پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۳۳۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:
عجب شیر ما - سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خواستار اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد شد و تاکید کرد: دانشگاه آزاد باید زیر نظر وزارت علوم باشد.

 به گزارش عجب شیر ما به نقل از خانه ملت، سید حمید میرزاده با اشاره به طرح تعدادی از نمایندگان برای نظارت پذیر کردن دانشگاه آزاد گفت: بر اساس قانون، مجلس علاوه بر وظیفه تقنینی دارای نقش نظارتی نیز است و می‌تواند به تمام حوزه‌ها ورود پیدا کند زیرا هر نماینده‌ای در برابر تمام ملت ایران مسئول است؛ لذا نظارت ناپذیر بودن دانشگاه آزاد به معنای عدم رصد عملکرد آن نیست.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی افزود: نماینده مجلس می‌تواند در برابر عملکرد دانشگاه آزاد اظهار نظر کند و در خواست اعمال ماده 234 یا تحقیق و تفحص بدهد و مسئولان مربوطه را به مراجع قضایی بکشد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: مجلس در سراسر کشور به صورت کلان نقش نظارتی دارد و از سویی دیگر مراکز نظارتی همچون قوه قضاییه یا سازمان بازرسی کل کشور می‌توانند در صورت وجود اشکال ورود کنند.

وی بیان کرد: البته از آنجا که مجلس بیشترین نقش نظارتی خود را با استفاده از ابزار سوال، تذکر و استیضاح انجام می‌دهد و تحقیق و تفحص یا اعمال ماده 236 تنها بخشی از ابزار نظارتی او است، این خلاء باید حل شود.

این نماینده مجلس گفت: از آنجا که مسئولان ارشد در دانشگاه آزاد حکم ابلاغ خود را از وزیر علوم نمی‌گیرند، وزارت علوم نسبت به اتفاقات این دانشگاه پاسخگویی ندارند و اینجاست که آن خلاء مشهود است.

وی تاکید کرد: دانشگاه آزاد یا مجموعه‌ای دولتی است یا غیردولتی؛ در هر دو صورت باید زیر نظر وزارت علوم باشد زیرا فرق دانشگاه دولتی و غیردولتی صرفا در این است که آنها از بودجه دولت استفاده می‌کنند ولی در دانشگاه غیردولتی ردیف اعتباری ندارد.

میرزاده ادامه داد: دانشگاه‌های غیردولتی بسیاری در کشور در حال فعالیت هستند ولی تمام آنها با مجوز وزارت علوم کار می‌کنند؛ هیات علمی آن از طریق وزارت علوم به کار گرفته می‌شود؛ نظارت از طریق وزارت علوم است و وزیر علوم هم پاسخگویی دارد.

وی با اشاره به اساسنامه دانشگاه آزاد گفت: لازم است اصلاحاتی در آن انجام شود؛ باید 40 سال پس از انقلاب دانشگاه آزاد تکلیف خود را با وزارت علوم مشخص کند زیرا نمی‌شود متولی آموزش عالی در کشور وزارت علوم باشد ولی وزیر علوم در بزرگترین دانشگاه جهان اسلام هیچ نقشی چه در پذیرش دانشجو یا تدوین محتوای آموزشی یا آمایش سرزمینی نداشته باشد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد باید زیر نظر وزارت علوم قرار گیرد، افزود: زمینه در مجلس فراهم است تا تکلیف دانشگاه آزاد به عنوان دانشگاه دولتی یا غیردولتی زیر مجموعه وزارت علوم معلوم شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: