جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۳۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲
مسئول بنیاد ملی نخبگان آذربایجان شرقی:
عجب شیر ما - مسئول بنیاد ملی نخبگان آذربایجان شرقی تاکید کرد: روند رو به افزایش گرایش به رشته‌های تجربی و ریاضی در کشور، نگران کننده است.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایسنا، مهرداد امامی در سومین همایش دانشجویان استعداد درخشان و استعداد برتر دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با بیان این مطلب اظهار کرد: از دیدگاه مکاتب و فلسفه‌های انسانی که شخص محور است، نخبگی به استفاده از توانایی‌ها برای کسب قدرت اشاره دارد.

وی افزود: تعریف نخبگی اگر مبتنی بر آموزه‌های دینی و الهی باشد، استفاده از توانایی‌ها و شکوفا کردن آن باید برای کسب رضای خدا باشد.

وی تاکید کرد: مشکل ما این است که نمی‌توانیم استعدادهای موجود در جامعه را شناسایی کنیم و متاسفانه توجه‌ها در کشور ما به رشته‌های تجربی و ریاضی معطوف شده است، در حالی که در سایر کشورها برعکس بوده و رشته‌های انسانی پرطرفدار و فارغ‌التحصیلان رشته‌های انسانی شکل دهنده تفکر جامعه هستند.

امامی افزود: بخشی از تولید ثروت در کشور وابسته به رشته‌های فنی و مهندسی است و متاسفانه ما امسال هم شاهد بودیم که شرکت کنندگان در کنکور رشته تجربی بیش از متقاضیان سایر رشته‌ها بودند و این وضعیت نگران کننده بوده و باید اصلاح شود.

وی در ادامه با اشاره به این که نخبگان باید در جامعه، تاثیر گذار باشند، افزود: یک فرد نخبه باید به این سوال بیندیشد که اگر من به عنوان استعداد درخشان، برگزیده شده‌ام، "هیچ مسئولیتی نسبت به کشورم ندارم؟"، این امتیاز نباید باعث شود که فرد نخبه فکر کند که تافته جدا بافته است.

وی بیان کرد: معتقد هستم که ایجاد مدارس استعداد درخشان کاملا غلط بوده و خوشبختانه وزارت آموزش و پرورش نیز برای جمع آوری این مدارس تلاش می‌کند، فرد نخبه باید در میان سایر افراد پرورش پیدا کند.

مسئول بنیاد ملی نخبگان آذربایجان شرقی تاکید کرد: استفاده از جوایز تحصیلی بنیاد، هیچ امتیاز خاصی برای فرد ندارد و نخبه باید بتواند در طول فعالیت تحصیلی‌اش، امتیاز جمع کند که این نیز تنها به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی اشاره نداشته و فعالیت‌های اجتماعی هم در این میان، مهم هستند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از وظایف نخبگان این است که واقعیات را به درستی بیان کرده و سکوت نکنند تا سطح توقع مردم از مسئولان، بالا برود و یکی از اهداف بنیاد ملی نخبگان، اداره جامعه به دست نخبگان کشور است، در برخی موارد، جامعه با دادن امتیاز خاصی به افراد، آنان را بی‌اخلاق می‌کند.

وی در پایان متذکر شد: در بنیاد ملی نخبگان، سعی می‌کنیم تا حرکات گروهی و برنامه‌های کارآفرینی را توسعه دهیم، در خصوص "جایزه شهید احمدی روشن" نیز سعی داریم تا اوخر آذر آئین نامه‌‌اش را ابلاغ کنیم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: