شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۲۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳
عجب شیر ما - معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی از بازگشت اردک‌های سرسفید به تالاب بین‌المللی قوری‌گل خبر داد.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از فارس، میرمحسن حسینی قمی اظهار داشت: خوشبختانه با بالا آمدن آب تالاب بین‌المللی قوری‌گل پرندگان به خصوص اردک سر سفید نیز به تالاب بازگشتند.
وی افزود: آب تالاب در مهر ماه سال گذشته به پایین‌ترین سطح رسیده بود که خوشبختانه با توجه به بارندگی‌های اخیر و پیگیری‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان و حمایت موثر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و اقدامات به موقع مدیریت منابع آب و حمایت‌های فرمانداری و دادگستری شهرستان بستان‌آباد و همراهی مردم محلی و استفاده حداکثری از ظرفیت آبگیری کانال آبرسانی، تالاب قوری‌گل از خشک شدن نجات و وضعیت آبی این تالاب در وضعیت خوبی قرار دارد.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت: منبع آب تالاب در نتیجه جمع شدن آب‌های زیر‌سطحی، سیلاب‌ها، آبراهه‌ها، بارش‌های فصلی و عمدتاً آب وارد شده از طریق کانال صبری‌چای و نوجه‌ده‌ کوه به دست می‌آید که در سال‌های اخیر به علت فرسودگی و تخریب این کانال، انتقال آب به این تالاب زیبا و با ارزش بین‌المللی با مشکل مواجه شده بود که بر اساس پیگیری‌های به عمل آمده این کانال توسط شرکت آب منطقه‌ای استان اصلاح و بازسازی شد  و امسال یک ماه زودتر آب به پیکره تالاب وارد شد.
قمی اضافه کرد: تالاب بین‌المللی قوری‌گل با توجه به داشتن قابلیت‌های مختلف می‌تواند در برگیرنده اهدافی چون حفاظت از تنوع‌زیستی، آموزش، تحقیقات و اکوتوریسم باشد.
قمی گفت:هر ساله در کنار تنوع کم نظیر پرندگان آبزی و کنار آبزی، جمعیت زادآور و عبوری اردک‌‌های سرسفید وارد تالاب قوری‌گل شده و بر ارزش اکولوژیکی تالاب می‌افزاید.

وی خاطرنشان کرد: حدود 92 گونه پرنده نیز در تالاب بین‌المللی قوری‌گل شناسایی شده که می‌توان از اردک سرسفید، اردک مرمری و اردک بلوطی به عنوان برخی از آنها یاد کرد که در ردیف گونه‌های جانوری در حال تهدید به انقراض تلقی می‌شوند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: