنترل آب های سطحی و ایجاد چاه پیزومتری با ارائه گزارش برنامه مدیریت زیست محیطی تایید و سپس صادر می شود.

قاسمی افزود: به گفته مدیران کاوه سودا، بسترسازی و ایزوله محل پسماند تا پایان امسال به اتمام رسیده و بهره برداری  از آن آغاز خواهد شد.

وی در خصوص مدیریت آب های زیرزمینی نیز به خبرنگار عجب شیر گفت: مدیریت آب های زیرزمینی بر عهده امور آب بوده که این سازمان پس از نظارت، کنترل و نمونه برداری های مورد نیاز در صورت مشاهده موارد مشکوک به هر گونه آلودگی، موارد را به اداره محیط زیست گزارش می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اعلام کرد: بعد از موارد پیش آماده از سوی این واحد در سال 89، تاکنون از طرف امور آب گزارشی مبنی بر آلودگی آب های زیرزمینی به محیط زیست داده نشده است.

وی  افزود : با توجه به اینکه پارامتر های پساب این کارخانه با آب دریاچه ارومیه مطابقت دارد و این آب حتی از شوری کمتری  نسبت به آب دریاچه ارومیه برخوردار هست، در سال ۸۹ مجوز انتقال پساب کارخانه کاوه سودا به دریاچه ارومیه به درستی صادر گردیده است.

 قاسمی اذعان داشت : برداشت نمک مورد نیاز این کارخانه از دریاچه ارومیه با نظارت سازمان های ذیرربط و با مجوز های قانونی صورت  می گیرد.

وی  افزود : آب تخصیص یافته به کل مجتمع کاوه سودا براساس اعلام سازمان آب ۷ درصد از آب سد علویان را تشکیل می دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی توضیح داد: در مکان هایی از این واحد که احتمال آلودگی بالاست، چاه های پیزومتری حفر و سامانه آنلاین بر روی آن ها نصب خواهد شد.

وی افزود: با توجه به رسوبات لاگن ها، مطالعات نصب دستگاه تیکنر از ابتدای امسال شروع و کاوه سودا متعهد شده است که این دستگاه تا پایان شهریور سال آینده نصب شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی تصریح کرد: همچنین در حال حاضرسه دستگاه فیلتر پرس در راستای حل مشکل رسوبات لاگن ها نصب شده است.

کارخانه کاوه سودای مراغه در سال 1383 با اشتغال زایی یک هزار نفر آغاز به کار کرد تا فراهم کننده بخشی از مواد اولیه کارخانجات تولیدی شیشه، مواد شوینده و سایر واحدها باشد.

در حال حاضر بیش از 2 هزار و 40 نفر در این کارخانه مشغول فعالیت هستند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: