پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۲۷۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷
در گفت و گوي اختصاصي با علي آجودان زاده مطرح شد:
به گزارش خبرنگار روزنامه عجب شیر، دکتر علي آجودان زاده عضو شوراي پنجم کلانشهرتبريز، رئيس کميسيون نظارت، تحقيق و ارزيابي، پزشک پايش سلامت جانبازان ويژه استان آذربايجان شرقي، مديرکلينيکهاي تخصصي وفوق تخصصي دانشگاه علوم پزشکي استان آ.ش، عضواصلي هيئت مديره وخزانه دار جمع خيرين سلامت استان ميباشد.گفتگويي اختصاصي در مورد مسائل و مشکلات شهرتبريز با ايشان داشتيم که خوانندگان محترم روزنامه ميتوانند متن کامل اين مصاحبه را در ادامه مطالعه کنند :
نقش کميسيون سرمايه گذاري شوراي شهر تبريز  در نظارت بر پروژههاي عمراني را شرح دهيد؟
کمسيون سرمايه گذاري بر پروژه هايي که در قالب پروژههاي عمراني در شوراي شهر مصوب ميشود نظارتي ندارد در قالب کلي شورا نظارت دارد، ولي در حوزه کميسيون سرمايه گذاري و بهبود فضاي کسب و کار تعدادي از افراد مراجعه ميکنند و درخواست زمين يا سرمايه گذاري چه در قالب پروژه مدني يا مشارکت بي او تي (BOT) دارند در هر دو قالب اگربخواهند پروژه را اجرا کنند  چه در قالب پروژه مدني و چه در قالب مشارکت بي او تي  با مصوبه شورا و با مراحل اجرايي شهرداري با کارشنان منطقه مربوطه شروع ميکنند و در روند اجرايي، کميسيون سرمایه گذاری نظارت میکند. که این امر فقط شامل بعد سرمايه گذاري شده و بر بعد عمراني پروژهها که در شوراي شهر مصوب ميشوند کل شورا نظارت و پيگيري ميکنند.

از نظر شما  عوامل تأثير گذار در بهبود فضاي کسب وکار چيست؟
عواملي که در بهبود فضاي کسب و کار تاثير گذار است متاسفانه بر اساس آماري که از وضعيت اقتصادي مملکت و به تبع آن وضعيت اقتصادي استان و شهر، شاهد اوضاع اقتصادي چندان مناسبي نيستيم. يکي از دلايل رکود اقتصادي عدم سرمايه گذاري است سرمايه گذار بايد بدون درگير شدن با بروکراسيهاي اداري و با خيال راحت سرمايه گذاري را انجام دهند. هدف ما آماده کردن بهترين بسترها و سياستهاي مناسب و پکيجهاي تشويقي براي سرمايه گذاران است. ما بايد زمين مناسب با سياستهاي تشويقي، عوارض کم و پروانه راحت تر در اختيار سرمايه گذاران قرار بدهيم تا به آساني امر سرمايه گذاري را انجام دهند.

چه برنامه هايي در ترغيب مردم براي گسترش مراکز تفريحي، ورزشي و فرهنگي در نظر داريد؟
با توجه به اينکه شوراي پنجم به مقوله فرهنگ و تقويت زیرساختهای فرهنگي شديدا تاکيد دارند و پيگير قضايا و امورات هستند. فرهنگ آذربايجان مخصوصا تبريز نقش اساسي در فرهنگ اصيل ايراني دارند مانند تئاتر که از  تبريز آغاز شده و به کل کشور گسترش پيدا کرده است. ما بايد به افرادي که  در جهت تقويت زير ساختهاي فرهنگي در قالب سرمايه گذاري در حوزههاي ورزشي و آموزشي و.... به شهرتبريز کمک ميکنند و در جهت ارتقاي فرهنگي شهرتبريز تاثير گذار هستند،کمک کنيم چون ما به مساعدت، کمک وهم ياري اين سرمايه گذاران  مخصوصا در جهت گسترش ورزش همگاني که يکي از مبحثهاي کميسيون فرهنگي اجتماعي  است پيش از پيش نياز داريم.

با توجه به اينکه يکي از وظايف کمسيون فرهنگي اجتماعي، تشکيل و تقويت کمیتههای فرعي و تخصصی مانند کميته بانوان، کميته ورزش و جوانان است چه کارهايي در اين زمينه صورت گرفته است؟
کميسيون فرهنگي اجتماعي شامل کميتههاي  فرهنگي،کميتههاي اجتماعي،کميته هیأت مذهبي ورزشکاران و هنرمندان ميباشد که هر کدام از اينها يک حوزه مشخص هستند. به طور نمونه کميته ورزشي يک حوزه ميباشد،که در بستر  کميسيون فرهنگي اجتماعي، زيرساختهاي لازم براي توسعه ورزش شهر تبريز انجام ميدهد در کميتهها کارشناساني که از طر ف اعضاي شورا معرفي شده اند همچنين وکارشناساني که در سطح شهر خبره هستند از اين کارشناسان دعوت به عمل ميآيد و اساسا مواردي که مورد نياز شهرمان هست برنامه ريزي و کارشناسي شده ودر کميسيونها بررسي ميشود که اگر به صورت مصوب به صحن برود بعد موافقت اعضاي شورا به قانون تبديل ميشود که اجرايي شود.

ما شاهد پاکسازي شهر تبريز از نازيباييهاي بصري هستيم لطفا در مورد اهداف اين طرح و اينکه تا چه زماني ادامه پيدا خواهد کرد توضيح بفرمائيد؟
تا جايي که بنده اطلاع دارم در قالب برنامههاي تبريز 2018 چون ما  بودجه آن چناني و فرصت مناسب براي تغيير زير ساختهاي اساسي شهر تبريز نداريم، با اين وجود ميتوانيم با ايجاد نورپردازي و همچنين رنگ آميزي قسمت هايي از شهر جلوه بصري زيبايي به شهر تبريز بدهيم. ما شاهد بعضي نازيباييها درسطح شهر هستيم که براي حذف اين موارد معاونت خدمات شهري شهرداري تبريز، طرح «گوزل تبريزيم» را از آذر ماه شروع کرده،که مرحله اول آن به پايان رسيده  و مرحله دوم از تاريخ 15 دي ماه الي 15 بهمن ماه ادامه دارد و مرحله سوم اين طرح تا عيد ادامه پيدا خواهد کرد.
افتتاح تبريز2018 در طي يک مراسم رسمي با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و صنايع گردشگري آغاز شده ولي افتتاحيه رسمي که در آن رسما از گردشگران و سرمايه گذاران دعوت ميشود، در تاريخ 3 فروردين ماه 97 با حضور رئيس جمهور برگزار خواهد شد و در اين فرصت باقي مانده بايد تمام تلاش خود را براي حذف نازيباييهاي شهر تبريز انجام دهيم.

لطفا در مورد  پيشنهاد طراحي تابلوهاي متحدالشکل که در کمسيون خدمات شهري به تصويب رسيده است توضيح دهيد؟
قانوني در تعرفه عوارض محلي مخصوصا کمسيون خدمات شهري که مربوط به اين موارد ميباشد مصوب کرده ايم که بر اساس اين قانون تابلوهاي استاندارد متحدالشکلي تعريف شده که ابعاد آنها 50*70 میباشند و افراد میتوانند براي معرفي برندهاي خود از تابلوهاي رايگان در اين ابعاد استفاده کنند ولي اگر ابعاد از اين سايز بزرگتر باشد براساس موقعيت و ارزش منطقه بايد عوارضي پرداخت نمايند سعي ما با متحدالشکل کردن تابلوها، حذف نازيباييهاي شهر ميباشد.

لطفا نظر خود را در مورد تبريز2018 بفرماييد؟و ما چگونه از دست آوردهاي آن در سالهاي آتي ميتوانيم بهره مند شويم؟
با توجه به مصوبه سازمان کشورهاي اسلامي که متشکل از 57 کشور اسلامي است و اين چهارمين سال برگذاري آن  است که اولين سال برگذاري در شهرقدس در فلسطين اشغالي، شهر دوم قونيه در ترکيه، سومين مدينه در عربستان و چهارمين تبريز در ايران و پنجمين باکو در آذربايجان است در چهارمين سالي که اين فرصت به ما داده شده است 57 سال بعد در ايران نوبت شهر ديگري ميشود که اين يک فرصت طلايي براي ما است يعني تبريز 2018 آغازي براي يک راه است نه اينکه شروع و پايان يک امر باشد ما اين فرصت را در اختيار داريم تا به گردشگراني که به استان ما میآیند  هويت تاريخي فرهنگي و داشتههاي اصيل آذربايجان را بشناسانيم تا در طول سال که گردشگران کشورهاي اسلامي براي بازديد از پايتخت گردشگري میآیند نه تنها در عرض يکسال بلکه در طول 57 سال اينها به کشور ما بيايند و اين يک فرصت براي جذب سرمايه گذاران با شناساندن هويتهاي تاريخي فرهنگي و...مي باشد همچنين اين امر باعث ميشود که رونق اقتصادي، رونق ساخت و ساز و اشتغال  به وجود بيايد و هرچقدر که رونق اقتصادي ما بيشتر شود بيکاري درجامعه کم تر ميشود و اميدوارم شاهد محقق شدن اين امر باشيم. در پايان از شما و تمام همکارانتان در نشريه عجب شير تشکرو قدرداني ميکنم.

گفتگو: شادی رهبر صباغی


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: