پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس:
عجب شیر ما - نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه دارای نواقص جدی و برای نجات این دریاچه ناکارآمد هستند.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از مهر، اسماعیل سعیدی صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نجات دریاچه رو به احتضار ارومیه از موضوعات اساسی منطقه و حتی مسئله‌ای فرا منطقه‌ای است و بر همین اساس باید با نگاه و رویکردی ملی و بین‌المللی با این بحران برخورد کرد.

وی در ادامه با اشاره به تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه با نظر رییس‌جمهور خاطرنشان شد: پس از ارائه طرح‌های نجات دریاچه توسط این ستاد و با بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان زیست‌محیطی کاملاً مشخص‌شده که این طرح‌ها دارای کارآمدی لازم برای احیاء دریاچه ارومیه نیستند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در تشریح این موضوع گفت: استفاده از کارشناسانی با رویکردها و نگاه محدود در خصوص موضوع، بی‌توجهی به نظرات سازمان زمین‌شناسی در بررسی‌ها، غفلت از صاحب‌نظران و کارشناسان استان‌های درگیر با بحران دریاچه و نیز دخالت ندادن واقعیت‌های میدانی از مهم‌ترین دلایل برای بی‌ثمر دانستن طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه است.

وی بابیان اینکه تمام این موارد به مسئولان ستاد نیز منتقل‌شده است، تصریح کرد: درحالی‌که به اعتقاد مسئولان سازمان زمین‌شناسی و کارشناسان حوزه بحران دریاچه ارومیه وجود ۳۵ تا ۴۰ هزار حلقه چاه از عوامل مؤثر بر وضعیت دریاچه هستند، مسئولان ستاد احیا اعتقادی به این موضوع ندارند و از سوی دیگر موضوع انتقال پساب تبریز به دریاچه را مطرح می‌کنند.

سعیدی بابیان اینکه در صورت پر شدن تمام چاه‌های موجود در حوزه آبریز دریاچه ارومیه موجب از بین رفتن بخش کشاورزی منطقه و ایجاد موج مهاجرت عظیم خواهد شد، افزود: باید با آب‌های موجود این چاه‌ها را مدیریت و پس از انتقال پساب تبریز به ضلع شرقی دریاچه نسبت به پر کردن چاه‌ها اقدام کرد موضوعی که باوجود گذشت دو سال از تصویب انتقال آب به دشت تبریز و دریاچه از سد شهید مدنی و نیز انتقال پساب تبریز به بخش کشاورزی، مسئولان ستاد هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده‌اند.

وی خواستار ارائه گزارش هزینه کردها، رفع اشکالات طرح‌ها و توجه جدی به عامل زمان و وضعیت اورژانسی دریاچه ارومیه از سوی مسئولان ستاد احیا شد و گفت: متأسفانه مسئولان ستاد احیا دریاچه ارومیه نه‌تنها گزارشی در خصوص هزینه کرد اعتبارات طرح‌ها و محل صرف آن‌ها ارائه نمی‌کنند بلکه به دلیل قرار گرفتن این موضوع در حیطه اختیارات ریاست جمهوری به پرسشگری‌های صورت گرفته نیز بی‌تفاوت هستند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: در صورت ادامه روند فعلی از سوی ستاد احیا و مسئولان آن، دریاچه ارومیه سال آینده به‌طور کامل خشک خواهد شد و بر اساس نظر قاطع کارشناسان زیست‌محیطی احیا دوباره این دریاچه نیز محال خواهد بود چراکه تنها طرح در حال اجرا برای نجات دریاچه مربوط به انتقال آب از رودخانه زاب است که با توجه به تغییر معادلات سیاسی در کشورهایی چون عراق زمان پیش‌بینی‌شده برای آن در سال ۹۸ نیز بسیار دیر است و باید این طرح پیش‌ازاین موعد اجرایی شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: