شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۲۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳
همه ساله چهارشنبه آخر سال همراه با حوادثي دلخراش است که منجر به تلخکامي خانواده‌ها در واپسين روزهاي سال مي‌گردد.
همه ساله چهارشنبه آخر سال همراه با حوادثي دلخراش است که منجر به تلخ کامي خانواده‌ها در واپسين روزهاي سال مي‌گردد. فارغ از آن که چهارشنبه آخر سال از ديرباز بهانه‌اي بوده است براي جشن و سرور و پيشواز نوروز. در سال‌هاي اخير آئين‌هاي کهن اين جشن ديرين همچون پريدن از روي آتش و شادي و شادکامي جاي خود را به استفاده از مواد محترقه داده است که علاوه بر ايجاد آلودگي صوتي، خطرات بسياري را براي استفاده کننده از اين مواد و عابران در معابر به همراه دارد.

يکي از مهمترين مشکلاتي که اين تغيير آئين به همراه داشته است ايجاد بار مالي و رواني فراوان براي جامعه است به نحوي که نه تنها مبالغ قابل توجهي به طور مستقيم براي خريد مواد محترقه هزينه مي‌شود بلکه به طور غير مستقيم نيز هزينه‌هاي بيشتر بر عهده جامعه قرار مي‌گيرد. از هزينه‌هاي تامين امنيت و آماده باش نيروهاي آتش نشاني گرفته تا هزينه‌هاي درمان و مداواي مصدومين حوادث چهارشنبه آخر سال و يا هزينه‌هايي که به خودروهاي عبوري از مسير‌هاي عموما گرفتار در ترافيک تحميل مي‌شود.

امسال با توجه به حادثه دلخراش پلاسکو جنبشي خودجوش براي نه گفتن به مواد محترقه به احترام شهداي آتش نشان شکل گرفته است و چه پسنديده است شهروندان تبريزي که همواره در مسائل فرهنگي پيش قدم بوده‌اند، دراين پويش نيز اوليني ديگر رقم زنند و کم حادثه ترين چهارشنبه آخر سال را برگزار کنند.

جعفرشکوریان


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: