جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۳۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵
عجب شیر ما - رامبد جوان گفت:تبریزی‌ها می‌توانند برنامه‌های مختلف را به خوبی طراحی و اجرا کنند
به گزارش عجب شیر ما به نقل از  تسنیم ، علیرضا رحیمی‌  در نشست خبری مسابقه بزرگ شطرنج سیمولتانه تبریز 2018 اظهار داشت: خیلی خوشحال هستم که امروز این مسابقه با حضور بیش از 2 هزار شطرنج باز در تبریز برگزار شد.

وی افزود: برای برگزاری این مسابقه زحمات زیادی کشیده شده اما قطعاً کارمان نواقصی دارد ولی امیدوارم این مسابقه شروعی برای برنامه‌های دیگرمان باشد. تا هر اندازه که بتوانیم نام تبریز، آذربایجان و ایران را پر آوازه کنیم برایمان افتخار است.

مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری کلانشهر تبریز با اشاره به نقش ورزش در جوامع مختلف اظهار داشت: در دنیای امروز ورزش یک صنعت است که می‌توان به وسیله آن مخاطبان زیادی جذب کرد. توریسم ورزشی از ابزارهای جذب مخاطب و معرفی جاذبه‌های گردشگری به مردم مختلف بوده و با توجه به تفاوت‌های فرهنگی که ما با سایر کشورها داریم یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های ما می‌تواند برگزاری مسابقات بین المللی ورزشی باشد.

وی در ادامه گفت: وقتی شخصی مانند آناتولی کارپوف در تبریز حضور پیدا می‌کند، رسانه‌های مختلف این موضوع را پوشش می‌دهند که چنین اتفاقی رخ داده و این موضوع موجب جلب توجه مردم مختلف به تبریز می‌شود. چه رویدادی بهتر از برنامه‌های ورزشی وجود دارد که تبریز زیبا را به وسیله آنها به جهانیان بشناسانیم.

رحیمی در مورد انتقاداتی که نسبت به برگزاری مسابقه شطرنج سیمولتانه مطرح می‌شود، گفت: فکر می‌کنم انتقادات بیشتر به خاطر مسائل مالی بوده که چرا در این شرایط برای چنین برنامه‌ای هزینه می‌کنیم. این برنامه جزو برنامه‌های ستاد تبریز 2018 و اصلی‌ترین برنامه‌های ورزشی ما است.

مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری کلانشهر تبریز ادامه داد: مجری این مسابقه سازمان ورزش شهرداری تبریز است و ما اینجا به نوعی جشن برگزار می‌کنیم. هر هزینه‌ای که شده برای مردم شده است. تنها هزینه ما برای عوامل اجرایی است که اکثر آنها هم کارکنان سازمان و افراد داوطلب هستند. آقای کارپوف و اساتید بزرگ هم بدون حق الزحمه آمده‌اند. آقای رامبد جوان نیز مهمان ما هستند و شاید ما باید هزینه زیادی می‌کردیم که در یک برنامه سراسری برای چند دقیقه از تبریز و این مسابقه بگویند اما خندوانه ای‌ها بدون هیچ هزینه‌ای به تبریز آمده‌اند.

رحیمی افزود: برای کل هزینه‌های جاری نیز قراردادی غیر نقدی با احسان قائم مقامی بسته‌ایم و او از جیب خودش هزینه می‌کند. بقیه هزینه‌های جاری نیز از طرف 2 اسپانسر تأمین شده است. افتخار می‌کنم که تبریز و سازمان ورزش شهرداری بدون هزینه کردن ریالی، برنامه‌ای در چنین سطح برگزار می‌کند.

وی در مورد تداوم برگزاری مسابقات بین المللی در تبریز خاطرنشان کرد: این نوع برنامه‌ها تداوم خواهند داشت. مسابقه بعدی ما، مسابقه رزمی جهان است، مسابقه‌ای که در کل تاریخ رزمی ایران بی نظیر خواهد بود. قرار است از 5 قاره دنیا بهترین‌ها در تبریز حضور داشته باشند، 6 رئیس کمیته ملی المپیک از کشورهای مختلف را نیز به تبریز می‌آوریم که این اتفاق تاکنون در ایران رخ نداده است. در اواخر مردادماه منتظر برگزاری این مسابقه باشید، ما همچنان در تبریز هستیم.

مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تبریز در مورد اقدامات این سازمان در راستای توسعه شطرنج گفت: ثبت نام المپیاد شطرنج در تبریز آغاز شده و پارک‌های شهر را به میز شطرنج مجهز می‌کنیم. می‌خواهیم ورزش را همه گیر کنیم.

وی در پایان گفت: برگزاری این مسابقه یک کار تیمی بود. استانداری، ادارات امنیتی، اداره کل ورزش و جوانان، فدراسیون شطرنج، شهرداری و شورای شهر خیلی به ما کمک کردند. شاید سلایق متفاوت باشد اما همه در فکر خدمت به مردم و توسعه ورزش هستند و به این تفاوت دیدگاه‌ها احترام می‌گذاریم. از احسان قائم مقامی هم تشکر می‌کنیم که برای برگزاری هرچه بهتر این مسابقه تلاش کرد. امروز مسابقه نبود بلکه یک جشن عمومی بود که امیدواریم تأثیر خوبی در معرفی تبریز داشته باشد.

بدون ورزش قهرمانی نمی‌توان انتظار پیشرفت ورزش همگانی را داشت

 غلامرضا مسعودی ریحان، نیز در رابطه با سیاست گذاری این شورا نسبت به ورزش همگانی و قهرمانی اظهار داشت: ما اگر بخواهیم فرهنگ یک جامعه را توسعه و ارتقا دهیم، حتماً باید زیرساخت‌های لازم را فراهم و هزینه کنیم. کاری که امروز شاهد آن هستیم، واقعاً کاری ابتکاری است که با فکری برای توسعه یافتگی انجام شده است. فکری که به انسان‌ها، به خصوص ورزشکاران و جوانان ارزش قائل است.

وی افزود: درست است که آقای کارپوف امروز اینجا هستند، از حضور وی هم خوشحال هستیم اما هر کودک 6-7 ساله‌ای که در این مسابقه پشت میز نشسته است را یک کارپوف می دانم. اگر می‌خواهیم آنها از نظر فکری و ورزشی رشد کنند، باید برای آنها هزینه کنیم.

عضو شورای شهر تبریز ادامه داد: امروز اگر کسی بخواهد فرزند خود را در کلاس‌های ورزشی ثبت نام نماید باید هزینه کند، اگر می‌خواهیم کودکمان ورزشکار شود باید هزینه کنیم. باید ببینیم می‌خواهیم ورزش در زندگی‌مان نقشی داشته باشد یا نه؟ و اینکه در کشورهای توسعه یافته ورزش تا چه میزان در زندگی مؤثر است؟

 مسعودی ریحان با اشاره به تأثیر ورزش در توسعه یافتگی جوامع مختلف خاطرنشان کرد: در کشورهای توسعه یافته همه اعضای جامعه به صورت عادلانه از امکانات ورزشی استفاده می‌کنند اما متاسفانه امروز ورزش ما مانند آموزش طبقاتی شده و هر کس پول داشته باشد می‌تواند ورزش کند. امروز در این مسابقه دیدیم که هزینه‌ای دریافت نشده و در عوض همه چیز برای شرکت کنندگان رایگان است.

وی ادامه داد: بخشی از وظیفه شهرداری کمک به ورزش و مسائل اجتماعی است اما خیلی اوقات ما نقش شهرداری را فقط در مسائل عمرانی می‌بینیم. وظیفه اصلی شهرداری توسعه و ارتقا فرهنگ و بهبود شرایط اجتماعی است. برای توسعه یافته شدن باید انسان‌هایی توسعه یافته داشت که برای این امر نیز باید هزینه کرد.

عضو شورای شهر تبریز افزود: به عنوان عضوی از شورای شهر تبریز از دکتر علیرضا رحیمی قدردانی می‌کنم که توجه ویژه‌ای به ورزش همگانی داشته است. هدف مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تبریز این نیست که ورزش قهرمانی را کنار بگذارد، ما از وی خواسته‌ایم که تمرکز در ورزش قهرمانی را کمتر کند، البته شخصاً به این موضوع نقد دارم چرا که بدون ورزش قهرمانی نمی‌توان انتظار پیشرفت ورزش همگانی را داشت.

 غلامرضا مسعودی ریحان با اشاره به برگزاری مسابقات فوتسال جام تبریز 2018 ادامه داد: اگر هم بخواهیم از ورزش قهرمانی کنار برویم، باید این حرکت با برنامه ریزی و به مرور زمان انجام شود. در ماه مبارک رمضان 252 تیم و 3 هزار و 200 نفر در مسابقات فوتسال حضور داشتند. امروز نیز شاهد حضور بیش از 2 هزار نفر در مسابقه شطرنج سیمولتانه هستیم که از این بابت از مدیرعامل سازمان تشکر می‌کنم.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با برنامه‌های فرهنگی رویداد تبریز 2018 و اینکه گردشگران چندانی جذب این شهر نشده‌اند، گفت: باید از خودمان بپرسیم که چرا استقبال کمی از گردشگری ما شده است. شاید جایگاه تبریز از نظر جاذبه گردشگردی و توریستی در دنیا بی نظیر باشد ولی اگر امروز جذب گردشگر کم است به دلیل این بوده که نتوانسته‌ایم به درستی این جاذبه‌ها و جایگاه تبریز را معرفی کنیم.

عضو شورای شهر تبریز ادامه داد: برای مثال برنامه‌ای که امروز برگزار شد، جزوی از برنامه‌هایی است که ما برای معرفی تبریز به جهان داریم، اینکه آقای کارپوف در شهر ما حضور دارد، موجب پوشش مسابقه از سوی رسانه‌های کشوری و بین المللی می‌شود. وقتی مردم پارک ائل گلی و جذابیت‌های شهر تبریز را می‌بینند، قطعاً این شهر را به عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند.

مسعودی ریحان با اشاره به پتانسیل‌های گردشگری و تاریخی تبریز گفت: قبلاً هم گفته‌ام نظرمان این است که تا پایان دوره جاری شورا، 100 موزه، مانند خانه‌های تاریخی ثبت کرده باشیم. مشروطیت در تبریز اتفاق افتاده و تمام ایرانیان قطعاً این موضوع را در کتاب‌های تاریخ خوانده و چهره‌های برجسته را تا حدودی می‌شناسند اما ما نتوانسته‌ایم آنها را معرفی کنیم.

وی افزود: برخی اوقات مسائل سیاسی موجب این موضوع شده، گاهی اوقات نیز افراد نتوانسته‌اند به خوبی تبریز را معرفی کنند. این شهر، شهر اولین‌ها است، اگر محل رخ دادن این اولین‌ها را تبدیل به موزه کنیم، جذب گردشگر بسیار زیادی خواهیم داشت که این موضوع به مدیرانی شجاع و توانمند نیاز دارد. مدیرانی که ریسک پذیر باشند، قطعاً کارها نواقصی خواهند داشت اما این نواقص با تکیه بر همدلی و تجربیات قابل حل است.

 مسعودی ریحان در پایان گفت: آیا تاکنون چنین مسابقه‌ای در تبریز رقم خورده است؟ قطعاً خیر، اما تا زمانی که دکتر علیرضا رحیمی و ما هستیم، این برنامه‌ها ادامه پیدا می‌کند، در کنار آن سنگ اندازی ها نیز ادامه خواهند داشت. ما خوشحال هستیم که شما مردم به ما اعتماد کرده‌اید و مطمئن باشید جواب خوبی به اعتماد شما خواهیم داد.

تبریزی‌ها می‌توانند برنامه‌های مختلف را به خوبی طراحی و اجرا کنند

رامبد جوان که به عنوان مهمان در مسابقه شطرنج سیمولتانه تبریز 2018 حضور داشت، گفت: از لحظاتی که در تبریز سپری می‌کنم لذت می‌برم و مسابقه نیز خیلی خوب برگزار می‌شود. بیش از 2 هزار شطرنج باز در حال مسابقه هستند. حضور آقای کارپوف در تبریز که نخبه بین‌المللی شطرنج هستند افتخار بزرگی است. برای من نیز حضور در کنار این چهره هیجان انگیز بود.

وی ادامه داد: اصولاً مردم تبریز نشان داده‌اند که به خوبی می‌توانند برنامه‌های مختلف را طراحی و اجرا کنند و این موضوع را در بخش‌های مختلف نشان داده‌اند. تصورم این است که رویداد تبریز 2018 بهترین فرصت است تا بتوان مسابقات این چنینی را با موضوعات و بهانه‌های مختلف برگزار کرد. دیگر شهرها نیز می‌توانند از تجربیات تبریز استفاده کنند چرا که در این شهر همه چیز خوب برگزار می‌شود.

جوان با اشاره به تأثیر مسابقات ورزشی در معرفی تبریز خاطرنشان کرد: امیدوارم برگزاری چنین مسابقاتی رونق بیشتری بگیرد. در آینده توریست‌ها نیز می‌توانند به این نوع مسابقات اضافه شوند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اقداماتش در رسانه ملی برای رویداد تبریز 2018 خاطرنشان کرد: ما این مسابقه را پوشش می‌دهیم و از تجربه‌مان نیز در برنامه سخن خواهیم گفت. اگر در آینده هم برنامه‌های دیگری برگزار شود، تلاش می‌کنیم آنها را نیز پوشش دهیم. تبریز 2018 رویداد مهمی است که باید همه ما در کنار این شهر باشیم چرا که این رویداد فقط مختص تبریز نیست بلکه به کل کشور مربوط می‌شود. ممکن است با توجه به مشغله موجود از این رویداد غافل شده باشیم که در این رابطه پذیرای پیشنهادات شما هستیم.

مسابقه شطرنج سیمولتانه تبریز 2018 فرصت خوبی برای شناسایی استعدادها است

مهرداد پهلوان زاده، رئیس فدراسیون شطرنج نیز در ادامه این مراسم با اشاره به لزوم توجه به استعدادهای ورزشی اظهار داشت: خود آقای کارپوف هم ابتدا و در سنین پائین مقابل قهرمانان بزرگ مسابقه داده و امروز به این سطح رسیده است. شاید بین همین بچه‌های تبریزی چندین چهره شناسایی شده و ما بتوانیم روزی قهرمان جهان شویم.

پهلوان زاده ادامه داد: مسابقه شطرنج سیمولتانه تبریز 2018 فرصت خوبی است تا این چهره‌ها شناسایی شود. از اساتید خواسته‌ایم که افراد با استعداد را شناسایی کنند. تبریز میزبان رویدادهای مهمی بوده است. جام ملت‌های آسیا، جام بین المللی فجر و ... در تبریز برگزار شده و این شهر جزو معدود شهرهای ما است که استاد بزرگ دارد.

وی در پایان گفت: امیدوار هستیم که هیات شطرنج آذربایجان شرقی بتواند میزبان رویدادهای خوبی باشد و ما نیز بتوانیم مشابه آنها را در شهرها و استان‌های دیگر برگزار کنیم. برگزاری مسابقه سیمولتانه در فضای باز کار خیلی بزرگ و سختی است اما تا بدین جای کار هم همه چیز خیلی خوب بوده است.

انتقادات زیادی به تمرکز شهرداری در ورزش قهرمانی وجود دارد

 فریدون بابایی اقدم، در این مراسم در پاسخ به انتقاداتی که نسبت به سیاست گذاری این شورا در قبال برگزاری مسابقه شطرنج سیمولتانه وجود داشت، اظهار داشت: می دانید که در این دوره شورا بحث اصلی ما ورزش همگانی و توسعه ورزش در محلات است. تا جایی که بتوانیم از ورزش قهرمانی حمایت می‌کنیم اما برخی اوقات محدودیت‌هایی داریم.

وی افزود: سازمان ورزش و شهرداری متولی ورزش نیست اما در طول سال‌های گذشته برای این موضوع کم هزینه نکرده‌ایم. بهسازی کل زمین‌های خاکی و احداث سالن‌های ورزشی از جمله برنامه‌هایی است که در بودجه عمرانی شهرداری وجود داشته است.

عضو شورای شهر تبریز با اشاره به سیاست گذاری شهرداری این شهر در رابطه با ورزش قهرمانی گفت: تمرکزی که در طول سال‌های گذشته بر ورزش قهرمانی وجود بوده، همیشه مورد انتقاد اعضای شورای شهر قرار داشت و امروز هم شرایط همین گونه است. در مورد واگذاری تیم فوتبال نیز موضع گیری‌هایی صورت گرفت تا این مساله فعلاً مسکوت بماند اما در نهایت اینکار باید انجام شود.

وی افزود: هزینه‌های مسابقه سیمولتانه از طریق حامیان مالی تأمین شده از طرفی، 25 میلیارد برای برگزاری برنامه‌های تبریز 2018 پیش بینی کرده بودیم اما با این حال هزینه چندانی هم در این مسابقه صورت نگرفته است.

 فریدون بابایی اقدم با اشاره به برگزاری برنامه‌های مختلف از سوی سازمان ورزش شهرداری تبریز گفت: جا دارد از مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تبریز تشکر کنیم چراکه این سازمان از جمله مجموعه‌هایی است که وظایف خود را به خوبی انجام داده و نمونه آن برگزاری مسابقات محلات و مسابقه سیمولتانه است.

عضو شورای شهر تبریز ادامه داد: زمانی که بحث تبریز 2018 مطرح شد بیشتر به کشورهای خارجی توجه کرده و از گردشگران داخلی غفلت کردیم. اما از این طریق از هم میهنان عزیز هم دعوت می‌کنیم به تبریز سفر کنند. تبریز از نظر جذب گردشگر حتی جزو 10 کشور برتر کشور نبوده و میانگین اقامت شبانه ما جزو کم‌ترین‌های کشور بوده است. ما یکی از 5 شهر تاریخی کشور هستیم و بیشترین دفعات پایتخت سیاسی کشور را داشته‌ایم اما هیچ کدام از این‌ها منجر به این نشده است که تبریز را به عنوان یک شهر گردشگر پذیر در کشور تلقی کنیم. حتی از سرعین که جمعیت آن کمتر از 5 هزار نفر است، جذب گردشگر کمتری داریم.

در پایان این مراسم، مهندس سعید حاجی زاده، مدیرکل ارتباطات و روابط بین الملل شهرداری تبریز با اشاره به تأثیر برنامه‌های ورزشی در معرفی تبریز به اقوام و ملت‌های مختلف اظهار داشت: طبق بررسی‌هایی که بعد از انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در کمسیون فرهنگی شورای چهارم انجام دادیم، بزرگ‌ترین نقص ما این بود که نتوانسته بودیم ظرفیت‌های تبریز را به گردشگران داخلی و خارجی معرفی کنیم.

وی افزود: ورزش یکی از سریع‌ترین و نتیجه بخش ترین راه‌ها است تا بتوانیم گردشگران را جذب و ظرفیت‌های تبریز را به آنها معرفی کنیم.

حاجی زاده ادامه داد: امروز شاهد برگزاری بزرگترین رویداد مردمی تبریز 2018 پس از افتتاحیه این مراسم هستیم. امروز و با برگزاری مسابقه شطرنج سیمولتانه با یک تیر چند نشان زدیم، در واقع با این مسابقه به توسعه ورزش کمک کردیم، ضمن اینکه عوارض دریافت شده از مردم برای خود مردم هزینه شد. همچنین انتقاداتی در مورد عدم معرفی تبریز 2018 در برنامه‌های سراسری وجود داشت که با حضور آقای جوان این روپیداد نیز در برنامه خندوانه مطرح می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تبریز در پایان گفت: یکی از انتقاداتی که به این مسابقه وارد می‌شود مساله مالی است. همزمان با این مسابقه، رقابت‌های والیبال نوجوانان با هزینه بیشتری برگزار می‌شود اما هیچ انتقادی برای این مسابقات مطرح نمی‌شود. درست است که در مسابقات والیبال 17 کشور حضور دارند و تبریز در داخل و خارج از کشور معرفی می‌شود اما در مسابقه سیمولتانه بیش از 2 هزار شهروند تبریزی شرکت کردند که حرکتی بسیار مهم بوده و ان‌شاءالله شاهد تداوم چنین برنامه‌هایی خواهیم بود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: