پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: ۳۱۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱
رییس انجمن متخصصان علوم ارتباطات اجتماعی آذربایجان شرقی:
عجب شیر ما - کمال الدین نیک رفتار خیابانی؛ اولین فارغ التحصیل روابط عمومی در مقطع دکترا در کشورمان است که تحصیلاتش را در دانشگاه آنکارا گذرانده است. وی بیش از 25 سال است که در حوزه روابط عمومی فعالیت داشته و از سال 1370 فعالیتش را در روابط عمومی دانشگاه تبریز شروع کرده است. ایشان پس از فعالیت در روابط عمومی های سازمان هایی نظیر دانشگاه تبریز- استانداری آذربایجان شرقی- فرهنگ و ارشاد اسلامی- گروه ماشین سازی- مرکز مشاوره روشنا، در حال حاضر مسئولیت روابط عمومی خانه تشکل های غیردولتی و رییس انجمن متخصصان علوم ارتباطات اجتماعی استان را بر عهده دارد. کتاب «ماهیت و کارکردهای روابط عمومی» از آثار ایشان بوده و علاوه بر این در حوزه مطبوعات نیز فالیت های بسزایی داشته است. نمونه‌هایی از آن فعالیت در نشریاتی نظیر مهد آزادی- عصر آزادی- روزنامه اطلاعات و هفته نامه رزق می باشد. همچنین اولین دوره روزنامه نگاری در استان نیز با ابتکار ایشان در سال 1381 پایه گذاری شده و هم اکنون نیز توسط انجمن متخصصان علوم ارتباطات اجتماعی در حال اجرا می باشد که در نوع خود توانسته استعدادهای خوبی به مطبوعات استان معرفی نماید.
معیارهای یک روابط عمومی استاندارد بر اساس علم روز ار نظر شما چیست؟
   
روابط عمومی های امروزی و موفق بطور همزمان از علم روز و تکنولوژی ها ارتباطی استفاده می کنند. به عبارت دیگر روابط عمومی های موفق هم به مخاطب شناسی و جلب نظر آنها اهمیت می دهند و هم از رسانه های ارتباطی و شبکه های اجتماعی برای ارتباط با اقشار مختلف مردم بهره می برند.

روابط عمومی مدرن می‌بایست تا حد زیادی مخاطب محور باشد، حال آنکه شاهد چنین رویکردی در روابط عمومی سازمان‌ها نیستیم علت را چه می‌دانید؟

همانطوری که می دانید ما در بحث مربوط به تخصص گرایی در روابط عمومی خیلی عقب مانده ایم. تحقیقی که ما در انجمن متخصصان علوم ارتباطات اجتماعی از روابط عمومی های تبریز در سال گذشته انجام دادیم نشانگر این واقعیت است. بیش از 90 درصد روابط عمومی های ما توسط کارشناسانی غیر از ارتباطات و روابط عمومی اداره می شوند و این یعنی ضعف و ناتوانی.
 
از طرف دیگر بحث مخاطب شناسی در حد و اندازه خود بحثی تخصصی و نیاز به تحقیق و پژوهش دارد. این مورد هم که متاسفانه در روابط عمومی های ما جایگاهی ندارد. چرا که روابط عمومی های ما همواره در حال اجرای یک سری برنامه ها هستند و متاسفانه تحقیقات در آنها جایگاهی ندارد.

روابط عمومی را می‌توان آئینه تمام قد یک سازمان به شمار آورد؛ به نظرشما این جایگاه در سازمان‌های استان نهادینه شده است؟

این جمله یادگاری از پروفسور حمید نطقی پدر روابط عمومی ایران است. متاسفانه جایگاه روابط عمومی در سازمان ها به قدری پایین آمده که کارمندان تبعیدی را به روابط عمومی ها می فرستند و شاهد تغییرات غیر تخصصی در روابط عمومی ها هستیم. در این باره باید به دو موضوع مهم اشاره نمایم.

اولا نظر مدیران سازمان نسبت به روابط عمومی هاست. واقعا مدیران ما چه انتظاری از روابط عمومی ها دارند؟ آنها چقدر نسبت به جایگاه و اهمیت روابط عمومی ها واقفند؟
 نگاهی به وضعیت روابط عمومی های استان نشان دهنده این واقعیت است که اغلب مسئولین ما شناختی از روابط عمومی نداشته و لذا سرنوشت روابط عمومی نیز برایشان اهمیتی ندارد.
دوما موضوع متولی در روابط عمومی هست. در این کشور کدام سازمان یا وزارتخانه متولی روابط عمومی هاست؟ ما در اصل از این موضوع که متولی ای برای روابط عمومی ها نداریم نتوانسته ایم این واحدها را صاحب شده و آنها را حمایت کنیم و لذا انتظاری بیش از این نباید داشته باشیم.
همین مسائل باعث شده تا در اغلب در سازمان‌های ما به روابط عمومی به چشم یک بخش تشریفاتی نگاه می‌شود و یا عدم پاسخگویی و ایجاد ارتباط با مخاطبین و مراجعین از سوی روابط عمومی‌ها را شاهد می باشیم.
موارد متعددی برای خود من که فعالیت مطبوعاتی نیز دارم پیش آمده که روابط عمومی ها اصلا پاسخگو نشده اند و اهمیتی به شما به عنوان یک مخاطب نداده اند!

استفاده از کارشناسان علوم ارتباطات و یا روابط عمومی تا چه حد می‌تواند بر تغییر رویه در این سازمان‌ها منجر شود؟

طبعا در هر فعالیتی ما انتظار داریم کارشناس آن را انجام بدهد. اگر شما بخواهید بنایی بسازید هیچ وقت از یک پزشک کمک نمی گیرید!

در مورد روابط عمومی نیز همینطور است. برای اصلاح روابط عمومی ها چاره ای جز بازگشت به متخصصین نداریم. الحمدلله در حال حاضر نیز به مدد وجود رشته های علوم ارتباطات و روابط عمومی در دانشگاه های استان، شاهد تحصیل و فارغ التحصیل شدن دانشجویان و علاقمندان به این رشته هستیم.  


ارتباط روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها را تا چه حد در موفقیت روابط عمومی‌ها مؤثر می‌دانید؟
ارتباط بین روابط عمومی ها و رسانه ها هم همانطوریکه ذکر شد تابع حضور متخصصان در روابط عمومی ها هست. بارها شاهد بوده ام که افرادی مسئولیت روابط عمومی را بر عهده می گیرند که توانایی نوشتن یک خبر ساده را ندارند!
از شما به عنوان نماینده یک رسانه می پرسم: چه تعدادی از روابط عمومی های استان و تبریز عملکرد سازمان شان را به شکا خبر تهیه کرده و به شما می فرستند؟
نگاهی ساده به اخبار تولیدی استان نشانگر ضعف روابط عمومی های ما در تهیه و تولید اخبار هست. بنابراین ارتباط روابط عمومی ها و رسانه ها نیز تابع شناخت مسئول روابط عمومی از رسانه ها و نقش آنهاست.

در بحث آموزش روابط عمومی‌های استان تاکنون چه فعالیت هایی صورت گرفته است؟
همانطوری که می دانید دوره های کارشناسی روابط عمومی در دانشگاه پیام نور تبریز و دانشگاه علمی کاربردی وجود دارند. اما در مورد دوره های آموزشی برای روابط عمومی ها متاسفانه آخرین بار در سال 1384 شاهد برگزاری چنین دوره ای بوده ایم.
اما بایستی خبر خوشی را به همکاران روابط عمومی داشته باشم که امسال برای اولین دوره آموزشی روابط عمومی با تفاهم نامه اخیری که بین انجمن متخصصان علوم ارتباطات اجتماعی و سازمان آموزش فنی و حرفه ای منعقد شده با استانداردهای این سازمان به اجرا درخواهد آمد. بزودی اطلاعیه مربوط به این دوره ها منتشر خواهد شد.  

مهمترین چالش‌های پیش روی روابط عمومی‌های استان را چه می‌دانید؟
همانطوریکه می دانید روابط عمومی استانداری به نوعی مسئولیت هماهنگی- نظارت و هدایت روابط عمومی های استان را بر عهده دارد. چند سالی است که روابط عمومی استانداری مسئولیت خویش در قبال روابط عمومی ها را فراموش نموده و عملا فعالیتی در این حوزه نداشته است.
به عنوان رییس انجمن متخصصان علوم ارتباطات استان و فردی که بیش از 25 سال هست در روابط عمومی ها تجربه فعالیت دارم معتقدم روابط عمومی استانداری بایستی به فردی متخصص و کاردان سپرده شود تا شرایط بوجود آمده بهبود یافته و رابطه بین رسانه ها با روابط عمومی ها اصلاح شود. چرا که هم روابط عمومی ها و هم رسانه ها از این وضعیت ضرر دیده و هم ارتباط سازمان ها با مخاطبان و اقشار مختلف مردم دچار مشکل شده و این موضوع در دراز مدت موجبات نارضایتی ها خواهد شد.
بعبارت ساده تر مهم ترین چالش پیش روی روابط عمومی های استان را در گماردن فردی غیرمتخصص و غیر مجرب در روابط عمومی استانداری می دانم.
در خاتمه ضمن تشکر از شما به خاطر اهمیتی که به موضوع روابط عمومی داده اید، آمادگی انجمن متخصصان علوم ارتباطات برای کمک به روابط عمومی ها در فعالیت های تخصصی شان را اعلام می نمایم.
گفتگو: جعفر شکوریان
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: