شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۳۱۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴
صرفه‌جویی 7 ساعته در سفر تهران ـ تبریز
عجب شیر ما، استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: راه آهن میانه- بستان آباد برای رسیدن به تبریز به 450 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از فارس، راه‌آهن میانه ـ تبریز به طول 183 کیلومتر به صورت دوخطه طراحی شده که با بهره‌برداری از آن ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌بار به اروپا متصل شده و فاصله بین تهران ـ تبریز از 13 ساعت به 6 ساعت کاهش می‌دهد.

حمل و نقل ریلی می‌تواند به عنوان وسیله‌ای ارزان، ایمن و با استهلاک پایین در حمل و نقل و توسعه اقتصادی، مورد توجه فراوان قرار گیرد. راه آهن تبریز ‌ـ میانه به عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال‌غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور خواهد شد و بر اساس نظر آگاهان صنعت حمل و نقل کشور، در صورت بهره‌برداری از این پروژه، درصد استفاده از خط آهن در انتقال کالا، ترانزیت و انتقال مسافر در سطح کشور که در زمان حاضر فقط دو درصد ارزیابی شده، حداقل به 20 درصد خواهد رسید.

راه‌آهن میانه ـ تبریز به طول 183 کیلومتر به صورت دوخطه طراحی شده که در صورت تکمیل آن، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌بار به اروپا متصل می‌شود و از سوی دیگر فاصله بین تهران ـ تبریز را از نظر مسافت 114 کیلومتر و از لحاظ زمانی از 13 ساعت به 6 ساعت کاهش می‌دهد.

مسیر خط آهن تبریز ـ میانه که به طول 183 کیلومتر، ادامه راه‌آهن تهران ـ میانه است، در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت 114 کیلومتر و از لحاظ زمانی 5.5 ساعت کاهش می‌دهد. این خط آهن به صورت دو خطه طراحی شده و حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری 120 کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری 160 کیلومتر در ساعت خواهد بود.

توسعه تجارت با کشورهای همسایه

توسعه تجارت از دیگر اهدافی است که با اجرای طرح قطار میانه - تبریز محقق می‌شود. از آنجا که استان آذربایجان شرقی با جمهوری آذربایجان و ارمنستان دارای خط همجواری است؛

اما مبادلات کم رنگی میان طرفین حاکم است که راه‌اندازی از راه‌آهن میانه – تبریز و اتصال به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و همچنین ترکیه می‌انجامد. کاهش تصادفات جاده‌ای و توسعه مبادلات مستلزم اختصاص بودجه مناسب دولت به این طرح ملی است.

راه‌آهن میانه ـ تبریز برای رسیدن به اروپا سوخت کافی ندارد

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: راه آهن میانه- بستان آباد برای رسیدن به تبریز به 450 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مجید خدابخش در حاشیه سفر محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور  از طرح دو خطه کردن راه‌آهن میانه - تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: برای اینکه راه‌آهن میانه- بستان‌آباد به ائل‌گلی تبریز برسد 450 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که از این رقم120 میلیارد تومان در قانون بودجه امسال لحاظ شده و 200 میلیارد تومان در سفر ریاست جمهوری اردیبهشت امسال ریاست جمهوری به تبریز ابلاغ شده که پیگیر تخصیص آن هستیم.

وی افزود: پروژه راه آهن میانه- تبریز تا بستان‌آباد 99 درصد پیشرفت دارد و از بستان‌آباد تا ائل‌گلی حدود 63 درصد پیشرفت دارد.

خدابخش گفت: پایه‌های پل آماده و برای خرید ورق سقف پایه حدود 80 میلیارد تومان نقدینگی لازم داریم که پیگیر تخصیص این رقم هستیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: در مسیر راه‌آهن میانه- تبریز دو پل بزرگ وجود دارد یکی از باسمنج به ائل‌گلی به طول یک کیلومتر و یکی پل دیگر در مسیر شبلی بعد از تونل وجود دارد که اگر ورق‌های این پل خریداری شود پیشرفت پروژه به سرعت به 85 درصد می‌رسد.

خدابخش ادامه داد: امسال 120 میلیارد تومان بودجه برای پروژه لحاظ شده و پیمانکاران دو شیفته کار می‌کنند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: