جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۳۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱
در گفت و گوی اختصاصی با دکتر رضا جعفری مطرح شد:
عجب شیر ما - آقای دکتر رضا جعفری که با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم تغذیه از دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مدرک دکترای رشته DBN دانشگاه صنایع و معادن، در طول سالیان متمادی در مسئولیت های مختلف اعم از نائب رئیس انجمن مدیران صنایع استان آذربایجان شرقی، عضو هیئت مدیره انجمن مدیران صنایع کشور، عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی، عضو هیئت مدیره و دبیر انجمن صنایع غذایی استان آذربایجان شرقی و مدیر عامل صنایع غذایی پارس آیلین مهر خدمات شایسته و ماندگار به تولید و اقتصاد استان و کشور داشته، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ما به تشریح فعالیت های متنوع پارس آیلین مهر و آسیب شناسی موشکافانه مسایل مختلف اقتصادی استان و کشور پرداخته است که مشروح آن را به خوانندگان روزنامه سرتاسری عجب شیر تقدیم می کنیم:


آقای دکتر رضا جعفری که با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم تغذیه از دانشگاه علوم پزشکی تبریز و  مدرک دکترای رشته DBN دانشگاه صنایع و معادن، در طول سالیان متمادی در مسئولیت های مختلف اعم از نائب رئیس انجمن مدیران صنایع استان آذربایجان شرقی، عضو هیئت مدیره انجمن مدیران صنایع کشور، عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی، عضو هیئت مدیره و دبیر انجمن صنایع غذایی استان آذربایجان شرقی و مدیر عامل صنایع غذایی پارس آیلین مهر خدمات شایسته و ماندگار به تولید و اقتصاد استان و کشور داشته، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ما به تشریح فعالیت های متنوع پارس آیلین مهر و آسیب شناسی موشکافانه مسایل مختلف اقتصادی استان و کشور پرداخته است که مشروح آن را به خوانندگان روزنامه سرتاسری عجب شیر تقدیم می کنیم:

با سپاس از اینکه وقت خود را در اختیار روز نامه عجب شیر قرار دادید، خوشحال خواهیم شد که مصاحبه خود را با جنابعالی، از بیان تاریخچه مختصر شرکت پارس آیلین مهر شروع نمائیم.

فاز مطالعاتی صنایع تبدیلی پارس آیلین مهر به عنوان اولین و بزرگ ترین تولید کننده مایع پاستوریزه و پودر تخم مرغ از سال 1382 آغاز شد و در29 بهمن سال 1386 توسط معاون وقت وزیر صنعت و معدن رسماً به عنوان اولین صنعت تبدیلی تخم مرغ افتتاح  و مورد بهره برداری قرار گرفت. تا آن موقع چنین صنعتی در کشور وجود نداشت. در حال حاضر نیز هفت واحد مشابه در سطح کشور در این زمینه به انجام فعالیت مشغول هستند و یکی از مواد اولیه مهم و موثر صنایع غذایی کشور را تولید می کنند.

شرکت پارس آیلین مهر اساساً چه نوع محصولاتی را تولید می کند؟

باید بگویم دستگاه های شرکت پارس آیلین مهر همه اروپایی هستند و از یک شرکت بلژیکی بنام اووبل(Ovobel) خریداری و فنی و مهندسی شده اند و نقشه ساختمانی کارخانه و نحوه استقرار ونصب و راه اندازی دستگاه ها توسط شرکت مورد و با مشارکت کارشناسان داخلی صورت گرفته است.

 این شرکت در ده سال گذشته در سه فاز فعالیت داشت:

فاز اول تولید مایع پاستوریزه تخم مرغ است. در این مرحله تخم مرغ شست وشو، ضد عفونی، شکسته و زرده آن از سفیده جدا یا در صورت سفارش به صورت مخلوط فیلتر، هموژنیزه و پاستوریزه می شود و در بسته بندی های 5 کیلویی تا بک های یک تنی به مصرف کننده ها عرضه می گردد از قبیل قنادی ها، شیرینی پزی ها،  نانوایی ها گرفته تا شرکت های بزرگ غذایی کیک ساز استان و سایر استان های کشور. محصولات تولیدی ما به عنوان مواد اولیه در صنعت بیکری که مصرف آرد دارند مثل بیسکویت، کیک و انواع کلوچه  مورد استفاده  قرار می گیرد.  زرده و سفیده تخم مرغ در صنعت سس سازی و صنعت قنادی و گوشتی هم مصرف دارد.

فاز بعدی پودر تخم مرغ است تخم مرغ ها در دستگاهی بنام اسپری درایر به پودر تبدیل می شوند تا محصولی متفاوت استحصال شود، مثل تفاوت شیر با پودر شیر خشک یا آب پنیر با پودر آب پنیر. تخم مرغ با فرمولاسیون های متنوع و ویژه یک مواد اولیه گران قیمت و با ارزش است.

در فاز سه نیز به تولید مکمل های پروتئینی و غذایی به عنوان دکتر سان به عنوان حد وسط دو فاز قبلی مبادرت ورزیدیم که مورد مصرف ورزشکاران، نوجوانان و برخی بیماران قرار می گیرد. خط خامه شیرین شده هم داریم که جهت مصرف در اختیار قنادی ها  و کارخانه ها  قرار می گیرد.

شرکتی هم به عنوان آیلین کاغذآذر داریم که ضایعات کارخانه اصلی را مدیریت می کند و تولید کننده کارتن و شانه است روزانه حداقل به میزان 4 یا 5 تن و در قالب های تخصصی  و نیز تولید کننده خوراک سرشار از کلسیوم برای دام و طیور به ویژه گاو های شیر ده نیز بشمار می رود.

 این دو شرکت با شرکت آیلین کام در شهرک سلیمی به همراه واحد پخش و  واحد تجاری و بازرگانی در واقع مجموعه پامین را تشکیل می دهند.

 شایان ذکر است شرکت پارس آیلین مهر تنها شرکتی  که در کشور به طورهمزمان پودره  و مایع تخم مرغ را تولید می کند.

 ما مواد اولیه خود را از استان آذربایجان شرقی وبرخی دیگر از شهرها مثل تهران، قزوین و قم تهیه می کنیم.

 میزان تولید تخم مرغ در کشور بالاست و  نگرانی از بابت مشکل تامین مواد اولیه برای ما وجود ندارد، ولی حسب ضرورت به موضوع تولید نهاده های واردتی  مانندگندم، جو، ذرت و سویا ورود خواهیم کرد.

تهران، البرز، آذربایجان شرقی و گیلان مشتریان اصلی ما را تشکیل می د هند، چرا که صنایع غذایی  غالباً در این  مناطق متمرکز هستند.

ساختار سازمانی شرکت پارس آیلین مهر از نظر تعداد و ترکیب نیروی انسانی چگونه است ؟

این شرکت از 8 هزار و 500 متر زیربنا  و 125 نفر پرسنل در تخصص های مختلف  برخوردار است. موضوع کنترل کیفیت  برای ما اساسی است و تنها 5 نفر در این حوزه فعالیت می کنند با مدارج تحصیلی بالا و ممتاز.  ما بخش عمده ای از توانمندی های خود را در ساختار نیروی انسانی وفادار و قدیمی خود جستجو می کنیم.

کدام ویژگی های ساختاری شرکت پارس آیلین مهر را از شرکت های رقیب متمایز می سازد؟

 در این زمینه چهار بحث اساسی را می توان مطرح کرد:

اول : بحث ساختار نیروی انسانی که این عنصر هم می تواند عامل توسعه باشد و هم عامل ضد توسعه،

دوم : سطح تکنولوژی خوب و درجه یک،

سوم: انضباط مالی و تعامل سازنده با بانک ها، تامین کننده ها و مصرف کننده ها و مشتریان با ایجاد شبکه اقتصادی مناسب،

چهارم: تکیه بر توسعه محوری حتی در بدترین شرایط اقتصادی.

سیستم کنترل کیفیت در شرکت پارس آیلین مهر چگونه است و این شرکت جهت دسترسی به بهبود مستمر ازکدام استاندارد ها وگواهینامه های معتبر داخلی و خارجی استفاده می کند؟

 ما ازپروانه های مورد لزوم صنایع دارویی و غذایی برخورداریم  و توانسته ایم برای محصولات خود گواهی استاندارد بگیریم  و حتی برای برخی محصولات قبل از استاندارد های اجباری، استاندارهای تشویقی گرفته ایم و کارشناسان ما در تهیه و تدوین َآنها نقش داشتند.  شرکت پارس آیلین مهر گواهینامه های معتبر ISO 9001  و ISO 14000 و ISO 22000  از موسسه توف آلمان  داشته و به طورپیوسته مورد ممیزی قرار می گیرد. تخم مرغ  محصولی است که هم پروتئین دارد و هم چربی و کربو هیدرات و می دانیم که میکروب در چنین فضایی خیلی خوب رشد می کند  و تخم مرغ اساساً محصولی سریع الفساد است و اگرسیستم خوب نداشتیم،  فعالیت شرکت نمی توانست دوام بیاورد.

اصل مشتری مداری و رعایت حقوق مصرف کننده در شرکت پارس آیلین مهر چگونه مورد توجه و رسیدگی قرار می گیرد؟

در قالب ISO 9000  نه صرفاً در روی کاغذ،  بلکه در عمل خود را نسبت به رعایت حقوق مصرف کننده متعهد می بینیم. فرصت خطا وجود ندارد وموضوع امنیت مواد غذایی در جامعه شوخی بردار نیست. بخش قابل توجه مواد اولیه صنایع غذایی استان و کشور را محصولات ما تشکیل می دهد. این محصول در تمام نقاط کشور توسط مردم از بچه های روستایی گرفته تا بچه های شهرهای مختف مصرف می شود و اشتباه در این مقوله فرصت جبران را در دنیا و آخرت  نخواهد داشت، این یعنی مجموعه ای از تعهدات اخلاقی و قانونی که مدیریت و کارکنان شرکت پارس آیلین مهر همواره نسبت به رعایت دقیق و همه جانبه آنها متعهد بوده اند.

در صورت امکان، عملکرد شرکت  پارس آیلین مهر در هشت ماهه اول سال جاری را جهت اطلاع خوانندگان روزنامه عجب شیر اعلام فرمائید.

شرکت پارس آیلین مهر در شرایط نه چندان رضایت بخش موجود روزانه 35  الی 45 تن و ماهانه حدوداً 1000 تن مصرف تخم مرغ دارد که تبدیل به محصولات مختلف و خروجی های وسیع می شود شامل مایع کامل، مایع زرده، مایع  پاستوریزه، پودرکامل، پودر زرده در چهار نوع، پودر سفیده در ده نوع و پودر مکمل در 25 نوع و ضایعات آنها نیز به شرکت دیگرمان می رود و آنها را هم به محصولات مفید و کاربردی تبدیل می کنیم.

آیا شرکت پارس آیلین مهر فعالیت صادراتی نیز انجام می دهد؟

 خوشبختانه شرکت پارس آیلین مهر در زمینه صادرات نیز فعال است و پودر تخم مرغ ما به کشورهای مختلف جهان از جمله ترکیه،  جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان صادر می شود.

رمز موفقیت شرکت پارس آیلین مهر در زمینه های مختلف تولید و اشتغال چیست ؟

 معتقدم در این زمینه عوامل مختلف می توانند موثر باشند مانند توکل، برنامه ریزی مبتنی بر علم و آگاهی، پشتکار سنگین مدیریتی ونیز نیروی انسانی خوب و متخصص.

اگرامکان پذیر باشد، در مورد برنامه های آتی شرکت پارس آیلین مهر نیز حرف بزنید.

 پارس آیلین مهر بعد از خرید و اضافه کردن شرکت آیلین کام که در سال جاری تحقق یافت،  برای سال  98 و 99 هیچ گونه برنامه توسعه برون سازمانی ندارد. میانگین تولید خطوط ما فعلاً 65 درصد ظرفیت ماست بدون احتساب شرکت جدید،  قصد مان این است که در پایان سال 99  میانگین ظرفیت اشغال شده خطوط به بالای 90 درصد افزایش پیدا نماید که در این صورت تحول اساسی در موضوع افزایش سه رقمی اشتغال نیروی انسانی شکل خواهد گرفت.

جنابعالی علل اصلی مشکلات موجود تولیدی و صنعتی استان وکشور را در چه می بینید؟

 از نگاه کشوری که بخش عمده مشکلات نیز در آنجاست، به عنوان یک فعال اقتصادی احساس می کنم نگاه ناشی از رانت نفت هنوز در ذهن مسئولان باقی است و اگربه این باور برسیم که در بخش های مختلف اگر دولت نتواند مالیات بگیرد و دستمزها پرداخت کند، بیشتر واحدها دچار مشکل خواهند شد آن وقت این بینش تقویت می گردد که به سمت  تولید موثر باید حرکت کنیم. وظیفه تولید ایجاد پول است و توزیع نسبتاً عادلانه آن در جامعه.  صنعت  قادر است میزان تولید ناخالص داخلی (JDP) و سایر پارامترهای مملکت را افزایش دهد. این باور باید از سطح زبان فراتر برود و  در کلیه عرصه ها عملیاتی شود.

 نیاز هست که ساختار اداری کشور باز تعریف  شود و مشکلات شش سال پیش دیگر نباید در روند تولید موثر باشند.

واقع بینی و تصمیم درست انتظار ماست از مسئولان و تامین سرمایه گردش وافزایش قدرت و اقتصادی بخش تولید

ما وارد کننده هستیم تا صادر کننده، اظهار هر مطالبی غیر از این واقع بینانه نمی تواند باشد. تورم باید با افزایس متعادل ارز همراه باشد، قانونمندی موجود در متن اقتصاد پارامتری مهم و تعیین کننده است و تعیین قیمت ارز باید کاملاً واقع بینانه باشد.

 از نظراستانی در عرصه تولید افت داشتیم.

نقاط ضعف ما عبارت بودند از:

1) وجود برخی تنگ نظری ها  وحساسیت ها نسبت به رشد اقتصادی دیگران،

2) بی بهره بودن از مدیران توانمند و شجاع،

3) فقدان نهاد های نظارتی.

نقاط قوت زیادی هم داشتیم از قبیل:

1)      روحیه تلاش و سخت کوشی

2)      مقید بودن به چهار چوب و نیز برخورداری ذاتی از تفکر ناب اقتصادی که مردم آذربایجان را در سراسر کشور از دیگران متمایز و برجسته می سازد.

 در خاتمه بهتر است در خصوص اهمیت انتخابات هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز هم صحبت شود.

سازمان های مردم نهاد (NGO)در کشور های پیشرفته قدرت خود به اثبات رسانده اند. حرکت های ما در این زمینه نیز قابل توجه می نماید  و در تشکلات مختلف از جمله انجمن مدیران صنایع، خانه صنعت، معدن و تجارت، انجمن صنایع غذایی  تبلور داشته است و  اتاق بازرگانی شالوده همه آنهاست هیئت نمایندگان  با فکر خلاق و پویا و  و روحیه نترس  و جمع گرا  و ترجیح دهنده منافع جمع بر منافع فرد  شدیداً مورد نیاز است و اتاق بازرگانی قدرتمند و موثر می تواند زمینه ساز بلوغ و رونق فضای کسب و کار استان آذربایجان شرقی باشد.

 ظرفیت های ما بسیار برجسته و بالاست و فکر می کنم جایگاه اتاق بازرگانی تبریز می تواند حتی در سطح کشور نیز برجسته و متمایز و برای استان منشاء خیر و برکت باشد، انشاالله.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: