پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۲۸۸۳
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶
عجب شیر ما - آذربایجان شرقی یکی از استان‌های بزرگ و زیبای کشور است که ظرفیت‌های گردشگری بسیاری در خود جای‌داده و مسافران و گردشگران داخلی و خارجی را مجذوب خود می‌کند.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از مهر،  آذربایجان شرقی در گوشه شمال غربی ایران واقع‌شده و رود ارس حد شمالی آن را با جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و نخجوان مشخص کرده است.

آب‌های دریاچه ارومیه مرز غربی آن با استان آذربایجان غربی را تشکیل می‌دهد. در جنوب، کشیدگی رشته‌کوه‌ها، دره‌ها، جلگه‌ها و دشت‌ها موجب پیوستگی توپوگرافی استان با آذربایجان غربی و زنجان شده است و در شرق نیز دره و رودخانه دره رود، کوه‌های سبلان، چهل نور و گردنه صایین این منطقه را از اردبیل جدا می‌کند .

آذربایجان شرقی یکی از استان‌های بکر گردشگری است که از آن به‌عنوان گنجینه گردشگری ایران هم یاد می‌شود چراکه صدها روستا و شهر گردشگر پذیر و مکان تاریخی را در خود جای‌داده است.

این استان همواره در طول تاریخ میزبان جهانگردان ایرانی و خارجی بوده است، دراین‌بین آب‌وهوای مناسب، موقعیت جغرافیایی ویژه، وجود بناهای تاریخی و روستاهای سرسبز از جاذبه‌های گردشگری این استان است.

تنوع آب و هوایی امروزه به یکی از جاذبه‌های گردشگری تبدیل‌شده است. در استان آذربایجان شرقی وضعیت آب و هوایی بسیار متغیراست. به‌طوری‌که درجه حرارت در برخی از ماه‌های گرم سال گاهی به ۳۸ درجه سانتی‌گراد یا بیشتر می‌رسد و برودت هوا در ماه‌های سرد، گاهی به بیش از ۲۰ درجه زیر صفر کاهش می‌یابد.
در این روزها که به فصل بهار و آغاز مسافرت‌های نوروزی نزدیک می‌شویم بدون شک این استان و کلان‌شهر تبریز که امسال به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای جهان اسلام انتخاب‌شده، به مقصد اصلی بسیاری از مردم کشورمان تبدیل می‌شود.

از تالاب‌های پرآب تا مناطق حفاظت‌شده زیبا

آذربایجان شرقی تالاب‌های پرآبی دارد که مقصد گردشگری بسیاری از هم‌وطنان در این فصل از سال است.

تالاب قوری گل یکی از همین تالاب‌ها است که در ۴۰ کیلومتری غرب تبریز واقع‌شده و ازنظر شرایط زیستگاهی برای پرندگان به‌خصوص اردک سرسفید بسیار مناسب است و به‌عنوان تالاب بین‌المللی به ثبت رسیده است .

تالاب قره قشلاق نیز یکی دیگر از این تالاب‌ها است که درکناره‌های جنوب شرقی دریاچه ارومیه قرار دارد و به لحاظ شرایط خاص طبیعی زیستگاه بسیار مناسبی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی و علف چر مانند میش مرغ است . این تالاب به‌عنوان تالاب بین‌المللی در ایام تعطیل سال میزبان مسافران و گردشگران بسیاری است.
منطقه حفاظت‌شده ارسباران نیز دراین‌بین شهرت جهانی دارد. ارسباران بهشت آذربایجان است و با وسعت ۷۲ هزار هکتار در کناره‌های جنوبی رود ارس در شهرستان کلیبر واقع‌شده و از ارزش‌های خاص گیاهی و جانوری برخوردار است.

پناهگاه حیات‌وحش کیامکی نیز از منحصربه‌فردترین جاذبه‌های طبیعی استان است که با وسعت ۸۴۰۰۰ هکتار و به ارتفاع ۷۰۰ متر از سطح دریا از کناره های رود ارس تا ارتفاع ۳۳۴۷ متری در کوهستان کیامکی شهرستان مرند گسترده شده است .

کندوان روستایی باشهرت جهانی و دارای خانه‌های سنگی در دل کوه

کندوان در ۵۰ کیلومتری جنوب غربی تبریز؛ یکی از روستاهای سهند هست که در ۱۸ کیلومتری جنوب اسکو، در دامنه سرسبز سلطان داغی واقع‌شده است.

آنچه به کندوان هویت باستانی داده وجود ۱۱۷ خانوار و منزل مسکونی در درون توده‌های مخروطی و هرمی شکل صخره‌ای است. روستاییان کندوان داخل این توده‌ها برای خود خانه مسکونی، آغل، انبار و کارگاه ایجاد کرده‌اند.
معماری صخره‌ای، حاکی از صحنه‌های مبارزه و جدال انسان با طبیعت و در خدمت گرفتن صخره‌های طبیعی است. در معماری مرسوم، به‌وسیله مصالح ساختمانی گچ، آهک و خشت، هیئت اصلی بنا را به وجود می‌آورند، درصورتی‌که در معماری صخره‌ای فضای موردنظر در درون توده سنگ هویدا می‌شود و سنگ، مانند کالبدی، قشری مستحکم در اطراف این فضا ایجاد می‌کند.

روستای کندوان یکی از جاذبه‌های گردشگری زیبا و منحصربه‌فرد استان آذربایجان شرقی به شمار می‌رود که عمده شهرت خود را مرهون خانه‌هایی است که به شکل کندوی عسل در دل صخره‌های سنگی کنده‌شده‌اند.

البته آنچه کندوان را از نمونه‌های مشابه آن متمایز می‌کند، جریان زندگی و سکونت بالغ‌بر ۱۱۷ خانواده در داخل این صخره‌ها است و اهالی آن به مشاغل روستایی مانند کشاورزی، دامداری و تولید صنایع‌دستی اشتغال دارند.

مراغه با۵۰۰ اثر تاریخی میزبان گردشگران

شهرستان ویژه مراغه یکی از شهرستان‌های پرجمعیت و دیدنی آذربایجان شرقی است که به دلیل نزدیکی به مرکز استان، در ایام تعطیلات نوروز مقصد گردشگری بسیاری از هم‌وطنان و هم استانی‌ها است.

این شهرستان با داشتن بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی قطب گردشگری استان به شمار می‌آید. مراغه با جمعیت ۱۵۰ هزارنفری در ۱۳۰ کیلومتری تبریز واقع‌شده و از سمت شمال با تبریز، از سمت شرق با شهرستان‌های بستان‌آباد، هشترود و چاراویماق، از سمت غرب با شهرستان‌های بناب، عجب‌شیر و ملکان و از سمت جنوب با استان آذربایجان غربی هم‌مرز است.
گنبد سرخ، برج مدور، گنبد کبود، گنبد غفاریه و گوی برج پنج مزاری هستند که مراغه را به قطب گردشگری آذربایجان شرقی تبدیل کردند و متعلق به قرن‌های ۶ تا ۸ هجری هستند، این آثار بسیار دیدنی و تاریخی برجسته‌ترین بقاع واقع در این شهر هستند.

گنبد سرخ مربوط به دوران سلجوقیان در بین پنج بقعه واقع در مراغه قدیمی‌ترین است و در آذربایجان بیشتر به گنبد قرمز مشهور است، تاریخ احداث بنا ۱۵ شوال ۵۲۵ هجری قمری است و در جنوب غربی مراغه واقع‌شده است.

برج مدور یکی دیگر از شاهکارهای دوره سلجوقی در مراغه که احداث این بنا در سال ۵۶۳ هجری قمری به پایان رسیده ولی اکنون از گنبد و سقف آن چیزی بر جا نمانده‌ است در کنار گنبد کبود قرار دارد.

معبد مهر مراغه نیز یکی دیگر از همین آثار تاریخی بکر است که در فاصله حدود پنج کیلومتری جنوب مراغه با قدمت ۲۵۰۰ ساله در دوران اشکانیان برای پرستش خورشید و برگزاری آیین مهرپرستی در جنوب روستای ورجوی و در شش کیلومتری مراغه به‌صورت زیرزمینی و صخره‌ای بناشده است.
زنوزق روستای مشهور به ماسوله آذربایجان

زنوزق نام روستایی است که با منظره‌ای بسیار زیبا و مردمانی میهمان‌نواز در شمال غربی آذربایجان شرقی قرارگرفته است و بی‌شک یکی از منحصربه‌فردترین روستاهای تاریخی و طبیعی ایران است.

اگر انبوهی و تراکم درختان سیب و زردآلو مجال بدهد، می‌توانید از لابلای آن‌ها منظره جالب خانه‌هایی را ببینید که تنشان را با کاه و گل‌اندود کرده‌اند، پشت‌به‌پشت هم، مثل قطاری از الوار از دامنه کوه بالا رفته‌اند و تمام فضای موجود بین آن‌ها را درختان بلند و کهنی پرکرده است که آویزهای زرد و سبز و سرخی از جنس زردآلو و گردو و سیب دارد.

روستایی در دل کوه‌های سرسبز و طبیعتی زیبا با خانه‌هایی پلکانی که نشان از صفا و صمیمیت مردمان آن دارد. زنوزق علاوه بر زیبایی مسحورکننـده و مردمان مهمان‌نوازش عنوان بزرگ‌ترین روستای پلکانی ایران را به خود اختصاص داده است.

قلعه ضحاک؛ دژ استوار آذربایجان

قلعه ضحاک در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان هشترود در استان آذربایجان شرقی در ایران واقع‌شده‌ این دژ تاریخی، احتمالاً بازمانده‌ای از دوران اشکانیان یا معبدی زرتشتی و یا محلی برای پادگان نظامی محلی بوده است.
طاق این دژ، در کنار آثار به‌جامانده در تپه میل ورامین، از نمونه‌های معماری روزگار اشکانی است که بعدها به شکلی کامل‌تر و شکوهمندتر در طراحی ایوان خسرو در تیسفون دیده می‌شود.

قلعه ضحاک اولین بار در سال ۱۹۷۱ توسط یک هیئت باستان‌شناسی آلمانی بررسی شد. آثار برجای‌مانده از برج‌های نیم استوانه‌ای به نام دروازه قلعه و پوشش دیوارها که از سنگ‌های مکعب مستطیلی است، نشان‌دهنده قدمت بنا تا دوره ساسانی است ولی سفال‌های به‌دست‌آمده نشان‌دهنده سده‌های ششم و هفتم هجری است.

گنبرف روستای گل‌های محمدی

در فاصله ۱۰ کیلومتری جنوب شهرستان اسکو، آنجا که رود و کوه به هم می‌رسند، دست طبیعت یکی از شاهکارهای ممتاز خود را آفریده است و روستای گنبرف را دردامن طبیعت خلق کرده است.

روستای گنبرف که بین اهالی این روستا و روستاهای تابعه آن به "گون بر" شناخته می‌شود، در زبان فارسی مترادف با "آفتاب‌گیر" است، به‌عنوان یکی از زیباترین روستاهای آذربایجان شرقی شناخته می‌شود. رود فصلی "سئل چایی"، واقع‌شدن در دامنه کوه سهند، آب طبیعتی بکر برای این منطقه به ارمغان آورده است و بستری مساعد برای رشد و بالندگی این روستا را فراهم کرده است.
باغ‌های گل گنبرف هیچ شباهتی به باغ‌های کاشان و قمصر ندارد؛ آن‌ها روی دامنه تپه‌ها قرار دارند و به شکل پله‌ای ساخته‌شده‌اند. در حاشیه هر باغ و زیر درختان گردو، سیب و گیلاس ردیف‌هایی از بوته‌های گل‌سرخ دیده می‌شود. فقط در بخش‌هایی از هر باغ، بوته‌های گل سرخ کاشته شده و فضای بین هر ردیف گل یا خالی است یا در آن‌ها، درخت‌های دیگری کاشته‌اند.

آبشار آسیاب خرابه در جلفا

آبشار آسیاب خرابه یکی از زیباترین مناظر دیدنی آذربایجان شرقی است ، قبلاً در این محل یک باب آسیاب بادی وجود داشت که با استفاده از این آبشار کار می‌کرد . اما در حال حاضر خرابه‌ای بیش از این آسیاب باقی نمانده است. به همین دلیل به نام آسیاب خرابه معروف شده است.

این تفرجگاه در حدود ۲۷ کیلومتری علمدار گرگر هادی شهر  قرار دارد و در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان در پنج کیلومتری روستای منجن آباد در حاشیه رود ارس واقع‌شده است.

آب این چشمه زیبا و زلال از کوه میامکی ، یکی از کوه های بلند بین منطقه دیزمار غربی ارسباران و شهرستان مرند و بخش زنوز سرچشمه می‌گیرد. در مظهر چشمه‌ی این آسیاب درختان انجیر بسیار روییده و آب به‌صورت آبشاری زیبا به سمت دره جریان می‌یابد . تمام سطوح دیواره‌ی آبشار پوشیده از خزه و گیاهان آبزی است و مناظر دل‌انگیزی را پدید آورده است .

کوه قرمز «عون بن علی» مقصد میهمانان تبریز ۲۰۱۸

کوه عون بن علی را باید «دربند» شهر تبریز اطلاق کرد. کوه قرمزرنگی که در شمال این شهر واقع‌شده است و با طرح جنگل‌کاری و تله‌کابین نمایی دیدنی به این منطقه داده‌شده است.

این تفرجگاه مردم تبریز و گردشگران دارای امکانات بسیاری مانند رستوران و کافی‌شاپ بوده و به‌جز استفاده از فضایی تفریحی، مسافران در این مکان می‌توانند از فرصت زیارت امامزادگان عون بن علی (ع) و زید بن علی (ع) و یادمان شهدا گمنام نیز توشه‌ای معنوی برای خود مهیا کنند.

کوهی که تمام امکانات گردشگری و تفریحی را در خود دارد در وهله اول آبشار زیبا و تله‌کابین خودنمایی می‌کنند و بعداً از آن رستوران(بام تبریز) است. برای دسترسی به بخش گردشگری این مجموعه تاکسی‌های ون برای انتقال سالمندان و کودکان به داخل مجموعه منتظر مهمانان تابستانی هستند و در یک‌کلام زیبایی این مجموعه غیرقابل وصف است و سالانه میلیون‌ها نفر از این مجموعه بازدید می‌کنند.

استان آذربایجان شرقی دارای ۲۱ شهرستان، ۳۱ شهر و ۳۰ بخش، ۱۳۳ دهستان و ۳۱۴۹ آبادی بوده و در دل خود هزاران بنای تاریخی، روستای گردشگری، اماکن تفریحی و ظرفیت‌های توریستی را جای‌داده است که بدون شک در سال جدید میزبان تعداد زیادی از گردشگران خارجی و داخلی خواهد بود.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: