جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۲۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴
عجب شیر ما - محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه تبریز در راستای حمایت از کالای ایرانی، برای اولین بار در کشور موفق به کسب دانش فنی دانش تولید سیمان فوق زودگیر شدند.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از فارس، میرنقی موسوی، مجری طرح و مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان "لرزه پایدار آذربایجان" مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه تبریز  اظهار داشت: صنعت آب و فاضلاب یکی از صنعت‌های پایه در کشورهای در حال توسعه است و یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌ها در این صنعت مربوط به آب‌بندی سازه‌های هیدرولیکی است.

 این فعال شرکت‌ دانش‌بنیان آذربایجان‌شرقی در ادامه با اشاره به اهداف اجرای این طرح افزود: تولید سیمان "فوق زودگیر" در داخل کشور بسیار محدود است و تاکنون اقدام به تولید این‌گونه سیمان "فوق زودگیر" در کشور صورت نگرفته است.

به گفته وی با تولید و فرآوری سیمان "فوق زودگیر" در کشور می‌توان با تسریع در ساخت و سازها در کشور در آب‌بندی سازه‌های هیدرولیکی تحول بزرگی ایجاد کرد.

مدیرعامل دانش بنیان "لرزه پایدار آذربایجان" در بخش دیگر سخنان خود با تشریح اجرای این طرح در کشور تصریح کرد: سیمان "فوق زودگیر"، سیمانی است که با گیرایش سریع خود می‌تواند، در آب‌بندی بخش‌های آسیب‌دیده کانال‌ها، تصفیه‌خانه‌ها و سایر سازه‌های هیدرولیکی کاربرد داشته باشد.

این پژوهشگر می‌افزاید: استفاده از این سیمان در محل‌هایی که نیاز به آب‌بندی فوری و سریع دارد، کاربرد وسیعی دارد.

وی با اشاره به کاربردهای این نوع سیمان آب‌بند در مقایسه با سیمان‌های معمولی خاطرنشان کرد: از موارد کاربرد این سیمان می‌توان به آب‌بندی موقت و دائمی جداره کانال‌ها، مخازن ذخیره آب، تصفیه‌خانه‌ها و خطوط انتقال آب  و ... اشاره کرد.

 مدیرعامل دانش‌بنیان "لرزه پایدار آذربایجان" مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه تبریز اضافه می‌کند: این سیمان فاقد کلراید، آهن و ترکیبات آلومینیومی است و به این ترتیب بخش عمده‌ای از مشکلات خوردگی و لکه‌گذاری در آن مرتفع شده است.

این فعال شرکت‌ دانش‌بنیان آذربایجان‌شرقی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در اجرای این طرح از نمونه دیگری الهام گرفته شده است، گفت: از ساخت سیمان‌های "فوق زودگیر" در کشورهای صنعتی و توسعه یافته در حدود دو دهه می‌گذرد.

موسوی یادآور شد: شرکت Sica یکی از پیشروان تولید مواد اولیه ساختمانی است که در سال 1910 میلادی در کشور سوئیس تاسیس شده است و در زمینه ساخت سیمان‌های هیدرولیکی و آب‌بند سریع به صورت گسترده‌ای فعالیت می‌کند.

وی اضافه کرد: شرکت‌های بزرگ دیگر در اسپانیا، آلمان و انگلستان نیز در ساخت سیمان‌های خاص فعالیت‌های گسترده‌ای دارند. بدیهی است که با توجه به تولید سیمان‌های خاص در این کشورها، نیاز به طی تمام مراحل تولید این سیمان وجود ندارد و اطلاعاتی که در ادبیات فنی موجود است، الهام‌بخش تسریع روند ساخت تولید این‌گونه سیمان در داخل کشور است.

مدیرعامل دانش‌بنیان "لرزه پایدار آذربایجان" در ادامه درباره مدت اجرای این پروژه هم افزود: مطالعه تولید نیمه صنعتی سیمان "فوق زودگیر" در این شرکت بیش از دو سال زمان برده است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: