شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۳۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
نماینده شبستر در مجلس:
عجب شیر ما - نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی گفت: جامعه ما با خلاء استفاده شایسته از ظرفیت های احزاب، نخبگان و فرهیختگان مواجه است و از این رو باید در انتخابات مجلس شاخص ها عوض شود.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، معصومه آقاپور اظهار داشت: استانی شدن انتخابات بعد از سه دوره مجلس شورای اسلامی که از دور هفتم مطرح بوده اکنون به صورت جدی در حال بررسی است.
وی با اشاره به اینکه این موضوع در کمیسیون شوراهای مجلس مطرح شده و رای آورده است، افزود: معتقدم یکی از مراحل توسعه یافتگی کشور شکل گیری احزاب و ایفای نقش اساسی احزاب در کشور است که در این مورد در مجلس شورای اسلامی خلاء داریم.
آقاپور گفت: در این قانون جدید قرار نیست تمام رای را فقط احزاب کسب کنند، بلکه آستانه ای در نظر گرفته شده تا حقوق شهرستان ها تضییع نشود و درصدی نیز برای کسب رای نماینده از شهرستانی که نامزد شده، در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: بر اساس این قانون فرد اگر بیشترین میزان رای را در کل استان کسب کند ولی نتواند درصدی را که برای شهرستانی که از آن کاندید شده کسب کند، انتخاب نخواهد شد.
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی افزود: نیاز داریم که در سطوح مختلف فرهیختگان و شایسته سالاران کرسی های مجلس را برعهده بگیرند تا مشکل قانون گذاری و تدوین قوانین و بسیاری از مسایل به حداقل خود برسد.
121 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای طرحی یک فوریتی درمورد «استانی شدن انتخابات مجلس» خواستار اصلاحاتی در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب (هفتم آذرماه 78) شدند.
نمایندگان امضاء کننده این طرح پیشنهاد کردند ماده 8 قانون به شرح زیر باید اصلاح شود: «از هر حوزه انتخابیه موجود در استان نامزد یا نامزدهایی که حداقل 20 درصد آرای صحیح مأخوذه حوزه انتخابیه تبصره ذیل ماده 1 این قانون را کسب کرده و بالاترین رأی را در کل استان به دست آورده اند، نماینده یا نمایندگان استان از آن حوزه انتخابیه محسوب می‌شوند
در این طرح آمده است: «در صورتی که حدنصاب در این ماده، برای یک یا چند کرسی بدست نیاید نامزد یا نامزدهایی که بیشترین رأی را نسبت به سایر نامزدهای آن حوزه انتخابیه در سطح استان کسب کرده باشند به عنوان نماینده یا نمایندگان آن استان از آن حوزه انتخابیه به مجلس راه می‌یابند
در این طرح با اشاره به ماده 10 قانون، - که به شرایط زمانی و مکانی برای رای دهندگان می پردازد- پیشنهاد شده است که ماده ای نیز با این مضمون که « رأی دهندگان در هر استان می‌توانند برای هر یک از حوزه‌های انتخابیه در استان در بین نامزدهای مربوط به همان حوزه انتخابیه به میزان تعداد کرسی‌های موجود نمایندگان مورد نظر خود را انتخاب نمایند» الحاق شود.
امضاء کنندگان این طرح در مقدمه آن، «استانی شدن انتخابات مجلس» را دغدغه بسیاری از مسئولان نظام عنوان کرده و دلایل توجیهی خود را چنین بیان کرده اند:«باوجود این که مجلس شورای اسلامی قوانین متعددی در زمینه برگزاری انتخابات مجلس منعقد کرده ، ولی در دو دهه اخیر با اصلاحات بیشماری مواجه شده که این مهم نشان از این دارد که قوانین مربوط می‌تواند دارای ایراداتی باشد و اصلاح آن می‌تواند زمینه حضور مردم در عرصه انتخابات را پررنگ تر کند

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: