جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۳۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷
عجب شیر ما - معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی به افزایش تولید شکر در کشور اشاره کرد و گفت: در سال جاری 540 میلیون دلار در واردات شکر به کشور صرفه جویی شده است.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، عباس کشاورز در جلسه بررسی مشکلات بخش کشاورزی شهرستان عجب شیر با بیان اینکه تولید شکر در ایران از سال 1379 تا سال 1395، در مجموع همواره روند صعودی داشته گفت: در دولت تدبیر و امید افزایش تولید شکر بی سابقه بوده و این افزایش تولید صرفا به کمک افزایش بهره‌ وری حاصل شده است.
وی اظهار داشت: تولید شکر از چغندر و نیشکر در سال 96، بیش از دو میلیون و 15 هزار تن ثبت شد که در مقایسه با سال 92 بیش از 80 درصد رشد داشت و در عمر 123 ساله این صنعت در کشور بی سابقه بود.
وی افزود: همچنین در چهار سال گذشته برداشت 42 میلیون تنی چغندر به 57میلیون تن رسیده و تولید چغندر در هر هکتار از 6 هزار و 200 کیلوگرم به 8 هزار و 400 کیلوگرم افزایش یافته است.
کشاورز، بخش کشاورزی را نیازمند تحول جدی در استفاده از تکنولوژی و سرمایه دانست و عنوان کرد: با نسخه ‌های سنتی و قبلی نمی‌ توان کشاورزی را مدیریت کرد.
وی راهبرد وزارت کشاورزی را توسعه مکانیزاسیون متناسب با شرایط اقلیمی کشور بیان کرد و گفت: در حال حاضر بخش عمده ای از مکانیزاسیون کشاورزی در داخل کشور تولید می شود.
وی همچنین خواستار کمک نمایندگان مجلس برای توسعه موسسات تحقیقاتی جهت ارتقای سطح دانش کشاورزی در کشور شد و افزود: هنر متخصصان، تدبیر مسائل قبل از وقوع است و کشاورزی نیازمند دیدگاه جدیدی است که در دنیا شناخته و آزمایش شده و از نظر علمی هم مشکلی ندارد اما برای اجرایی شدن نیازمند به کمک محققان هستیم.
وی گفت: راه ماندن ما در کشور این است که آب را مدیریت و سرزمین مان را آباد کنیم و نسخه ‌های قدیمی را کنار بگذاریم؛ باید رویکردمان را تغییر دهیم و در این تغییر باید بخش خصوصی پیش قدم باشد.
کشاورز همچنین با بیان اینکه الگوی کشت یک طرح ملی است که در همه استان‌ ها اجرایی می‌ شود، افزود: الگوی کشت محصولات کشاورزی حدود دو سال و نیم است که تهیه و نقشه‌ های پایه آن معین و در حال حاضر در مراحل نهایی ثبت قرار دارد.
وی همچنین با اشاره به عمده مشکل شهرستان عجب شیر برای مقابله با کرم خراط درختان گردو افزود: کمبود آب و ایجاد تنش‌ های آبی مهمترین عامل در جلب حشرات چوبخوار از جمله کرم خراط بوده که در چند سال اخیر در کشور به شدت خسارت زا و مشکل آفرین شده است.
معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی خواستار تغییر در سیستم آبیاری زمین های زراعی شد و ادامه داد: کمبود آب و ایجاد تنش‌های آبی حتی برای یک دوره آبیاری در ماه های گرم سال، مهم ‌ترین عامل در جلب این آفت است، بنابر این دادن آب به خاک در دوره‌ های مشخص و لازم اولین شرط در پیشگیری و کنترل این آفت است.
وی با بیان اینکه بدون حمایت کشاورزان نمی توان با آفت اختصاصی کرم خراط مبارزه کرد افزود: دستگاه اجرایی جهاد کشاورزی به تنهایی با این آفت نمی تواند مبارزه کند و نیازمند مشارکت بیشتر کشاورزان است.
از حدود 30 هزار هکتار اراضی کشاورزی عجب شیر، 18 هزار و 500 هکتار دیم و 11 هزار 500 هکتار آبی است و حدود چهار هزار و 900 هکتار به اراضی باغی و 6 هزار و 600 هکتار به زراعی اختصاص دارد.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: