جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۲۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱
عجب شیر ما - دولت تدبیر در عرصه اجتماعی و تدوین برنامه های کارآمد برای بهبود اشتغال می کوشد با اتخاذ تدابیر مناسب و بهنگام کارنامه درخشانی را در این حوزه ارایه کند تا شهروندان با ارتقای سطح نشاط و امید به زندگی به عدالت اجتماعی دست یابند.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، تدوین برنامه های کارآمد دولت تدبیر به منظور جلب رضایت جامعه با اقدام های هوشمندانه، برنامه های بهبود شرایط اجتماعی را گسترش داد و برای کسب مشروعیت، جلب اعتماد عمومی به موضوع هایی مانند ارتقای وضعیت بهداشت، کاهش بیکاری، افزایش آموزش، کم کردن فقر و ... پرداخت و اینگونه توانست در مسیر دستیابی به یک جامعه مدنی فعال و پویا حرکت کند.

دولت تدبیر با طرح بیمه سلامت، مقوله ای که از اردیبهشت 1393 خورشیدی و برای نخستین بار در کشور اجرا شد، تمامی ایرانیان را زیر پوشش بیمه همگانی درآورد که دستاوردهای ارزشمندی را به همراه داشت و بدین ترتیب همگام با بهره مند سازی شهروندان از خدمات بهداشتی و درمانی، چشم اندازهایی امیدوار کننده در زمینه تحول در بخش سلامت ایجاد کرد.

تدوین سند حقوق شهروندی از دیگر اقدام های مهم این دولت محسوب می شود که رسیدگی به وضعیت حقوق زنان، اقلیت های مذهبی و قومی و ... از جمله هدف های دولت در این زمینه به شمار می رود. این دولت همچنین با ایجاد شرایط برابر برای تحصیل و اشتغال بانوان از بی عدالتی های موجود در این زمینه جلوگیری کرد.

دولت تدبیر همچنین در مسیر تحقق عدالت اجتماعی با برداشتن گام های عملی و به از دور شعارزدگی به برطرف ساختن بی عدالتی های اجتماعی پرداخت، توقف فرایند بورسیه های غیرقانونی نمونه ای از اقدام های عملی این دولت بود.

حسن روحانی رییس جمهوری به صنعت گردشگری توجه ویژه ای داشته و با تلاش برای حضور سرمایه گذاران خارجی جهت توسعه و گسترش این صنعت به بهبود و رشد نرخ توریسم در ایران کمک کرده است و با تکمیل و بهره برداری از 34 هتل 4 و 5 ستاره در کشور در سه سال گذشته، شمار هتل های 4 و 5 ستاره کشور را از 125 به 159 واحد رساند.

این دولت همچنین در زمینه محیط زیست اقدام های بسیار سازنده ای را انجام داده و حسن روحانی رییس جمهوری به طور رسمی این دولت را، «دولت محیط زیست» نامیده است. از جمله مهمترین اقدام های دولت، ممنوعیت استفاده از بنزین پتروشیمی در شهرها و توزیع بنزین یورو چهار بود که به دنبال آن کیفیت هوا در کلان شهرها در سال های اخیر بهبود ملموسی پیدا کرد. در این ارتباط همچنین دولت با تاکید و پیگیری لزوم رعایت استانداردهای خودروسازی در کشور و اهتمام به توسعه حمل ونقل عمومی و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده گام های موثری را در کاهش آلودگی هوا برداشت.

«فراخوان هنرمندان برای نهادینه ساختن ارزش های زیست محیطی، برگزاری جشنواره بین المللی فیلم سبز، انتخاب یکی از گونه های حیات وحش به عنوان نماد فدراسیون های ورزشی و عزم آموزش و پرورش در تربیت نسلی دوستدار طبیعت» از جمله اقدام های سیاسی است که به فرهنگ سازی درباره مشکلات زیست محیطی منجر می شود.

احیا و بهبود وضعیت تالاب هایی چون هورالعظیم، هامون، گاوخونی و دریاچه ارومیه از دیگر دستاوردهای مهم دولت تدبیر محسوب می شود. افزایش مستمری ماهیانه خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، تامین 60 هزار واحد مسکونی برای افراد نیازمند، تحت پوشش قرار دادن 400 هزار فرد آسیب پذیر، توانمند سازی و توانبخشی 60 هزار تن از طرف سازمان بهزیستی، ارایه خدمات توانمند سازی به 530 هزار تن، غربالگری 3 میلیون کودک مبتلا به تنبلی چشم، شناسایی 2 هزار و 100 کودک مبتلا به اوتیسم و افزایش 2.5 برابری بودجه تجهیزات توانبخشی معلولان از دیگر اقدام های دولت تدبیر در این سال ها بوده است.


پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به منظور واکاوی دستاوردهای اجتماعی دولت تدبیر به گفت وگو با «مسعود رضایی» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی پرداخت.

** بیمه همگانی سلامت، تحولی بزرگ در نظام سلامت کشور
مسعود رضایی با بیان اینکه بیمه همگانی سلامت از دستاوردهای قابل توجه دولت است، گفت: دولت تدبیر به طور مستمر و جدی درصدد کاهش هزینه های درمانی برآمد و موفق به تحقق طرح تحول نظام سلامت شد. عدالت در سلامت برای آحاد کشور ارمغان طرح تحول سلامت و همکاری سازمان های بیمه گر در اجرای بهینه این طرح بود که تاکنون حدود 10 میلیون تن را به ‌طور رایگان زیر پوشش بیمه سلامت قرار داده اند.

هر چند دولت برای اجرایی کردن و سر پا نگه داشتن این طرح فشارهای مالی و انتقادی زیادی را تحمل کرد اما این مهم جای خود را در میان مردم باز کرد و به جرات می توان گفت؛ یکی از مهمترین و موثرترین دستاوردهای دولت در سال های اخیر بوده است. اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور در راستای منویات آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری در ارتباط با رسیدگی به وضعیت هزینه های درمانی اجرا شد و از مهمترین برنامه های اجتماعی و اجرایی دولت تدبیر در عرصه سیاست داخلی بود که با تدوین آن به وسیله وزارت بهداشت و با تایید دولت و مجلس شورای اسلامی، مرحله های مختلف آن به مرور در جامعه پیاده سازی شد.

** تدوین برنامه های کارآمد برای بهبود اشتغال و بیکاری در دولت تدبیر
نماینده مجلس دهم با بیان اینکه باید نرخ واقعی بیکاری در کشور به صورت صریح و شفاف بیان شود، اظهار داشت: این مقوله باید به وسیله دولت به طور دقیق و واقعی مطرح شود تا در جهت کاهش نرخ آن اقدام های موثری صورت گیرد و زمانی می توان ادعا کرد، این معضل در سطح کشور کاهش پیدا کرده است که نسبت به بهبود تولید و ایجاد اشتغال اقدام شده باشد. بی ‌توجهی نسبت به سرمایه‌ گذاری جدید در مسیر بهبود و رونق تولید داخلی، افزایش نرخ بیکاری را به دنبال دارد و به نوعی فقر را بر جامعه حاکم می کند. به منظور رونق اشتغال، بهتر است، بخش تعاون از وزارت تعاون تفکیک شود تا در مسیر بهبود وضعیت اشتغال، برنامه ریزی های زمان بندی شده ای را در زمان های مشخص تدوین و طراحی کرد.

وی با اشاره به اینکه برای بهبود اشتغال در کشور مشکل قانون نداریم، تصریح کرد: کمیسیون اجتماعی به صورت جدی دنبال تدوین برنامه های مناسب و ارایه پیشنهادهایی برای بهبود اشتغال در کشور است و نهایت اهتمام خود را در این باره به کار خواهد گرفت. متاسفانه بیکاری در کشور به مرز هشدار رسیده و در تمامی منطقه ها ریشه دوانیده است. متولی اشتغال در کشور؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شمار می رود که باید این امر را در اولویت کارهای اجرایی خویش قرار دهد و تنها به ارایه آمار اکتفا نکند. موضوع اشتغال و ازدواج جوانان از مهمترین مسایل اجتماعی جامعه محسوب می شود و دولت باید بکوشد تا در این خصوص از تمامی ظرفیت ها استفاده کند.

اجرای برنامه های پیشگیری اولیه از اعتیاد در محیط های خانواده، آموزشی و کاری؛ بایستی در صدر فعالیت های دولت باشد. بیکاری از مهم ترین دلیل های رشد اعتیاد در کشور به حساب می آید، به گونه ای که بسیاری از افراد به ویژه در سن جوانی در اثر بیکاری و نبود سرگرمی های مناسب به آن روی می آورند که در برنامه ششم توسعه کشور سعی شده است تا با ایجاد همبستگی میان نهادهای مرتبط با جلوگیری و پیشگیری از اعتیاد و ایجاد فضایی مطلوب در صدد رویارویی با این پدیده خانمان سوز برآمد.

دولت تدبیر باید با تمام توان در راستای ریشه کنی معضل ها و آسیب های اجتماعی از مسیر دستگاه های مختلف تلاش کند که البته برای موفقیت کامل نیاز به مشارکت، همراهی و همدلی تمامی قشرها و نهادهای نظام جمهوری اسلامی است.

** تدوین منشور حقوق شهروندی؛ تحقق عدالت اجتماعی برای همگان
رضایی حقوق شهروندی را برگرفته از حق طبیعی هر فرد در زندگی دانست و یادآور شد: برخورداری تمام شهروندان از حق زندگی سالم، دسترسی به آب بهداشتی، غذای مناسب، درمان مطلوب، دسترسی به دارو، خدمات پزشکی، درمانی و بهداشتی برابر با معیارهای دانش روز و استانداردهای ملی و ... طبیعی و از حقوق های اولیه است. دولت با تصویب منشور حقوق شهروندی گام مهم و ارزشمندی در جهت تحقق عدالت اجتماعی برداشت که دستاورد بزرگی برای دولت حسن روحانی به شمار می رود. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در زمینه عدالت اجتماعی همواره پیشرو بوده است که در آن برابری همه شهروندان را مهم و پراهمیت می داند.

** احقاق حقوق شهروندی زنان، رویکردی مهم در دولت تدبیر
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس پرداختن به موارد تبعیض در زمینه حقوق شهروندی زنان را مهم عنوان کرد و گفت: منشور حقوق شهروندی بایستی در زمینه قانون، رویکردها و سیاستگذاری های آموزشی و اجتماعی که در راستای حقوق شهروندی زنان است و با منشور مغایرت دارد به رفع تبعیض آنها بپردازد. ضرورت دارد زنان و حقوق شهروندی آنان مستقل دیده شود و باید توجه عادلانه ای در زمینه گسترش و تقویت فعالیت های درآمد زا، بهبود وضعیت شغلی در منصب های مدیریتی بدون هرگونه تبعیض جنسیتی صورت پذیرد که البته دولت تدبیر در این زمینه گام های مثبتی برداشته است و می کوشد تا بر ارتقای فرهنگ عفاف و تعمیق باورهای دینی و فرهنگی جامعه بیافزاید و نگاه های تبعیض آمیز جنسیتی را از میان بردارد.

** نگاه ویژه به پیروان دیگر ادیان توحیدی و اقوام، حرکت ارزشمند دولت تدبیر
وی توجه به مطالبه های اقوام و قومیت در کابینه حسن روحانی را بسیار مطلوب دانست و بیان کرد: حرکت اصلی دولت تدبیر نگاه ارزشمند و موثر به این حوزه بود که در سطح ملی حرکت بزرگی است. به کارگیری نیروی بومی و بومی گزینی از اهل سنت و اقوام دیگر، آموزش و اصول ساکن مانده قانون اساسی و بحث پرداختن به آداب و رسوم و مسایل فرهنگی از جمله فعالیت های دولت محسوب می شود. یکی از سیاست های دولت استفاده از تمامی ظرفیت ها و توانمندی های مدیریتی به شمار می رود که به دور از گرایش های مذهبی و قومی اجرا می شود. در کل می توان گفت، دولت در حوزه اجتماعی کارنامه و عملکرد موفقی داشته است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: