جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۲۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
عجب شیر ما - امضای تفاهم‌نامه میان بنیاد رودکی و کنسرواتوار چایکوفسکی زمینه ارتباط فرهنگی میان دو کشور ایران و روسیه را فراهم کرده است.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از  باشگاه خبرنگاران پویا، در هفته‌های پایانی سال 1396 خبری منتشر شد که شاید آن‌چنان که باید دیده نشد. خبر از امضای تفاهم‌نامه‌ای میان علی‌اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی و آلکساندر سرگییویچ ساکولوف، رئیس کنسرواتوار دولتی چایکوفسکی مسکو، روایت داشت، تفاهم‌نامه‌ای که در ساختمان وزارت فرهنگ روسیه امضا شد.

در سال‌های گذشته با این‌که شعار دولت‌ها از گسترش همکاری‌های بین‌المللی روایت داشته؛ کمتر شاهد بوده‌ایم که چنین همکاری‌هایی میان ارگان‌های فرهنگی و هنریِ ایران و دیگر کشورها شکل گیرد. اما امضای این تفاهم‌نامه می‌تواند زمینه‌ساز اتفاق‌های مهمی در عرصه موسیقی و هنر باشد.

البته که پیش‌تر از این هم هنرمندانی از ایران در سالن‌های مهمِ روسیه روی صحنه رفته‌اند، اما وقتی این همکاری‌ها میانِ ارگان‌های مختلف شکل گیرد، بی‌شک مسئله شکل دیگری به خود می‌گیرد و گسترش بیشتری می‌یابد.

با هم نگاهی به بندهای این تفاهم‌نامه بیندازیم:

توسعه همکاری متقابل در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی و تولید و اجرای آثار فاخر موسیقی.
همکاری و مشارکت در انجام پژوهش‌های علمی در زمینه‌های مورد علاقه طرفین.
همکاری در برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزش موسیقی در ایران و روسیه.
مساعدت در تبادل استاد و هنرجوی موسیقی.

مساعدت در برگزاری کنسرت‌های فاخر موسیقی ایران و روسیه، در دو کشور.
مساعدت و همکاری در تولید و اجرای مشترک موسیقی.

این تفاهم‌نامه در چارچوب چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، در شهر مسکو به امضا رسید.

در ماه‌های آینده بزرگترین رویدادِ ورزشی جهان در روسیه شکل می‌گیرد و کشورهای حاضر در جام‌جهانی فوتبال، علاوه بر داشته‌های ورزشی‌شان، سعی می‌کنند داشته‌های فرهنگی‌شان را هم به‌رخِ جهانیان بکشند.

ما هم باید از فرصتِ حضور در جام جهانی فوتبال بهترین استفاده را ببریم. پس این تفاهم‌نامه در بهترین زمان امضا شده و می‌تواند زمینه حضور هنرمندان ایرانی در روسیه را برای اجراهای هنری فراهم کند.

شاید بهترین شکلِ این حضور «موسیقی» باشد، هنری که با هر مخاطبی می‌تواند ارتباط برقرار کند. از آنجایی که قطعه تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی را قرار است ارکسترهای سمفونیک و ملی بسازند؛ می‌توان زمینه اجراهای مختلف برای ارکسترها را در کشور روسیه و در روزهای جام جهانی فراهم کرد.

تصور کنید که ارکسترهای ایرانی به‌همراه تیم ملی فوتبال کشورمان به روسیه بروند و در شهرهای مختلف این کشور به اجرای قطعه تیم ملی و البته قطعات دیگری بپردازند، در این صورت مخاطبانی از کشورهای مختلف که در آن زمان در روسیه هستند از اجراهای ارکستر دیدن می‌کنند؛

این یعنی بهترین شکلِ تبلیغِ هنرِ ایران در جهان. وقتی جام جهانی فوتبال مردمانی از سراسر جهان را گرد هم جمع می‌کند؛ کشورهای هوشیار از این فرصت بهترین استفاده را می‌کنند.

انگار ما هم قرار است برای نخستین بار از این فرصت به‌بهترین شکل ممکن استفاده کنیم، یعنی امضای تفاهم‌نامه‌ای میان بنیاد رودکی و کنسرواتوار چایکوفسکی، می‌تواند تمام اتفاق‌های هنریِ ایران در جام جهانی را به‌بهترین شکل ممکن رقم بزند.

بنیاد رودکی متولیِ اصلی ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران است. از طرفی این دو ارکستر قرار است قطعه تیم ملی در جام جهانی را تهیه کنند، پس بنیاد رودکی به‌راحتی می‌تواند در زمان برگزاری جام جهانی، اجراهای بسیاری برای ارکسترها در کشور روسیه برگزار کند.

از آنجایی که مخاطبان این اجراها علاوه بر ایرانیان حاضر در روسیه، مردمانی از سراسر جهان خواهند بود، می‌تواند بهترین تبلیغ فرهنگی و هنری برای ایران باشد.

به هر روی باید امضای این تفاهم‌نامه را به‌فال نیک گرفت و منتظر ماند و دید که در روزهای جام جهانی چه اتفاق‌های خوبی برای فوتبال ایران و البته هنر و فرهنگ ایران رخ می‌دهد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: