پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۳۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۶
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی:
عجب شیر ما - رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: نظام فنی و اجرایی ما در گذشته عمدتا با رویکردی مبتنی بر دولت کارفرما و بهره‎بردار شکل گرفته که دیگر جوابگوی پروژه‌ها و مسائل عمرانی نیست.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از فارس، داوود بهبودی پیش از ظهر امروز در جلسه کارگروه منطقه‌ای حوزه نظام فنی و اجرایی شمال‌غرب کشور اظهار کرد: تلاش داریم نشست‎های منطقه‎ای را به شکل فصلی و منظم برگزار کنیم؛ چرا که معتقدیم بسیاری از مسائل با تشریک مساعی استان‎ها و استفاده از ظرفیت‎ها و توانمندی‎های یکدیگر حل می‎شود.

وی با بیان اینکه دانش ضمنی و انباشته‎ای که در استان‎ها وجود دارد، اگر از سازمان مرکزی بیشتر نباشد، کمتر نیست، افزود: نظام فنی و اجرایی کشور می‎تواند از آسیب‌شناسی‎هایی که در استان‎ها صورت می‎گیرد برای حل بعضی از مشکلات و ایده گرفتن بهره برد.

بهبودی یادآور شد: نظام فنی و اجرایی، حوزه و دامنه حساسی است که در شرایط فعلی حساس‎تر هم شده است؛ ما با یک نظام فنی و اجرایی مواجهیم که پیمانکاران بازوان و یاوران سازمان در جریان توسعه و عمران کشور محسوب می‌شوند.

این اقتصاددان متذکر شد: مشکلات کلانی که در بحث اعتبارات، مکانیزم تخصیص، اسناد خزانه‌ای، نوسانات نرخ ارز و ... وجود دارد، مسائل عدیده، حساس و مهمی را پیش روی ما قرار داده و در موضوعاتی مثل مشکلات اجرایی، پیمانکاران و کیفیت اجرای پروژه‎ها همه فعالان نظام فنی و اجرایی استان‎ها درگیر بوده و وظایف مهمی به عهده دارند.

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، انتقال مسائل و حساسیت‎ها را به سازمان مرکزی در دقت و سرعت تصمیمات اتخاذی مؤثر دانست و اضافه کرد: استان‎ها در خط مقدم درک چالش‎ها قرار دارند و با هم‎افزایی می‎توانند با این چالش‎ها به نحو موثرتری مواجه شوند.

وی با بیان اینکه نظام فنی و اجرایی ما در گذشته عمدتاً با رویکردی مبتنی بر دولت کارفرما و بهره‎بردار شکل گرفته که دیگر جوابگوی پروژه‌ها و مسائل عمرانی نیست، ادامه داد: تأمین مالی پروژه‎ها از منابع غیر دولتی، مشارکت و PPP هنوز جا نیفتاده‎اند و لازم است بخش عمده‎ای از پروژه‎های در حال اجرا و بهره‎برداری به نحوی واگذار شوند.

بهبودی در عین حال یادآور شد: دستگاه‎های ملی ما متاسفانه در این مورد بیش از حد چسبندگی داشته و همکاری‎های لازم را به عمل نمی‎آورند.

این اقتصاددان ابراز داشت: باید به همان اندازه که در بحث پیمان و پیمانکاری، رویه و آیین‎نامه وجود دارد، در عرصه خصوصی‎سازی، مشارکت و واگذاری نیز ترتیبات نهادی، قوانین و فرآیندها را تعریف کنیم که این اقدامات تازه شروع شده و هنوز نتوانسته جایگاه خود را باز یابد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی اذعان داشت: شاکله سازمان برنامه و بودجه، امور بخشی و متکفل بودجه دولتی به شکل سابق هستند که باید این رویه تغییر یابد تا بتوانیم از ظرفیت اقتصاد داخلی و مشارکت حداکثری مردم و بخش خصوصی بهره گیریم.


احصاء 13 مورد ایراد اساسی در پروژه‌های آسفالت آذربایجان‌شرقی

در این نشست رحیم میرزایی مدیر نظام فنی و اجرایی آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: گردهمایی‎های منطقه‎ای از سال پیش با توجه به تأکید نظام فنی و اجرایی کشور شروع شده و در استان ما سال گذشته سه جلسه کارشناسی برگزار و تصمیمات مطلوبی اتخاذ شد.

میرزایی افزود: حل مشکلات و مسائلی که در حوزه نظام فنی و اجرایی و پروژه‎های عمرانی در چند سال اخیر و پس از تشکیل مجدد سازمان برنامه و بودجه به وجود آمده، تعامل و هم‎اندیشی بیشتر و موثرتر بین استان‎ها را می‎طلبد.

وی ابراز داشت: از دو سال پیش در حوزه کنترل کیفی استان کارهایی انجام دادیم و حدود 13 مورد ایراد اساسی در بحث پروژه‌های آسفالت استان احصاء کردیم و امسال سه مورد از مشکلات کیفی آسفالت را در سه بعد فنی، مالی و قراردادی در اولویت بررسی و ساماندهی قرار دادیم.

میرزایی ادامه داد: در بحث ارزشیابی شرکت‎های پیمانکار مشاور نیز اقدامات بدیعی را در دستور کار قرار داده‌ایم که امیدواریم به زودی نتایج این اقدامات به منصه ظهور برسد.

لازم به ذکر است در این جلسه که با حضور مدیران نظام فنی و اجرایی استان‎های آذربایجان‌شرقی و غربی، اردبیل و کردستان برگزار شد، پیرامون مسائل مربوط به حوزه نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی استان‎ها بحث و تبادل‌نظر و برای برگزاری نشست‎های آتی کارگروه برنامه‎ریزی شد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: