پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۲۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳
همه حکومت ها به الگو و نمونه نياز دارند تا بر اساس آن، رابطه بين حاکم و مردم مشخص شود و حکومت، وظايف خود را به درستي انجام دهد.
همه حکومت ها به الگو و نمونه نياز دارند تا بر اساس آن، رابطه بين حاکم و مردم مشخص شود و حکومت، وظايف خود را به درستي انجام دهد.يکي از مهمترين وقايع تاريخ اسلام که در بين عامه مسلمانان، واقعهاي مسلم، پذيرفته شده و قطعي تلقي ميگردد، واقعه غدير خم است.
واقعه غدير خم که در آخرين سال زندگي رسول گرامي اسلام صلي الله عليه و آله رخ داد و طي آن علي عليه السلام به جانشيني آن حضرت صلي الله عليه و آله برگزيده شد، حادثه اي تاريخي نيست که در کنار ديگر وقايع بدان نگريسته شود. غدير تنها نام يک سرزمين نيست؛ يک تفکر است. غدير، نشانه و رمزي است که از تداوم خط نبوت خبر مي دهد.
سرتاسر حيات طيبه رسول اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) و لحظه به لحظه آن در نزد مسلمانان داراي اهميتي بس شگرف و والاست؛ چرا که نه تنها کلام رسول اکرم به نص صريح آيات قرآن، عاري از هرگونه هوا و هوس و متصل به سرچشمه وحي است، بلکه عمل و فعل آن بزرگوار نيز بر تک تک مسلمانان حجت است و صراط مستقيم را به عالميان مينماياند. اما در اين ميان، مقاطعي خاص از زندگي آن بزرگوار، به جهات گوناگون از اهميتي ويژه برخوردار ميباشد که يکي از بارزترين آنها، واقعه غدير خم است. واقعه غدير از ابعاد مختلف و از جهات متفاوت، داراي درخشندگي و تلألؤ خاصي در تاريخ اسلام است. کمتر مقطع تاريخي را ميتوان در جهان اسلام يافت که از لحاظ سند، اطمينان از اصل وقوع، کثرت راويان و اعتماد بزرگان و علماي مسلمين، قوت و استحکامي نظير اين رويداد مهم داشته باشد.
اين واقعه بزرگ به عنوان يکي از اعياد مذهبي به ما يادآوري مي کند که چرا رسول اکرم (ص)، علي (ع) را به جانشيني برگزيد و اساسا آنچه که بايد مورد نظر ما باشد سيره و شيوه زندگي مولاست.
جعفرشکوریان

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: